LIDÉ: Joe Abercrombie

Článek od: Michal Pavlič - 04.10.2010

Zdravý vplyv počítačových hier

Silvester 1974. Celoročne očakávaný sviatok, ktorý je zámienkou pre utužovanie priateľských vzťahov alkoholom, bol pre pani Abercrombieovú v meste Lancaster jedným z najšťastnejších dní v živote. Narodil sa jej totiž syn Joe, o ktorom vtedy nik nevedel, že z neho vyrastie spisovateľ. To viete, vrhanie kociek, kreslenie máp a hranie počítačových hier má na školákov priaznivé účinky, len tí dospelí to nechcú priznať.

Joe Abercrombie si neskôr rozšíril obzory štúdiom psychológie v Manchasteri. Ako sám priznal, kocky a mapy zanechal svojmu osudu, no myš s klávesnicou sú jeho vernými spoločníkmi dodnes. Toľko s nimi zažil. Napríklad mu pomohli zmeniť sen na skutočnosť. Trúfalý Brit už pár rokov nosil v hlave epický príbeh trilógie o mysliacom barbarovi s deviatimi prstami a jeho ná-/ne-/prí-hodách, pomocou ktorého prinesie čerstvý vánok do žánru fantasy. A tak sa začal intenzívne venovať svojim spoločníkom, no výsledok sa hodil akurát na rozhorenie vatry.

Tvorca hanbiaci sa za vlastné dielo šiel po doštudovaní do Londýna, kde žil pár rokov z ruky do úst. Neskôr sťa asketický mních bol osvietený. Znova sadol ku klávesnici a v roku 2004 dokončil The Blade Itself (Sama čepel, Polaris 2008). Začiatok vysnívanej trilógie First Law (česky První zákon) bol o dva roky vrele prijatý v nakladateľstve Gollancz, čo bolo stimulom pre zrealizovanie zvyšku príbehu.

První zákon – prvotriedne postavy

Najsilnejšou devízou trilógie sú bez pochýb postavy. Abercrombie využil skúsenosti z psychológie a vdýchol život prepracovaným charakterom. Trojica hlavných antihrdinov je cháskou nespojiteľných charakterov, ktoré iskrivo interagujú. Sú to jednoducho poriadni parchanti. Barbar Logen Devítiprsťák je unavený. Unavený životom, ktorý je plný vojen, krvi a vraždenia, unavený z nedávno získaného zranenia a pádu z vodopádu kdesi v studenom kraji Severu. Od duchov ohňa sa dozvie, že sa po ňom zháňa nejaký mág a keďže Logen nemá nič lepšie na práci, rozhodne sa ísť na juh. Musí byť realistom, aspoň tam bude teplejšie.

V Agrionte sa zatiaľ Jezal dan Luthar pripravuje na súťaž v šerme, do čoho sa mu ale veľmi nechce. Prestíž a sláva sú iste skvelá vec, ale nafúkancovi vadí nutný tréning. Oči mu otvorí až príchod sestry jeho najlepšieho priateľa, ktorá ho silne zaujme. Žiaľ, Ardee Westová nemá nielen módne modré oči, ale ani urodzený pôvod a bohatého tatíka a tak sa Jezal ocitá v doteraz nepoznanej situácii. Je to vari to, čo ospevujú všetci básnici? Láska?

Počas stredoveku inkvizícia budila hrôzu medzi chudobnými aj boháčmi a inak tomu nie je ani v prípade inkvizítora Sanda dan Gloktu. Teda, v súčasnosti spôsobuje na prvý pohľad odpor, dva roky v guršskom väzení v opatere tých najlepších mučiteľov spravili zo schopného plukovníka trosku. Ale to len navonok, pod zničenou škrupinou je stále silné a inteligentné jadro, ktoré je oslobodené od svedomia a iných nepotrebných známok ľudskosti. Nechcite byť pozvaní na priateľský rozhovor spolu s jeho praktikalmi, ktorí z vás mučením dostanú aj to, čo neviete.

Antifantasy

Rôznorodá skupinka hrdinov sa zoskupí a vedená mocným mágom vyrazí na cestu cez celý svet, aby našli magický artefakt, ktorý im pomôže v boji proti najväčšiemu zlu, zakončené sladučkým happyendom.

