RECENZE: Lukáš Havlas, 180 Stupňů

Článek od: ena - 07.02.2024

Mnohí už zistili, že občas stačí okamih a život sa človeku otočí hore nohami, dole hlavou či o 180 stupňov. Každé jedno prirovnanie znamená to isté. Stratu stability, pohodlia, finančnej istoty, sebavedomia, všetkého dokopy, prípadne prídeme o oveľa viac. To je aj prípad hrdinov románu Lukáše Havlase, 180 stupňů. Životy sa im zmenili ich vlastným pričinením, prípadne s pomocou niekoho iného. Väčšinou to nebolo k lepšiemu...

Ľudský prepletenec
Príbeh sa striedavo točí okolo štyroch manželských párov, niekdajších kamarátov z vysokej školy. Okrem nich do deja zasiahnu ešte viaceré vedľajšie postavy a postavičky. Zo začiatku si vôbec neuvedomíte, že títo ľudia sú navzájom prepojení. Že skutky jedného ovplyvnia aj ľudí, ktorých nepozná, hoci mu ani nie sú až takí vzdialení.

Sledujeme Davida, leteckého inžiniera, ktorého pre jeho vášeň a zároveň prácu opustila manželka Tereza. Máru(Mareka), kedysi úspešného realitného makléra, odsúdeného za podvod. Po prepustení z väzenia sa z neho stal bezdomovec a jeho žena Veronika sa musí obracať, aby zabezpečila seba a ich syna. Magda je zákonitou polovičkou Richarda, majiteľa krachujúcej stavebnej firmy. Richard sa chystá na veľmi riskantný krok. No a posledným zo spolužiakov z výšky je Hubert a jeho manželka Karolína. Kruh sa uzatvoril. Osudy týchto bohatých a unudených ľudí ovplyvní aj Nikola, vypočítavá mrcha, ktorá je pre ľahkú a finančne zabezpečenú existenciu schopná spraviť čokoľvek. Posledným dôležitým ohniskom v reťazi udalostí je Filip. Najskôr je to bohémsky študent medicíny, no neskôr sa z neho stáva seriózny a vnímavý lekár.

Pripraviť sa... Štart!
Dej ženú vpred najmä vzťahy medzi jednotlivými postavami. Ich životy sú plné kríz. Nedorozumenia rozvracajú ich manželstvá aj súkromný či pracovný život. Problémy sa snažia riešiť nie práve korektným spôsobom. Klamstvami, podvodmi, vydieraním, podrazmi a dokonca neváhajú plánovať aj vraždu. Veď tak sa dá ľahko zbaviť manželky, milenky, tyranského manžela či nepohodlného obchodného partnera a ešte zarobiť. To všetko je prepletené láskou, vášňou, túžbou po bezstarostnosti či len živočíšnom sexe.

Protagonisti sú všetkými týmito pocitmi ovplyvnení strachom o svoje postavenie, majetok či vplyv. Dospeli do bodu, kedy sa musí niečo stať. Už nejde žiť ďalej tak, ako doteraz. Zrazu zisťujú, že plány nemusia vyjsť, o majetok sa dá ľahko prísť, že podrazy nerobia len oni druhým, ale aj druhý s chuťou podrazia ich. Prichádzajú často o to najcennejšie, čo mali. Ocitli sa na rázcestí. Teraz si budú musieť uvedomiť, čo v skutočnosti chcú, kam idú a koho milujú.

Pár z nich sa stretne aj priamo s Bohom. Boží súd tvorí fantastickú linku príbehu. Niektorí z protagonistov sa ocitajú na pokraji smrti a ich duch putuje do akéhosi očistca, kde sú súdení podľa svojich skutkov. Môžu zomrieť alebo sa vrátiť späť, do života.

Realita nerealita
Lukáš Havlas nám prináša príbeh s množstvom postáv, ktoré sú navzájom prepojené láskou, sexom, obchodmi alebo iným, menej zjavným spôsobom. Každý jeden osud ovplyvňuje ďalšie. Kniha je zamyslenie sa nad tým, ako rýchlo môžeme o všetko prísť. Z boháča sa stáva bezdomovec, túžba zbohatnúť na smrti manželky môže človeka vrhnúť do víru udalostí, ktoré ho položia na lopatky. Môžeme s niekým žiť roky, myslieť si, že ho dobre poznáme, no pravdou je, že do hlavy mu nevidíme. Netušíme, aké myšlienky mu behajú po rozume, čo za plány spriada, či sa jeho sladké reči nie sú iba pretvárka. Často si neuvedomujeme, že naše rozhodnutia nás ovplyvňujú každý deň. To, čo sme spravili dnes, sa nám vráti o mesiac, rok... o desať rokov. 

Hrdinovia románu si svoje životy doslova posrali. Hnali sa za mamonom, kariérou, za... ani sami nevedeli za čím a zrazu stáli na rázcestí a rozhodovali sa, ktorým smerom sa vydajú. Nuž a ich rozhodnutia, čo ďalej, žiaľ, správne neboli. Treba dodať, že ako v realite, aj v tomto románe platí, že čo nás nezabije, to nás posilní. Hoci sa osudy všetkých riadne zatriasli a ich istoty dostali riadne praskliny, väčšinou sa dokázali spamätať a nájsť stratenú rovnováhu. Pre tých druhých má autor nachystanú inú „odmenu“. Je to fantastický prvok, a ten nás verne sprevádza celou knihou. Prítomnosť Boha, sudcu našich skutkov. Toho, ktorý je postavený nad svetskú spravodlivosť a jediný dokáže potrestať tých, na ktorých sú naše zákony krátke. Krásna predstava, že tí, ktorí nám ublížili, budú potrestaní...

180 stupňů je skvelo napísaný román. Napriek množstvu postáv a ich zložitému prepojeniu je zrozumiteľný a prehľadný. Prekvapí vás akčnosťou a rýchlosťou, s akou sa dej sunie vpred. Navyše je plný vášne, nehy, intríg aj snahy nájsť si miesto v rodine, medzi priateľmi aj v spoločnosti.
Ak túžite po trošku inej fantastike, môžem vám román Lukáše Havlase 180 stupňů vrelo odporučiť.

 

180 stupňů
Autor: Lukáš Havlas

Žáner: thriller
Vydal: BizBooks
Rok vydania: 2022
Väzba: brožovaná
Počet strán: 208
ISBN: 978-80-265-1069-7
Cena: 299 Kč
 

Přidat komentář