RECENZE: Michal Březina, Není nebe nad Mexikem

Článek od: Madla Pospíšilo... - 22.08.2023

Rodák z Aše, žijící momentálně v Sokolově, je známý především jako grafik a sazeč spjatý s nakladatelstvím Golden Dog. Tenhle sympatický vousáč ale krom grafického designu také během svého mládí procestoval stopem Evropu, a že umí své zážitky velmi dobře zužitkovat i v literární tvorbě, ukazuje čtenářům ve své nejnovější knize Není nebe nad Mexikem.

O čem příjemně útlá knížka se žlutou obálkou a lehce oplácanou černovlasou dívčinou v popředí vlastně je? O té dívčině. Jmenuje se Klára, je jí něco přes třicet a tak nějak neví, co se životem. Krom toho, že to není žádná hubená křehule a oplývá sarkasmem a hustohustými hláškami, taky má jednu neobyčejnou schopnost. Vidí duchy. To s člověkem zamává, to je fakt, ale hlavní hrdinka se z toho nehroutí a svou schopnost nahlédnout na druhou stranu bere prostě jako součást sebe sama.
Když jí však začne život házet pod nohy vidle a navíc dostane záhadný e-mail o svém otci, o němž si myslela, že je mrtvý, rozhodne se prozkoumat situaci a odjet do Mexika. Tuhle zemi prosáklou mayskými tradicemi upřímně miluje už od dětství, a nejen proto, že do ní často jezdila se svým tátou, když byla malá. Sbalí si pár nejnutnějších věcí a dá vale dosavadnímu životu.
Už pár chvil po přistání se však začnou dít věci, děj nabírá na rychlosti a na milou Kláru se řítí jeden průšvih za druhým. Když už to vypadá vážně beznadějně, jako zásah z nebe přijde záchrana. Ale je to vážně záchrana, nebo jedna z mnoha pastí, které na ni při její šílené road movie po Mexiku čekají?

Esteban se ani neobtěžoval s placením. Usměvavý Gustavo od čepu na něj pouze kamarádsky mrkl, až mi to přišlo podezřelý. Všichni tři jsme se přesunuli k ohni. Připadala jsem si úplně zpitomělá celým tím vírem událostí. Vedli mě tam jak hadrovýho panáka, povolnýho úplně ke všemu. Samotný mi přišlo divný, co to vlastně dělám, ale z druhý strany mně ta povolnost nevadila. Posilovala mě vidina, že se snadno dostanu z jinak dost nezáviděníhodnýho průseru. Oba navíc zněli tak tajuplně, zkrátka mě to lákalo.
(str. 35)

Kláru Konečnou jsem si zamilovala na první pohled. Obyčejná holka, co řeší váhu, trochu naivní, dost drzá a s pusou pořádně prořízlou. Z každého srabu se jí shodou náhod nějak daří vybruslit, ale jen proto, aby se dostala do ještě větších potíží. Naštěstí jí brzy začne dělat parťáka sympaťák Diego. Ale i tak se Klára rozhodně nenudí. Čeká ji pronásledování šílenými sektáři, dávné kletby, nějaké to hašteření s mayskými božstvy. Tohle prostě není dovolená z katalogu cestovní kanceláře.

Večer mě zase dovedli do brujovo tělocvičny. Nic se tu nezměnilo, jen přibylo víc mrtvý drůbeže. Strejda kvůli tomu ještě zařízl kozu. Spíš kozla.  Nevím, na domácí zvířenu jsem tehdy ve škole chyběla. Vlastně kvůli několika náramně důležitým cestám s tátou po Mexiku. Napadaly mě zajímavý spojitosti, ale spíš jsem z toho všeho už magořila. Nikomu nevadilo, že nerozeznám zatracenou kozu od zatracenýho kozla. Absolutně to nebylo důležitý. Eh, zase plácám…
Když jsem viděla na zemi useknutou kozlí hlavu, zapumpoval mi zas žaludek, ale ustála jsem  to. A tolik krve z toho zvířete… „To vědět, tak si vezmu šnorchl.“
(str. 117)

I když jde v příběhu o záchranu samotného lidstva, žádné depresivní apokalyptické čtivo nečekejte. Tohle je jednoduše neskutečně napínavým dějem nadupaná akční jízda plná skvělých hlášek, u kterých jsem se naprosto skvěle bavila. Knize neskutečně slušely i trefné vnitřní ilustrace doplněné zábavnými popisky hlavních hrdinů.

Není nebe nad Mexikem je pro mě synonymem skvělé oddechové knihy na letní dovolenou.

A jakou knihu nebo knihy si na dovolenou berete vy? Čemu dáváte při čtení během letního období přednost vy?

Není nebe nad Mexikem