RECENZE: James Luceno, Star Wars - Katalyzátor

Článek od: Tomáš Kouřil - 03.01.2024

Katalyzátor, prozatím poslední román Jamese Lucena ze světa Star Wars, vyšel v anglickém originále v roce 2016, ve stejném roce jako se promítal film Rogue One, ke kterému kniha tvoří (poměrně vzdálený) prequel.

Za těch sedm let se toho ve světě Star Wars událo hodně. Filmovou ságu doplnily tři další filmy a devět hraných nebo animovaných seriálů různé kvality. I ty nejlepší z nich, včetně nedávno uvedené Ahsoky, ale místy trochu ukolébávají. Naopak nepopiratelnou kvalitu si stále drží mnohé SW knihy. A protože nejsilnějších kusem polucasovské éry stále zůstává Rogue One, možná nejtemnější snímek ze světa Star Wars, nedá se netěšit na prequelový román. Zvlášť, když ho píše James Luceno, vedle Timothy Zahna asi nejlepší spisovatel, který se franšíze věnuje.

Nebo spíše věnoval. Až do roku 2012 sekal Luceno knížky jak Anakin padawany, pak se ale vyjma jednoho kratšího příběhu odmlčel. Žádné jeho vyjádření není k dispozici, pouze dohady fanouškovské komunity mluvící o zaslouženém odpočinku nebo o nezájmu ze strany Disney. Ani jedno nedává moc smysl, sám Luceno v minulosti plánoval další knížky, ať už z období Vcholné republiky nebo třeba o Grievousovi, a Katalyzátor samotný vznikal za spolupráce s autory filmu - Luceno měl přístup ke scénáři a prvním vizuálním návrhům. Že by pak zčistajasna Disney hodil přes palubu jednoho ze svých VIP autorů, se nezdá pravděpodobné.

Nezbývá než doufat, že tohoto 76 letého kmeta neopouští chuť do dalšího psaní, ani zdraví. Pokud by však Katalyzátor byl Lucenovou poslední knihou, šlo by o důstojné završení. Ne bezchybné, ale určitě hodné pozornosti.

Příběh se odehrává na konci období Republiky, během posledních let Klonových válek a v krátkém období nově vzniklého Impéria. Hlavní postavy jsou prakticky jen tři - vědci Galen Erso, jeho žena Lyra Erso a Orson Krennic, šéfkonstruktér Hvězdy smrti. Luceno chtěl tentokrát napsat méně rozmáchlý příběh soustředící se blíž na charaktery, sledujeme tak především vývoj vztahu Ersa a Krennica. Ten se geniálního vědce snaží nepřímo pomocí intrik zlákat pro práci na vývoji bitevní stanice. Podrobně nahlédneme i do přemýšlení obou manželů Ersových. Lyra, byť sama neumí používat Sílu, k ní cítí emocionální a spirituální náklonnost, obdivuje filozofii rytířů Jedi a její přesvědčení a životní postoje jsou proto těžce zkoušené válečnými časy. Galen je stejně jako jeho žena idealista a pacifista, bohužel ale natolik ponořený do své práce, že po dlouhou dobu vůbec neprohlédne Krennicovy skutečné úmysly. Ten se pomocí kyber krystalů nesnaží zajistit nekonečný zdroj energie pro galaktickou populaci, jak naivně věří Erso, ale získat hlavní zbraň Hvězdy smrti.

Lucenovi se i tentokrát podařilo mistrovsky vylíčit to, co mu perfektně jde v každé knize. Plánování, organizaci, vojenské a vojensko-logistické záležitosti a samozřejmě intriky. Zde z pohledu Krennica a také Tarkina, který se v druhé části knihy přidá coby výrazná vedlejší postava. Jsme tak svědky počátku střetu těchto dvou vysokých imperiálních důstojníků, už od prvních chvil patřičně megalomanského.

Jakkoli je ale Krennicovo osnování plánů promyšlené, samotná postava zůstává spíš plochá. Nevidíme nic víc (a nic méně) než zarputilou snahu uspět za každou cenu, chybí ale hlubší motivace než jen čirá ambice. Do hlavy Galena Ersa naopak nahlédneme důkladně, spatříme ale člověka, který se navzdory pronikavému intelektu nechá roky vodit za nos a prohlédne až na poslední chvíli díky své ženě. Krennic mu doslova pod nos přinese kufr s kyber krystaly, u nichž je jasné, že jsou získané ze světelných mečů Jediů, které mezitím Impérium masakruje. Ersa to ani v náznaku netrkne, schlamstne oficiální propagandu a jen přemítá, jaká tajemství spojená s krystaly se můžou skrývat v jedijských archivech.

Uvěřitelně (byť bez snahy o hlubší psychologický ponor) je naopak vylíčeno technokratické jednání Imperiálů jako je Krennic nebo Tarkin, snažících se zkonstruovat ultimátní zbraň pro nastolení strachu, který má udržet v galaxii řád. Slepá oddanost císaři, odlidštěný, zcela neemotivní způsob uvažování a naprostá bezskrupulóznost v jednání jsou něčím, co je zcela zjevně inspirováno nacisty jako Eichmann nebo Himmler. O Tarkinovi jako o Himmlerovi nebo Göringovi světa Star Wars mluví i sám Luceno v souvislosti s předchozí knihou Tarkin. Tu mimochodem doporučuji jako jednu z nejpovedenějších knížek světa Star Wars vůbec.

Knize se i přes nedostatky daří udržet čtenářovu pozornost, prakticky tu nejsou žádné hluché nebo vyloženě špatné pasáže. Nelze také přehlédnout, že Luceno nezanedbal rešerše, díky kterým pasáže o kyber krystalech nezní jen jako pouhé random blábolení o high-tech věcech, kterým stejně nikdo nerozumí. A samozřejmě nezapomene pomrkávat na fanoušky filmu - jako malé dítko se objeví dcera manželů Ersových Jyn, krátce se potkáme i s mladým Sawem Gerrerou.

Pokud jste fanoušky filmu Rogue One a už jste četli aspoň pár SW knih, tahle vás určitě nezklame, jestli hltáte všechno od Lucena, tak jde o povinný kousek do sbírky.

Název: Star Wars - Katalyzátor, Rogue One - Příběh zrodu Hvězdy smrti
Autor: James Luceno