RECENZE: Laura Thalassa, Neznámý žalm (Handlíř 2)

Článek od: Jana K. - 18.09.2023

Jen málokterému prostřednímu dílu trilogie se podaří dosáhnout kvalit toho prvního. Povětšinou působí spíš jako výplň, jakýsi most mezi slibným začátkem a akcí nadupaným koncem, který je pro celistvost příběhu potřeba překonat (taková Holubice a had by mohla vyprávět). V případě Neznámého žalmu, druhého dílu temné new adult fantasy série Handlíř, je to, dá se říct, na hraně. Předchozí Rapsodie byla o něco lepší, zejména díky flashbackům Calliiny a Desmondovy jiskřivé lovestory, nelze však tvrdit, že by pokračování bylo vyloženě zklamáním.

„Byla jsi vším, po čem jsem nevěděl, že toužím. Ztělesněný chaos a zoufalství. Byla jsi to nejzáhadnější tajemství, na jaké jsem kdy narazil. Všechno mě na tobě přitahovalo – tvoje nevinnost, zranitelnost, dokonce i tvůj tragický život. Byla jsi ta nejúchvatnější bytost, co jsem poznal.“ (str. 48)

Neznámý žalm od americké spisovatelky Laury Thalassy dokonale navazuje tam, kde dozněly poslední tóny Rapsodie – v Jinosvětě, říši víl. Zatímco v prvním díle se značná část děje odehrávala v našem světě, zde hrdinové nahlédnou do dvorů plných intrik, nebezpečí a erotiky. Od první stránky je obestírá hutná exotická atmosféra, okořeněná poněkud toxickým milostným vztahem a pátráním po tajemném a nemilosrdném Zloději duší. Záporák sice ústřední dvojici prokluzuje mezi prsty jako mrštný had a zanechává kolem sebe vcelku krvavou paseku, čtenář však jeho identitu díky několika indiciím snadno prokoukne. Tedy, alespoň částečně…

Prostředí vílích dvorů není ničím výjimečným, najdete jej snad v každé druhé fae romanci – Dvůr trnů a růží (S. J. Maas), Krutý princ (H. Black) aj. – Thalassa ho přece jenom ukáže z trošku jiného úhlu pohledu. Handlíř Desmond je totiž nočním králem a Callypsó tak kouzlo Jinosvěta pozná zejména pod rouškou temného nebe posetého třpytem hvězd… a ze vzduchu. Kontrast světla a temnoty se pak nejvíce odráží v Říši flóry – tam, kde by měla příroda růst a probouzet se k novému životu, stromy krvácí a stráže se vytrácí.

Víly samotné už dávno nepřipomínají ty roztomilé tvorečky z dětských příběhů. Přečtení young/new adult titulů mi už před lety vzalo vítr z plachet, vždyť mou nejoblíbenější filmovou pohádkou byla po dlouhá léta Kouzelná země skřítků z roku 1999… Ne. Tyhle vraždí. Intrikaří. Mstí se. Touží po moci a jsou schopné dosáhnout jí jakýmikoliv prostředky. Milují i nenávidí. Závidí. Drží lidi jako otroky. Jednoduše jsou kruté a zvrácené. Není divu, že se mezi nimi Callypsó necítí bezpečně.

„Ukradl bych pro tebe hvězdy z oblohy,“ zašeptá mi do ucha. „Pro tenhle smích bych udělal cokoli.“ (str. 119)-

Vztah Callie a jejího Handlíře postoupil na další metu – jsou spřízněné duše. Druhové. Pouto mezi nimi není tedy jen o rozkřesané vášni či nadpřirozené přitažlivosti. Jenže vzájemné poznávání, zamilovávání se a přicházení na chuť lehčí toxicitě typu: „Ty mi dlužíš, já si beru,“ což jejich romanci v první části činilo napínavou, poněkud zamrzlo. Podobně jako Calliina prořízlá pusa a neustálá tendence dominantnímu Handlířovi odporovat – svůdná siréna v ní jako by snad usnula. Občas se probudí, jen už nemá takové kouzlo jako dřív a nepoznáte mezi ní a lidskou Callie téměř žádný rozdíl. Snad jen ten, že na ni všichni okouzleně zírají… Na Calliinu obhajobu, nachází se v novém světě, bez přátel a vytržená ze starého života, její momentální rozpoložení je pochopitelné. Díky bohu, že na scénu epicky vkráčí Temper, nejlepší kamarádka, která zajíždějící se stereotyp zas o něco rozbouří.

Kromě toho, že ústřední dvojka poznává Jinosvět, jednotlivé dvory, tvory i celkem, ehm, malebná místa vílího světa a hledá Zloděje duší, potýká se s mnohým nebezpečenstvím, jež pletichářské hry mocných víl přináší. Bohužel děj, ač zajímavý, místy akční, nasáklý krví i sexem, zpomaluje podivná monotónnost a neustálé Desovy pokusy naučit Callie lépe bojovat. Protože… neuměla už to snad?

Tu a tam se ti dva oddají erotické chvilce, třeba poeticky pod noční oblohou, pronesou nějaké láskyplnosti, kdy přejíždí mráz po zádech při představě, že vám ta svůdná slůvka šeptá sexy vílák, a jejich vzájemné pošťuchování je zábavné i roztomilé zároveň, osobně jsem z nich ale postupně získávala pocit, jako by se už neměli kam posouvat. Tento díl je skutečně zaměřen spíše na fantasy-detektivní složku, která zas byla v předchozí části upozaděna, než na milostné eskapády. Žhavější romantika se možná navrátí ve trojce – příslib na konci tam rozhodně je.

I přes některé nedokonalosti nelze říct, že by čtení Neznámého žalmu znamenalo vyloženě nudu nebo přineslo hluboké zklamání. Thalassa dokáže vytvořit dynamické scény i překvapivé zvraty a obohatit děj o zajímavé postavy, ač tentokrát odhadnout jednoho z padouchů nebylo tak složité. Milovníkům temnější verze erotické NA fantasy dá Handlíř i přes několik svých much vše, po čem baží – erotické scény, temnou romanci, hutná tajemství i poutavý svět. Závěrečný cliffhanger jen podnítí chuť k dočtení série.

Neznámý žalm
Laura Thalassa

Překlad: Alžběta Lexová