RECENZE: Peter F. Hamilton, Evoluce sága Společenství (séria Prázdnota)

Článek od: ena - 28.11.2023

Ságu Společenství zakončuje román Evoluce. Dozvieme sa, koho a čo, kedy, prečo, kvôli čomu a veľa iných odpovedí na otázky, ktoré sme si kládli počas čítania. Zrejme pocítite smútok za Hamiltonovým svetom premysleným do posledného detailu. Veď kto by nechcel mať toľko rokov, koľko si vyberie, a žiť takmer večne? Ale stále nám zostáva možnosť vracať sa k týmto knihám zas a znovu...

Evolúcia
Edeard sa, v snahe zabezpečiť Makkhatranu mier a prosperitu, neustále vracia v čase späť a mení to, čo sa pokazilo, čo mesto a ľudí ohrozilo. Tieto návraty však majú na neho devastujúci vplyv, lebo pri každom prechode časom sa budúcnosť zmení a on o niečo alebo niekoho príde. Voľačo sa vyrieši, iné sa pokazí. Dokedy to Edeard vydrží? Aj on starne...

Justin sa dostala do Prázdnoty a pán nebies ju sprevádza do Makkhatranu. Má úlohu, musí pomôcť zabrániť zničeniu galaxie. Miliardy bytostí obývajúcich nesmierne množstvo planét upierajú svoj zrak na jej cestu a dúfajú, že Justinina misia bude úspešná. Nikto netuší, čo ju čaká a či je Makkhatran skutočný.

Medzitým sa stúpenci Živoucího snu snažia dostať do Prázdnoty. Potrebujú k tomu druhú snívajúcu, ktorou je Araminta. Tá si je vedomá pohromy, ktorú by cesta do Prázdnoty, ak by sa uskutočnila, vyvolala. Preto sa jej darí ukrývať a unikať pred prenasledovateľmi. Pomáhajú jej Sifleni, Paula Myo, Oscar aj zabijak, ktorý je momentálne v službách niekoho neznámeho. Kto je to? Vie ten človek či bytosť čo treba spraviť, aby Prázdnota nepohltila galaxiu?

O záchranu života v galaxii sa snaží mnoho ľudí aj mimozemských bytostí. Medzi nimi aj Qatux, Inigo, Marcus, Aaron, Doručovatel, Gore, Raelové, Ozzie aj geniálny Troblum. No proti nim stoja silní hráči a zámery ich vodkyne Ilanthe sú šialené, no reálne. Ide o čas. Každý si myslí, že je o krok pred ostatnými.
Ten, kto preští všetkých, bude Araminta. Snáď pomôže jej malá, no geniálna lesť zachrániť svet. Možno zachráni len jej vlastný zadok. To sa ešte uvidí. V každom prípade je mnoho tých, ktorí sú Araminte, nepolapiteľnej druhej snívajúcej, ochotní pomáhať.
Karty sú rozdané. Niekto má samé esá a žolíky, iní ťahajú za kratší koniec. Osudy všetkých stoja na vratkých nôžkach a nikto nedokáže povedať, čo sa stane v Prázdnote.
Všetci majú svoje úlohy, prípadne poslanie a rozleteli sa do každého kúta galaxie, aby sa pokúsili o záchranu toho, čo milujú. Držme im palce...

Zazvonil zvonec...
... a je zrazu koniec. No bola to riadna jazda, však? Pátrali sme po tajomnom Hvězdoplavci, vyriešili záhadu Dysonu Alfa, stratili niektoré planéty, stali sa priateľmi Silfenov, cestovať pomocou KKP červích dier, nechali si riadiť život UI, dali sme sa niekoľkokrát omladiť a vymazať si nechcené spomienky, užili si pohodlný život vďaka Ootetovaniam, bojovali s Dokonalými aj s Prázdnotou, ktorá hrozila pohltiť galaxiu. No... myslím, že sme stihli naozaj dosť.
Čo treba zdôrazniť, je vysoká úroveň celej série. Od prvej až po poslednú knihu autor nestratil dych a nepoľavil z nárokov, preto je každá kniha rovnako skvelá, jedinečná a je radosť ju čítať.

