SLOUPEK: Päť kníh, ktoré ma najviac ovplyvnili (Mato)

Článek od: Martin Kochlica - 03.05.2011

Raz som sa dozvedel, že nejaký Stephen King píše hrôzostrašné horory. Knihy Karla Maya, J. F. Coopera, G. F. Ungera či Zane Graya som už prečítal všetky a mal som vnútornú potrebu posunúť sa niekam ďalej, tak prečo neskúsiť horor? Prehrabal som sa v rodičovskej knižnici a našiel Muža na úteku. Jediné čistokrvné Kingovo scifíčko vydané pod pseudonymom Richard Bachman (samozrejme vydavateľ použil štandardný postup „Stephen King ako Richard Bachman“, kde prvé meno je napísané asi päť krát väčším fontom). Diabolská obálka od Juraja Maxona ma uchvátila, rovnako ako názov vydavateľstva (Práca). A už nebolo cesty späť. Dodnes je tento útly román o reality show moja najobľúbenejšia Kingovka (a filmový Bežiaci muž s Arnoldom Schwarzeneggerom najnenávidenejší film).

Moja láska k westernom však nevyhasla okamžite. Natrafil som tak na ošarpanú knihu z edície Horror-thriller-western. Zase som však našiel niečo iné, ako som hľadal. Dracula v legendárnej skrátenej verzii s fotkami z filmu Nosferatu. Dodnes môj najobľúbenejší horor (Coppolova filmová verzia s plačúcim Gary Oldmanom ma tak zákonite nikdy moc nepresvedčila).

A konečne mám priestor na knihu, ktorá nezapadá do väčšiny štatistík naj kníh. Nie je to totiž román ani poviedková zbierka. Je to divadelná hra. Tuším nikdy nepreložená do slovenčiny. Nedonútilo ma ju prečítať povinné čítanie, ale jeden profesor prednášajúci technickú mechaniku. Som mu za to dodnes vďačný. Roboti, láska, ľudské zlo... Kniha R. U. R. ma presvedčila, že sci-fi je najlepší žáner pre mňa.

Spielbergova pecka Minority Report ma priviedla k zbierke Minority Report a jiné povídky, kde je však najlepším kúskom poviedka Total Recall (ktorej pestrofarebné a morbídne filmové prevedenie sa mi paradoxne páči). Odvtedy uctievam temné vízie Philipa K. Dicka.

Potom prišli Mechanický pomaranč, 1984, Tma... ale vždy šlo knihy, o ktorých som vlastne už dopredu vedel, že budú dobré. Až keď som napokon získal nenápadnú knihu Niekedy od Štefana Huslicu, zažil som opäť ten správny pocit nadšenia. Bravúrne napísané sci-fi a politfiction poviedky, ktoré dodnes považujem za neprekonaný projekt v rámci česko-slovenskej scény.

Přidat komentář