RECENZE: Richard Swan, Královská spravedlnost (Říše vlka 1)

Článek od: Jana K. - 16.10.2023

V Sovánské říši vře neklid jako magma v sopce. Napříč císařstvím bují nepokoje. Moc trůnu je zpochybňována nejen ze strany církevních fanatiků, ale i šlechticů. Propuknutí nezvladatelného chaosu brání už jen císařský sbor soudců – a justiciár Konrad Vonvalt je jedním z těch nejobávanějších. Ve společnosti pověřence Bressingera a mladičké písařky Heleny Sedanky cestuje po krajních provinciích a dohlíží na dodržování zákonů. Dokud jejich cestu nezastaví vražda šlechtičny.

Jak dlouhé může mít zrada prsty?

"Střez se hlupáka, fanatika a tyrana. Každý z nich v zbroj nevědomosti se odívá."
z knihy Trestní zákoník: Rady pro praxi od Caterhausera Sovana

Anglický spisovatel a vystudovaný právník Richard Swan není na literárním poli úplným nováčkem – za sebou má již několik děl vydaných samonákladem, z nichž se největšího ohlasu dostalo space opeře The Art of War Trilogy. Do širšího povědomí se však dostal až s Královskou spravedlností (The Justice of Kings), úvodním dílem fantasy trilogie Říše vlka (Empire of the Wolf), jejíhož překladu se zhostila Dana Krejčová a vydání se ujalo nakladatelství Host.

Královská spravedlnost je jednou z těch knih, v níž se umně protínají hranice žánrů. Lehčí dark fantasy se tu snoubí s detektivkou a nádechem fiktivního politického románu, zaobaleného do historické atmosféry dýchající středověkem. Vstup do Sovánského císařství je možná pozvolný, cestou k otevřenému konci, vzbuzujícímu touhu po dalším díle (alespoň v mém případě tomu tak bylo), však nabyde na akčnosti, dramatičnosti i rafinovanosti.

Slovy staré písařky

Příběh předcházející pádu Říše vlka je psaný Helenou Sedankou, která vypráví o svých písařských službách pro jednoho z nejobávanějších císařských justiciárů, sira Konrada Vonvalta. Jakožto postarší dáma se ve vzpomínkách vrací ke svému devatenáctiletému osiřelému já – mladistvě vzpurnému i lehce vystrašenému a naivnímu, s vlastními tužbami, nerozvážnými rozhodnutími, první láskou i bolestí. Ve spojení se sirem Vonvaltem, oplývajícím úctyhodnou urputností v dodržování zákonů, bystrou myslí i jistou vážností, a Bressingerem s krvavou minulostí a zálibou v nočních radovánkách jde vskutku o zajímavou sebranku. Způsob, jakým je Královská spravedlnost vyprávěná, je zajímavým zpestřením, ačkoliv Helenino občasné promlouvání ke čtenářům mnohé věci prozradí dopředu a ne každý to ocení.

Justiciár Vonvalt je zajímavou postavou sám o sobě. V průběhu dění a za nastalých, ne zrovna šťastných okolností sledujete, jak se jeho charakter, zpestřený o neotřelé magické schopnosti, kdy dokáže promlouvat císařským hlasem či komunikovat s mrtvými, proměňuje. Může si někdo tak mocný, a zároveň podružný dovolit chybovat?

Zákon a císař nade vše(chny)

Z krás Sovánské říše uzříte pouhopouhé střípky – jen takové, které jsou podstatné pro děj. Svět se buduje pozvolna, jeho základy stojí především na pilířích zákonů a politiky (autorův přehled v právním oboru se rozhodně nezapře), balancujících na hraně doutnajícího konfliktu pomalu se blížící katastrofy. Duchovní moc se tu střetává se světskou, církev zbrojí proti moci císařského trůnu. Mír, dosažený v nedávných válkách, je už tak křehký jako porcelánová panenka – stačí pár špatných pohybů a roztříští se jako nic. Že je vám to povědomé? Aby taky ne – inspirace evropskými dějinami a různými kulturami, od německé až po slovanskou, dýchá snad z každé stránky.

Detektivka v kulisách fantasy

Co v Královské spravedlnosti rozhodně zabřinká na struny čtenářova zájmu, je detektivní zápletka. Rozplétání nejasností ohledně smrti jisté šlechtičny a pátrání po pachateli je sice poněkud zdlouhavější, to ovšem neznamená, že není napínavé od začátku do konce – vyšetřování vraždy totiž odhalí nejednu nekalost a nejednoho intrikána. Zároveň poskytne pohled na hrdiny, především na Vonvalta, v jiném světle. Zapletení se s nečekaně silnými protivníky a potírání všeho, za co tolik bojuje, ve spojení s jistou dávkou arogance strhává dosud klidného a rozvážného justiciára na temnější stranu…

"Zákon je zákon. Den, kdy se ho zřekneme kvůli krveprolití, bude dnem, kdy se zřekneme sami sebe." (str. 380)

Královská spravedlnost není dokonalá. Možná ani ne dokonale promyšlená. Nabízí však nevšední čtenářský zážitek, zajímavé postavy, fungující propojení žánrů a neotřelé pojetí světa, mocenských bojů i magie. Vzpomínky Heleny Sedanky vás vtáhnou jako vodník pod hladinu a do samého závěru nenechají nadechnout.

Nakonec, příběh sira Konrada Vonvalta je příběhem vzestupu a pádu Sovánského císařství.

Královská spravedlnost
Richard Swan