Ak si prečítate Hamiltonovu ságu, zrejme sa aj vy zamiluje do rozmanitých technológií a technických vychytávok, ktoré aktéri bežne používajú. Je neuveriteľné, k akej dokonalosti svoje univerzum autor priviedol. Myslel na najmenšie detaily, takže čitateľ dostáva skvelo fungujúci a zabehnutý svet ďalekej budúcnosti.
Okrem toho je tu aj množstvo mimozemských entít, rozmanitých a často zvláštnych, ako miesta, na ktorých žijú. Samotné Spoločenstvo tvorí veľa planét aj umelo vytvorených telies, ktoré poskytujú obyvateľom presne to, po čom túžia. Stačí si vybrať, kde chcete žiť. Milujete večné leto, prípadne ste zbláznený do snehu a zimy? Je vaším snom farmárčiť a chovať dobytok? Niet nič ľahšie, stačí sa presťahovať na obežnicu, ktorá tieto požiadavky spĺňa.

Postavy, s ktorými sme sa stretávali počas celej série, prešli rovnako búrlivým vývojom a zmenami, ako celé Spoločenstvo. Ovplyvňovali ich okolnosti, ľudia aj technológie. Zo zbabelcov sa stali hrdinovia, z hrdinov outsideri, z fajnovej pipky odvážna investigatívka a zo sociopatov ešte väčší sociopati. Ale niekedy to bolo aj naopak. Postavy tejto edície sme si mohli vychutnať v rôznych polohách, situáciách aj obdobiach existencie. No zakaždým sme s nimi dokázali súcitiť, stotožniť sa a chápať ich rozhodnutia, nech už boli akékoľvek. Užívali sme si skvelé dialógy, vnútorné monológy, vtipy, lásku aj žiaľ.

No dôležitými boli aj zápletky. Tých sme si užili niekoľko. Každá séria tejto ságy mala svoju vlastnú hlavnú dejovú líniu. K nej sa pripájalo viacero vedľajších. Môžeme ich rozdeliť do dvoch skupín. Buď Hamilton rozohral úplne nové zápletky, alebo pokračoval v postupnom uzatváraní starších a čitateľom už známych.
Hamilton má nesporný rozprávačský talent. Všetky konflikty, odbočky, osudy postáv či len drobná retrospektíva boli skvelo premyslené, šťavnaté a záhadné, podané pútavo a ochutené skvelými dialógmi, humorom aj riadnou dávkou irónie. Celá sága je napínavá a bohatá na akčné scény. Dej je rýchly, chvíľami doslova šprintuje a hoci sú knihy riadne hrubé, nuda vám naozaj nehrozí. Budete prekvapení, akou rýchlosťou ich prečítate.

Evoluce je posledná kniha veľkej ságy Společenství, patriaca do trilógie Prázdnota.
Veľkolepá púť nekonečným vesmírom a po planétach Spoločenstva sa končí. Či ste už leteli vesmírnou loďou, prechádzali cez KKP červie diery, či sa rozhodli pre silfenské chodníky, vždy ste si mohli užiť rozmanitosť planét a jedinečnosť technických vymožeností, ktorými by sme nepohrdli už dnes.

Ak ste túto ságu nečítali, smelo do toho! Je to majstrovsky namiešaný nápoj z fantázie, akcie, irónie, lásky aj nekonečnej rozmanitosti vesmíru. Ak patríte k fanúšikom série, neváhajte. Evoluce vám poskytne odpovede na všetky otázky. Skvelé zážitky, priatelia!

Prázdnota - Evoluce
Autor: Peter F. Hamilton

Žáner: sci-fi / fantasy
Vydavateľstvo: Planeta9
Rok vydania: 2022
Preklad: Martin Královec
Počet strán: 670
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88321-64-4
Cena: 499 Kč
 

Přidat komentář