RECENZE: Laird Barron, Černá hora

Článek od: ena - 25.05.2023

Izajáš Coleridge si na konci románu Krev je můj chleba predsavzal, že opustí cesty nájomného zabijaka. Chicagska mafia ho odpísala, odišiel z Aljašky a snažil sa začať nový život. Stal sa súkromným očkom a chcel pomôcť svojim novým priateľom. No napriek predsavzatiam nemať s nikým z podsvetia nič spoločné, najmenej s mafiou, sa Izajášova existencia stále viac zamotáva a vracia do starých koľají. Minulosť sa totiž nedá podplatiť či vymazať...

Obdobie pokoja skončilo
Hoci sa Izajáš Coleridge snaží stáť mimo mafiu, tá nehodlá stáť mimo neho. Aj preto, že Izajáš je licenciovaný detektív, sa ich cesty neustále stretávajú. Neuplynula dlhá doba odkedy hľadal zmiznutú vnučku majiteľov farmy, na ktorej žije a o slovo sa hlásia ďalšie problémy. Tentokrát s nimi prichádza hlavný mafiánsky boss osobne. Keď sa Coleridge rozhodne prijať ponúkaný job netuší, že sa sám dostane do riadneho prúseru...

Nech už Izajáš robí čokoľvek, problémy si ho vždy nájdu. Možno je to tým, že svojou výškou a muskulatúrou vzbudzuje všelijaké pocity. Alebo je dôvodom to, že je miešanec a jasne viditeľné maorské korene sa nedajú zamaskovať. No najskôr to bude preto, že celá Izajášova existencia je plná nebezpečných ľudí a činov, za ktoré, keby mu ich FBI nejakým zázrakom dokázala, by dostal elektrické kreslo. Život mu jednoducho nezabudne minulosť z času na čas otrepať o hlavu. Tvrdo, rázne a väčšinou aj krvavo.

Tentokrát pátra po vrahovi mafiánskeho vymáhača dlhov. Avšak do cesty mu vstupuje duch minulosti v podobe fantóma. Je ním brutálny nájomný vrah, ktorý by teraz, ak by žil, bol už iba vetchý starček. To, čo sa deje, však svedčí o tom, že nebude vetchý, ba dokonca ani mŕtvy. Alebo má veľmi usilovného obdivovateľa...

Nezabudni a prežiješ
Laird Barron je skvelý autor. Či píše horor, prípadne hororovú noir detektívku s prvkami splatterpunku, dokáže čitateľov zaujať príbehom, dávkovaním napätia aj postavami. Celý príbeh je písaný v prvej osobe, čiže nám ho rozpráva sám Izajáš. To prispelo k tomu, že sa cítime byť do deja od začiatku priamo vtiahnutí, akoby sme ho prežívali spoločne s Coleridgeom. Cítime jeho bolesť, vôňu burbonu, premýšľame Coleridgeovou hlavou.

Čo sa autorovi skvele darí je aj to, že nositeľom deja nie je len hlavný hrdina. Každý človek, ktorý sa v románe mihne, je rovnako dôležitý a má čo čitateľom povedať. Aj vedľajšie postavy nám prinášajú dôležité informácie a humorné hlášky.

Román je menej akčný, ako bol predchodca (Krev je můj chleba). Zato je oveľa temnejší, k čomu prispievajú aj retrospektívy. Tie nás vrhajú do čias, keď sa Izajáš zdokonaľoval vo svojom remesle u obávaného zabijaka Genea. Sú to spomienky plné krvi, alkoholu a skoro filozofických rád do života. Gene bol dobrý učiteľ. Nemilosrdný, no o živote a smrti vedel svoje.

Tiene z minulosti
Spomienky na rok strávený s Geneom prináša do Izajášovho života akýsi oporný bod. Často sa mu objavuje v snoch, či myšlienkach, aby mu pripomenul, čím si môže zachrániť prdel. Coleridge sa síce stal súkromným očkom, no ľudia, medzi ktorými sa pohybuje, zostali tí istí.
Čo čitateľa prekvapiví, je príčina mnohých zločinov. Nepôjde tu len o vyšinutú myseľ, psychopatické konanie, absenciu citov či zvrátenosť, hoci tie budú niemenej dôležité. Za týmto všetkým sa bude ukrývať ešte niečo navyše.

Ďalšími zaujímavými prvkami, kvôli ktorým dej plynie pomalšie, sú opisy. Bolo by však veľkým omylom myslieť si, že sa pri nich budete nudiť. Práve naopak, občas sú priam poetické, no častejšie sú plné tvrdých či humorných prirovnaní, inokedy vnášajú do príbehu prvky hororu a presne ten tieň, ktorý sa na čitateľoch prejaví naskakujúcimi zimomriavkami.

Jazyk postáv je drsný, plný sarkazmu a sebaironizovania. Hrdinovia sú si vedomí toho, čo robia, prečo to robia, a že väčšinu problémov majú práve kvôli tomu. Drsný humor, časté popkultúrne narážky či ostré hlášky, sú pre Barronove knihy samozrejmé a čitateľ ich prijíma úplne prirodzene, bez toho, aby sa nad niečím pozastavil. V tejto knihe vychádzajú z charakterov hrdinov aj udalostí. Aj to je dôvod, prečo sa číta tak dobre. Každé slovo, veta, každá pripomienka plynie z úst postáv úplne prirodzene.

Či už ste milovníci noir, detektívok, hororov, či nie ste, určite máte radi kvalitné knihy, ku ktorým Černá hora bez debaty patrí. Takže neváhajte a užite si ležérne tempo, skvelé opisy, duchaplné dialógy a pátranie po odpovediach, ktoré sa veľmi rýchlo môžu stať smrteľnými.

Černá hora
Autor: Laird Barron

Žáner: noir detektívka, horor