RECENZE: Kim Fu, Méně známé nestvůry 21. století

Článek od: Tereza Kučírková - 30.09.2023

Mladá kanadská spisovatelka Kim Fu debutovala románem Pro dnešek jsem kluk (2014), který se rychle dočkal nadšených ohlasů i množství literárních cen. Na její první povídkovou sbírku tedy byla kladena velká očekávání. Také se s vydáním nesl otazník, jak se autorka po niterném románu s transgender tématikou vyrovná s fantaskními náměty.

Dvanáct příběhů, kde se fantazie potkává s realitou a volně se s ní prolíná. Dvanáct povídek, které si pohrávají s různými verzemi přítomnosti nebo blízké budoucnosti. Knížka je přirovnávaná k seriálu Černé zrcadlo a společného s ním má skutečně hodně. I tady nahlížíme pod pokličku možného plynutí technologického pokroku a často odkrýváme jeho úskalí. Jelikož se ale autorka knihy zaměřila na 21. století, všechny alternace, které čtenářům předkládá, jsou snadno představitelné, takřka hmatatelné. Vybraná témata jsou povědomá a neštěstí a problémy hrdinů se dotýkají většiny z nás. Rozdílem oproti Černému zrcadlu je malý počet postav, a tudíž jejich lepší propojení se čtenářem. Hned několikrát se autorka pustila do hry s přístroji realizujícími fantazie a představy. Chcete si zahrát na piano s Mozartem? Máte to mít. Rádi byste se prošli po zahradě se zesnulým příbuzným? Tak tady nesnáze začínají.
Spojnicí všech povídek je silný nápad, ať už dívka, které z kotníků vyrostla křídla, přemnožení brouci nebo kostky imitující život a smrt organismů. Autorka původní ideje neváhala zasadit do nejrůznějších stylů. Erotické dusno tedy střídá horor, přepis rozhovoru nebo citlivá sonda do života ženy stižené nespavostí. Zvlášť kratší příběhy jsou vyprávěny v ich formě, která umožní lépe proniknout do hlavy hlavního hrdiny nebo hrdinky a umožní tak užít si překvapivé pointy na plno.
Blíže představím dvě povídky, které mě zaujaly nejvíc. Jejich obsah ale nikterak nevypovídá o celé sbírce, jelikož každý příběh je naprosto jiný.

Dvacet hodin
Představte si, že už množství let žijete v manželství bez dětí. Občas žena hodně mluví a vás to štve. Občas ve vás bublá nahromaděný vztek, který vlastně ani nemá pořádný důvod. Práci děláte mechanicky jen pro zisk peněz, svého partnera máte rádi ze setrvačnosti. A máte ho vlastně pořád rádi nebo je to prostě nejsnazší způsob žití? Někdy cítíte, že prostě musíte udělat něco velkého, nebo vás ta nuda zabije. Tak raději zabijete svou ženu. Nic se neděje, za dvacet hodin ji nová verze 3D tiskárny dá zase dohromady.

#narod_lezcu
April sledovala Travisovy parádní lezecké výkony na instagramu. Viděla každé video, neuniklo jí jediné živé vysílání. Věděla o něm vše, co sdílel s ostatními. Byl neomylným bohem skal do chvíle, kdy udělal až podezřele hloupou chybu. Ta ho stála život a April samozřejmě zamířila na jeho pohřeb, vmísila se do nejužšího kruhu rodiny, musela být přece blízkou přítelkyní, když ho znala tak dobře. Ta chyba ale některým nedává spát, není za Travisovou smrtí někdo jiný?

Kim Fu se nerozhodla zpracovat monumentální sci-fi opusy jitřící okraje fantazie. Naopak staví zejména na existujících neduzích společnosti nebo obavách, které tu a tam pocítil každý z nás. Dbá na pečlivou výstavbu charakterů, kterým dokonale porozumíte, a tak to budete vy, kdo stane na palubě svatební lodi a budete se rozhodovat, jestli obřad dotáhnete do konce nebo skočíte na břeh.

Méně známé nestvůry 21. století
Autor: Kim Fu

Vydáno: 2023