RECENZE: Tracy Wolffová, Vztek

Článek od: Tereza Kučírková - 02.02.2024

Odešla Touha, přichází Vztek, druhý díl upírského megahitu. A přesně jako touha je citem niterným a intimním, vztek se nikde neskrývá a ovládá akci plnou silou.
První díl ságy nás seznámil s lidskou dívkou Grace, která po smrti rodičů přichází na Katmerskou akademii vedenou jejím strýcem. Nic netušící dívka je obklopena draky, vlkodlaky, čaroději a upíry a jejich letité spory nic nedbají na to, že je jen bezbranným člověkem. Uprostřed toho všeho je bledý princ Jaxon, který nikdy neobědvá v jídelně a je obestřen děsuplnou minulostí. A právě do něj se Grace bezhlavě zamiluje. Pro více postřehů si můžete přečíst celou recenzi Touhy.

Na stránkách Touhy měli čtenáři před Grace náskok. Na rozdíl od ní tušili, s jakými monstry má dívka co dočinění. Fandili jí, aby konečně prozřela a z mrazivé Aljašky unikla. Ona však navzdory osudu vše přežila a ukázala se jako mnohem odolnější a houževnatější, než všichni čekali.
Do příběhu se vracíme ve chvilce, kdy na ústřední mileneckou dvojici zaútočí Jaxonův bratr Hudson. Toho předchází pověst nemilosrdného zabijáka, i tak se mu ale Grace ve snaze zachránit milovaného druha postaví. Ukáže se, že přece jen není obyčejný člověk, právě naopak. Promění se v kamenný chrlič, první po tisíci letech. Tím vzbudí zájem Kruhu příšer, nejvýznačnějších představitelů jednotlivých ras, který udává směr tomuto skrytému tajemnému světu. Grace poznává své nové já i proměňující se vztah s Jaxonem. Svět zvláštních bytostí se kolem ní rozprostře do pestré palety. Co ale pochopí téměř hned? Hudson ani zdaleka neřekl poslední slovo.

Damasen je vážně obr?
„Jo, ale nežere lidi.“ Odmlčí se a pak konečně pohlédne na Flinta. „Už.“ (citace, str. 52)

Tracy Wolffová svou ságu odstartovala pozvolna a nejprve nás navnadila na rozličné schopnosti tvorů. Jen v náznacích nám ukazovala, jak velmi se může lišit moc upírů, jak rychlého letu jsou draci schopni nebo jakou sílu může mít správně provedené kouzlo. Tentokrát spisovatelka odhalí mnohem víc. Náskok před hlavní hrdinkou zmizel a čtenáři společně s ní objevují různá zákoutí moci. Historie světa monster však stále prosvítá jen v malých útržcích. Ústy Hudsona navíc předkládá zajímavé otázky. Proč vznikla monstra? Mělo to nějaký důvod? Nejsou náhodou nejvyšším článkem potravního řetězce? A měli by se jako takoví stále skrývat? Zapojení starších postav knihu činí dospělejší a na své si tedy přijdou nejen vyznavači young adult knih. Pro mě osobně byla Touha takovým guilty pleasure, připomínkou upírských románů jako Stmívání. Vztek ale rozehrává novou originální zápletku a pocit známého, ohraného příběhu naprosto zmizel.

Autorka svůj text mistrně vystavěla a nenechá čtenáře vydechnout na dlouho. Místa, kde se hrdinka seznamuje se svými spolužáky a utváří si v mrazivé pustině cenná přátelství, jsou střídána šokujícími zvraty. Ocenit je také potřeba názvy kapitol, které v žádném případě nejsou odbyté.
Například kapitola 95 nese titul Za druhou hvězdou doprava a pak dál až na Sibiř.
Podobných popkulturních odkazů je kniha plná. Na bezmála šesti stech stránkách se také odehrává proměna Gracina pohledu na vinu, její tíhu a ospravedlnění. Život se s Hudsonem rozhodně nemazlil a umožnil mu prohlédnout temné stránky členů Kruhu. Mohl mít pro genocidu, kterou spáchal, důvod? Bylo to snad menší zlo?

Existuje spousta příběhů o chrličích. Nejsem dost starý, abych nějakého potkal – otec je všechny pozabíjel, než jsem se narodil. (citace, str. 192)

Drsné prostředí z naivní dívenky tesá stále sebevědomější a zkušenější bojovnici, která v posledních několika kapitolách dokáže věci, o kterých ani nejprotřelejší členové Kruhu nemysleli, že jsou proveditelné. A přesně ve chvíli, kdy jsou prolomeny další hranice a svět kolem Grace se opět otočí o sto osmdesát stupňů, nás Tracy Wolffová nechává čekat.

Série Touha má v angličtině celkem šest knih. Pět vyprávějících hlavní příběh a jednu pokrývající čtyřměsíční pauzu mezi prvními dvěma tituly. Super oblíbený fenomén doplňuje vše, co si fanoušci mohou přát. Spisovatelka nabízí na svých stránkách produkty s fan arty, bonusové kapitoly a interaktivní příběhy. Sága je stále populárnější i u nás a tak můžeme jen doufat, že se nakladatelství Fragment rozhodne pro překlad dalších dílů.

Vztek
Tracy Wolffová

Originální název: Crush