Nie nie, neopisujem vám série, ktoré chceli šablónou zopakovať úspech Pána prsteňov. Táto veta sčasti platí pre První zákon, avšak nepanikárte, NIE JE to klasická fantasy. V tomto prípade tu máme skôr zástupcu antifantasy. Joe Abercrombie sa počas troch kníh vysmieva fantasy klišé a (ne)hrdinský príbeh opisuje drsne a realisticky. Postavy sú životom tvrdo skúšané a ak sa aj dočkajú povýšenia či uznania, neprinesie im to nič dobrého.
Žiada sa vám odľahčenie? Sama čepel Až budou viset (Polaris 2009) obsahujú množstvo vtipu, ale samozrejme ironického až sarkastického. Humor je hlavne v dialógoch a myšlienkových pochodoch postáv (obzvlášť Gloktove jedovaté poznámky sú excelentné), ale všimnite si aj zážitky barbara v civilizovanom meste. Línia s inkvizítorom Gloktom zas obsahuje mnohé trpké zrnká múdrosti, ktoré plynú zo životnej skúsenosti.

Prvá kniha je asi najhumornejšia a nálepka temná fantasy by vám ani nenapadla. A to, že je to vyše štyristostranový prológ si ani nevšimnete. Druhá prináša do humoru viac sarkazmu a zúbky ukazuje aj temnota. Tretí Poslední argument králů (Polaris 2009) obsahuje najviac deja – dočkáme sa zvratov, zrád aj nepravdepodobných spojenectiev. Kniha tak môže pôsobiť až depresívne. Humor sa na malé výnimky nekoná, ale prívlastok „dark“ získava až farbu dechtu. Ako správny boh je Joe Abercrombie stvoriteľom aj ničiteľom.  

Čo ďalej?

Ako by povedal Logen, je treba byť realistický. Mohol by som ďalej rozpitvávať První zákon, ktorý som si zamiloval, ale vás už zaujímajú knihy, ktorých sa čoskoro dočkáme.

Žoldnéři jsou skvělí: bojují, když jim řeknete a proti komu jim řeknete, a nechtějí za to nic víc, než peníze. A Monzcarro Murcatto a její bratr Benna jsou dva nejúspěšnější, nejpopulárnější a nejbohatší žoldnéři v Styrii... jenomže bohatí a populární žoldnéři už tak skvělá věc nejsou. Vlastně mohou být zatraceně nebezpeční a to je také důvod, proč jejich chlebodárce, styrský velkovévoda Orso, zařídí, aby o ně bylo postaráno. Jednou pro vždy.
Brzy se ale nejspíš na vlastní kůži přesvědčí, že to byla osudová chyba. Protože Monzcarro měla to štěstí - jen ona; její bratr bohužel nikoliv - že přežila dlouhý a osudový pád, který pro ni Orso připravil, a vyvázla jen s rozdrcenou pravou rukou, závislostí na opiu... a plánem, jak s pomocím ukrytého bohatství, spoustou ostrých zbraní, několika námezdných zabijáků a pevného odhodlání zabít sedm mužů, kteří byli v místnosti, kde byl její bratr zavražděn. Pokud možno tak drasticky, jak jen to bude možné. Vůbec nevadí, že to nebude hned - pomsta přece nejlépe chutná za studena.

Nejlépe chutná za studena (pripravuje Polaris, október 2010). Reč nie je o cestovinovom šaláte, ale o pomste. Anotácia naznačuje klasický príbeh o ceste za pomstou, ale v Abercrombieho podaní to iste nebude známy filmový akčňák z rokov deväťdesiatych. Zatiaľ si však znovu prečítajte První zákon, tlačiarne túto pochúťku naservírujú až začiatkom jesene 2010.

Preklad pôvodnej anotácie:
Temná fantasy sa stretla s vyostreným vojnovým svedectvom v samostatnej knihe opisujúcej jednu veľkú bitku o kontrolu nad Severom, zasadená do reálií Prvního zákonu. Tri dni zachytávajú nepríjemné zážitky šiestich rozličných ľudí na oboch stranách konfliktu a vo všetkých hodnostiach vo velení, ich príbehy sú rozprávané na pozadí intríg, ambícií, zrád a samozrejme, množstve ostrých zbraní použitých v hneve.

Je to vojnový fantasy príbeh, kde chýba len jedno:

Hrdinovia.

Ak vám nerobí problém čítanie kníh v angličtine, počkajte si na začiatok budúceho roka, kedy by mala anglických a amerických čitateľov potešiť kniha The Heroes (prípadne Polaris), na český preklad si počkáme minimálne do konca roka 2011. Čoho sa dočkáme? S veľkou mierou optimizmu zakončím podpichnutím kvalitnej nežánrovej literatúry. Čo tak sarkastický Remarque vo fantasy?

Přidat komentář