LITERATURA: Ivo Fencl, Dvě tváře doktora Jekylla

Článek od: Anonym - 17.05.2012

Jedna z tváří Iva Fencla

Pisatel tohoto stevensonovského očarovaného pojednání, Ivo Fencl, má na první vzdálený pohled jakoby mnoho tváří: autor fantaskních příběhů, lyrických vyprávění, převyprávění frenetické prózy, básnických textů aj. – a také mnoha dokumentárních medailonů spisovatelů literatury dobrodružné, detektivní... Na druhý, méně vzdálený pohled ovšem právě motivy dobrodružství a fenomény až detektivního prozkoumávání (či nahlížení pod pokličku) vlastních nebo vypravěčových psychických pochodů rozpoznáme v celém jeho mnohotvárném dosavadním díle: Fencl se noří do příběh, které rozvíjí s takovou vervou, až by svět tisíce a jednoho dne mohl mít i přirozenou podobu jedné a tisíce noci. Anebo obráceně, dovolí-li fantasie, dovoluje to obvykle též autorova nezkrotná vášeň vyprávět, klasická lust zu fabulieren. Pár let před svou padesátkou se Ivo Fencl vrátil k dílu tvůrce, který se padesátky ani nedožil a neoctl se ani v kanonické oxfordské antologii britské literatury. Ale patří tam, patří, je Fencl přesvědčen, a proto skládá milovanému R. L. Stevensonovi zčásti sebeautorský hold, zčásti usiluje o životopisnou satisfakci. Jeho knížka o tvůrci Ostrova pokladů je příkladem zapálené autorské literární publicistiky: Fencl nedbá na regule literární historie, netrápí ho poučky o poetice, neporovnává překlady, nezabývá se třeba tím, zda je Stevenson viktoriánským umělcem či nikoli: jde mu napořád o málem emfatické spoluprožívání jednoho tvůrčího osudu a jednoho kultovního čtenářského díla, které ho svého času uhranulo a ještě dnes ho dojímá, nebojme se toho slova. Proto vypočítává i další „životy“ spisovatelovy tvorby, mj. některé filmové adaptace jako další důkaz romanopiscova neustálého uměleckého zmrtvýchvstávání. Anglista by takovou poctu R. L. Stevensonovi napsal jinak, literární kritik o to víc jinak. Nakonec je tato knížka nejenom klíčem k Stevensonovi, ale i klíčem k Fenclově autorské tváři. Také proto vznikla.

Vladimír Novotný

Vydalo nakladatelství Pro libris, o. s. v edici Ulita. Svazek 26. Plzeň 2012
Edici řídí Vladimír Novotný
Obálka a ilustrace Marek Škubal
Redakce Jana Horáková, Vladimír Gardavský a Vladimír Novotný
Podle seriálu „Robert Louis Stevenson“ uveřejněného redakcí Michala Škrabala v XXII. ročníku časopisu Tvar

Obsah

  • Will ze mlýna
  • Klub sebevrahů
  • Svatba a Ostrov pokladů
  • Dítě tak samo
  • Dvě tváře doktora Jekylla
  • Lupiči mrtvol
  • Stevenson a Poe
  • Dobrodružství Davida Balfoura a jeho Catriony
  • Pán z Ballantrae
  • Tajemný sud a nepravá bedna
  • Skon
  • Co zbylo
  • Nešťastný? neboli Dvě tváře Roberta Louise Stevensona
  • Jedna z tváří Iva Fencla (Vladimír Novotný)

Komentáře

Opravy: Během korektur došlo k několika nevhodným změnám textu. Uvedu na pravou míru nejpodstatnější. Str. 35: Osbourne nepomohl s filmovou podobou knih, ale jako spoluautor. Str. 33: PO sedmi letech manželství totožných se sedmi lety chrlení knih (nikoli krve, omyl vznikl úpravou metafory). Str. 32: v Cestě kolem světa za osmdesát dní, tom razantním rozvinutí povídky Tři neděle v týdnu. Str. 28: Ostrova vyprávěného v ich-formě (nikoli rovněž). Str. 24: zůstane mystiken /nikoli Doyle/ a přejal i finální /nikoli Stevenson, v obou případech jde o Machena/. Str. 21: Je jejich beletrizací (tedy beletrizací snů). Str. 20: Projevoval mladickou vznětlivost. Str 19: hře Polly a že i za panem Hydem stojí (tedy ne "nejen za panem Hydem"").

Přidat komentář