RECENZE: Nick Sagan, Zrozeni v ráji

Článek od: Monika Slíva - 21.06.2011

zrozeni v rajiPředstavte si, že jste zůstali sami. Jen vy a hrstka dalších dvaceti lidí, z nichž více jak polovina ani není dospělá. To ovšem není všechno. Má to ještě další háček! Nejste sami na opuštěném ostrově, nejste sami ani na kontinentě. Jste sami na celém světě!

Uplynulo osmnáct let od chvíle, kdy hrdinové prvního dílu (Idlewild) této volné trilogie pochopili, kým jsou a co se od nich očekává. Z původních deseti „experimentů“, které měly zachránit lidstvo, zůstalo působením různých okolností nakonec jen šest, z nichž dva jakoby ani nebyly. Fantazia se ztratila neznámo kam i se svou schizofrenií a celých osmnáct let o ní nikdo nic neslyšel a Halloween, hlavní hrdina předchozího dílu, odešel do dobrovolného vyhnanství v severní Americe a odmítá s kýmkoli komunikovat. Nečekejte, že na něj v první polovině knihy vůbec narazíte. Zůstaly jen další tři ženy, jeden muž a jejich potomci z umělých děloh, kteří se společně pokoušejí o vzkříšení člověčenstva. Rozděleni na dva „tábory“ se zcela protichůdnými názory na způsob provedení, musí přesto spolupracovat.

Opět se neubráním přirovnání děje k mozaice. Tentokrát jsou však její kamínky ještě drobnější než v první části a bude vám trvat o trochu déle, než začnete rozeznávat nějaké obrazce. Přesto se vyplatí vytrvat. Zpočátku totiž krátké vstupy jednotlivých protagonistů vedené v první osobě nemají mezi sebou žádnou souvislost. Jsou to jen útržky z každodenního života. Touhy, myšlenky, pocity. A stejně jako v prvním dílu, postupné náznaky, že „je cosi shnilého ve státě dánském“, vás dovedou k prvnímu zvratu a pak… už jen koukáte. Zase je všechno jinak!

Nevěřte nikomu, komu je přes třicet!“

Možná, že Nick Sagan trošku zkouší čtenářovu trpělivost a ne všechny kamínky jsou stejně důležité, nebo potřebné, ale bez dostatečného množství barev správnou mozaiku nesložíte…
Budiž vám odměnou, že druhá polovina knihy nabere tak rychlý spád, že ani nestačíte postřehnout, jak jste ji dočetli. Velmi přesvědčivě vypracovaná psychologie postav je nedílnou součástí děje a odhalení skutečných pohnutek některých hrdinů vám bude kroutit hlavou ze strany na stranu.

Rozhodně to není lehké a jednoduché čtení, přesto se kniha lehce a jednoduše čte. Nick Sagan zde používá osobitý a trochu neobvyklý styl. Slova samotná jsou za sebe skládána velmi příjemně a čtivě, ale plynou pomalu jako řeka, která už dospěla do dolního toku a nikam nepospíchá. Přesto (nebo právě proto) necháte rádi svou loďku unášet proudem, rozhlížíte se kolem a ani vás nenapadne, že byste měli vystoupit.  Máte čas si vše náležitě prohlédnout a zamyslet se nad tím, co vidíte. A rozhodně vás zajímá, do jakého přístavu vás proud nakonec zanese. Určitě na tom má svůj podíl i výborný překlad Martina Fialy, kterému byla svěřena celá trilogie. I když to nemůžete porovnat s originálem, cítíte splavnost češtiny, která nikde neškobrtá, nekroutí se, ani nepoužívá „divná“ slova. Naopak plyne a hladí, právě jako ta zmíněná řeka.

Chcete-li akci, prudké a děsivé honičky, srdcervoucí dojemné scény ala Hollywood, davy příšer, nebo hroutící se kontinenty, v žádném případě si knihu nekupujte!!! Nic z toho v ní totiž není. Nicméně trvám na tom, že stojí za přečtení. Ten, kdo rád přemýšlí nad tím, co čte, a nechce být jen stržen dějem, aniž by musel vnímat souvislosti, určitě nebude zklamán. Ani já jsem nebyla. Námětů k zamyšlení nad námi samými jako nad jednotlivci, ale i nad lidstvem obecně, je zde opět víc než dost. I nějaká ta akce se tam nakonec najde.

P.S. S ohledem na způsob, jakým je kniha ukončena, jsem byla ráda, že mám třetí díl hned po ruce… už jsem ho začala číst, tak se těšte…

Sagan Nick: Zrozeni v ráji
(Edenborn)