RECENZE: Thor MAX - Vikingové

Článek od: Martin Stručovský - 30.05.2011

Čekali jsme dlouho. Ale dočkali jsme se. Po všech komiksech, v nichž byl syn Odinův pouze členem týmovky, přichází konečně jeho sólová jízda. Thor je další z hrdinů nakladatelství Marvel. Stvořil ho guru grafického románu Stan Lee, v jehož fantazii se zrodili hvězdy jako Iron Man, Spider Man, atd.

Jenže Thor je jiný. Což ostatně vyplývá už z jeho jména. Tedy za předpokladu, že znáte alespoň trochu severské mýty, a ne jen řecký pantheon, propagovaný Xenou. Thor nemá žádná technická udělátka ani ho nepokousal radioaktivní pavouk. Se svými (magickými) schopnostmi se už narodil. Ostatně nepochází ze Země, ale s Ásgardu (což je taková „fantasy země“), kam se dá dostat pomocí zařízení zvaného Bifrost, sloužícího jako průchod do dalších říší. Jenže tohle všechno už víte, protože jste určitě byli v kině na filmu, který už nějaký ten pátek běží v českých kinech (a mezi námi, není vůbec špatný).

Ale zpátky k našemu komiksu. Pokud jste jásali, že si přečtete o Thorových začátcích (o čemž vlastně vypráví filmová adaptace), musím vás bohužel zklamat. V době, kdy se tento příběh odehrává, je už Thor zaběhnutou superhrdinskou značkou města New York, fanynky se mu lepí na paty a policajti ho nepokládají za šíleného bezdomovce, který na potkání vypráví, že je severský bůh. Proti sobě bude mít tentokrát armádu vikingských válečníků, kteří přistáli u břehů USA a rozhodli se vytvořit nové království. Což by nebyl takový problém, kdyby nebyli prokletí a navíc v zombie stavu, což z nich činí opravdu vražednou kombinaci. Dokonce tak silnou, že si s nimi nebude Thor ani jeho kladivo Mjollni vědět rady, takže bude muset požádat o radu čaroděje. Ten mu na pomoc přivolá vikingskou válečnici, germánského rytíře a německého pilota, bojujícího ve II. světové válce. Ti všichni se pak společně vydávají zlikvidovat zlovolné vetřelce, což bude probíhat v tom nejlepším duchu superhrdinského komiksu – akce, akce a akce.

A stylové hlášky. Protože pod scénářem je podepsaný Garth Ennis, známý to autor, který si udělal jméno i u nás dobře známou komiksovou sérií Preacher: Kazatel. Pokud jeho tvorbu znáte, pak víte, že můžete očekávat svištící dialogy, hromadu ironie a nefalšovaného černého humoru. Stejně jako stříkající krev, useknuté hlavy a další části těla (v tomto případě části z mnoha těl). Což v kombinaci s kresbou Glenna Fabryho (obálky k Preacherovi a komiksové adaptaci Gaimanova Nikdykde) funguje zatraceně skvěle. Pochvalu si zasluhuje i dobře zvolený font v bublinách, který textu dodává archaický nádech.

Thor patří k těm komiksům, které si na nic nehrají. Není sice průlomovým dílem, ale zato parádní oddechovkou, která svým tvůrcům rozhodně ostudu nedělá. Nabízí čtenáři absolutní odreagování a zábavnou jízdu se vším, co k ní patří. Pokud máte rádi superhrdiny, nevadí vám fantasy prvky a zombie patří k vaším oblíbeným domácím mazlíčkům, určitě se s Thorem vydejte na jeho první dobrodružství vydané u nás. Odinův syn by vás neměl zklamat.

Thor MAX: Vingové /Thor MAX: Vikings/
Ennis, Garth & Fabry, Glenn

Nakladatel: Crew