RECENZE: Oliver Hulme, Údolí kostí

Článek od: Kamba - 17.12.2024

Fantasy hry na hrdiny (jak stolní, tak často i počítačové) stojí na koordinaci skupiny dobrodruhů různých profesí i morálních zásad. Tato skupina se musí protloukat drsným světem, ve kterém jednotlivci nejsou schopni přežít. Dynamika odlišných postav dělá v tomto konceptu velkou porci zábavy. Když se však hry na hrdiny přenesly do literární podoby, vznikla z toho sólo záležitost: statný rek projíždí krajinou na svém oři, sráží nepřátele jako kuželky a v jednočlenné armádě zachraňuje domovinu od veškerého zla. Je to pochopitelné zjednodušení, ale není to škoda? Oliver Hulme se ve své nové herní knižní sérii Legendární království pokusí na tuto otázku odpovědět.

Pojďme si představit její první díl: Údolí kostí. Když jsem knihu poprvé vzal do ruky, byl jsem hodně překvapen. Mytago přichází s dalším netradičním formátem svého paperbacku: velikostí někde mezi A4 a A5 se určitě bude v knihovně dosti vyjímat (je dokonce větší, než knihy od Jiřího Mikulíka). Co je ovšem nejvíce unikátní, je rozdělení textu na stránce do dvou sloupců. Odkazy jsou často dost krátké, takže vizuálně jde o ideální řešení. Má to však drobný háček: pokud mě něco při čtení vyrušilo nebo jsem se vracel ze souboje, často se mi stalo, že jsem nedokázal úplně najít odkaz, který jsem právě četl. Na jedné dvojstránce jich může být klidně patnáct, takže jsem se trochu ztrácel.

Pravidla jsou trochu složitější, což je očekávatelné od dobrodružství postavené na managementu družiny hrdinů. Ty má čtenář pod palcem rovnou čtyři. Každá má pět základních vlastností (Boj, Přežití, Plížení, Charisma, Nauky) a Zdraví, v některých je silná a v některých nikoli a je potřeba vše umně vybalancovat. Speciální kategorií jsou zaklínači, kteří za cenu slabších vlastností mají svou knihu kouzel, kterými mohou družině pomáhat. Aby naskočení do příběhu nebylo tak těžké, je v nabídce šest předpřipravených dobrodruhů, každý se svou historií a agendou. Co na mě působilo velmi svěže a plasticky, byl vývoj vztahů v družině či s okolním světem, mezi máváním mečem je tak čas i na nějakou tu romantiku. Hrát za družinu má ovšem i své nevýhody: připravte se na složitější administraci, každé postavě musíte hlídat životy, jakou má zbraň, kdo nese jaký magický předmět... Pro mě to byla zábavná činnost, ale pokud jste jiného zaměření, zvažte, jestli je kniha pro vás.

Soubojový systém je pořádný dice fest. Nejdříve útočí všechny postavy družiny, každá háže několika kostkama dle svých bojových schopností. Není problém tak v jednom kole za družinu hodit postupně patnácti kostkama, nepřátelé pak odpovídají podobným počtem. Abych se vyhnul namožení zápěstí, používal jsem na házení kostek aplikaci. Tento soubojový systém má nicméně i nezanedbatelnou výhodu: větší počet hodů kostkou se více vyvažuje, takže se málokdy stává, že pár smolných hodů po sobě způsobí konec putování.

Společenstvo putuje v otevřeném světě Legendárních království: může si jít, kam se jí zachce a klidně se na oblíbená místa opakovaně vracet. Jedná se teprve o druhý open-world počin a snese srovnání s Bájnými zeměmi. Začátek je pro družinu dost těžký, trvá docela dlouho, než se podaří hrdiny alespoň obstojně vybavit a párkrát jsem restartoval. Ale to je dobře, hráč si musí své stříbrňáky zasloužit. Svět je velmi pestrý, co město to královstvíčko. Naprosto parádní je pak nabídka dungeonů, některé jsou až překvapivě rozlehlé a hodně jsem si jejich průzkum užíval.

I když se jedná o open world, nabízí se v průběhu dobrodružství docela dlouhá příběhová linka, která svět posouvá a mění, což je dost příjemný rozdíl oproti konkurenční sérii. Co se mi naopak nelíbilo, je (ne)možnost volby: v Bájných zemích jsem si mohl vybrat, jestli pomůžu Uchvatiteli nebo rebelujícímu princi (a nebo se nebudu do pomíjivého lidského hašteření míchat). Zde je pouze volba na příběhovou linku nastoupit, či nikoli. A pokud se čtenář rozhodne záporně, zůstane mu pouze sandboxový průzkum světa, který se bez hlavní příběhové linie až tak moc nemění. To mi přišlo škoda. Možnosti pro opakované hraní tak kniha spíše nenabízí.

I po dohrání jsem nabyl dojmu, že jsem mnoho z 900 odkazů nepřečetl a že jsou pro mě schovány poté, co se sem vrátím z jiné knihy série, s lepší výbavou a zkušenější. Legendární království proto považuji za velmi kvalitní gamebook, nabízející spoustu hodin zábavy, která ještě naroste poté, co se vydají další díly.

 

Legendární království - Údolí kostí
Autor: Oliver Hulme


Vydalo: Mytago
Formát: 235 x 165 mm
Vazba: brožovaná
Překlad: Vojta Žák
Korektury: Dagmar Husárová
Redakce: Jiří Zahradníček
Obálka: Claudio Pilia
Ilustrace: Robin Smith
Rok: 2024
ISBN: 978-80-88501-38-1
Cena: 499 Kč
 

Přidat komentář