RECENZE: Jiří Walker Procházka, Druhý krok nikam

Článek od: Lament - 21.07.2011

Je bez debaty, že Jiří W. Procházka je nejživelnější český postmodernista, který strhl a ovlivnil celé dvě generace žánrových autorů. A stejně tak je bez debaty, že téhle knize by víc slušel její původní, typicky procházkovsky střídmý název: Geniální povídky. (Štěpán Kopřiva)

Už se vám někdy stalo, že by vás kniha vzala na drogový trip? Myslíte, že přeháním? Kdepak, jen se zkuste začíst do Druhého kroku nikam.

Pro Jiřího W. Procházku se už u nás vžilo mnoho přízvisek a pravidelně je popisován jako nepřehlédnutelná postava na současné české fantastické scéně. Často je tím však spíše mířeno na jeho vystupování, než na psaní. Ovšem ten, kdo by podlehl tomuto zjednodušení, by se ošklivě spletl. Jeho texty jsou totiž také takové. Nepřehlédnutelné. A označení prokletý básník či Iggy Pop české akční sci-fi a cyberpunku není jen líbivá či žertovná nálepka.

Ve sbírce Druhý krok nikam, která nám nabízí průřez autorovou tvorbou, naleznete čtyři tematické okruhy.

Světy nahoře, světy kosmické, světy technologické se kromě jiného pyšní povídkami Druhý krok Neila Armstronga a Gavril se vrací, které Jiří Procházka napsal společně se Slávkem Švachouškem. V tomto oddíle Jiří Procházka dokazuje, že je schopen psát i něco mnohem sevřenějšího a tradičnějšího než „jen“ zběsile humorné či experimentální kousky, aniž by ztrácel cokoliv na svém osobitém stylu a nadhledu.

V oddělení Světy pitoreskní, světy bizarní, světy remixované se naopak můžeme kochat těmi experimenty, z nichž asi nejpozoruhodnější je povídka Remix posledního soudu, která je větu po větě seskládána z próz Josefa Nesvadby. Nejenže tento text drží pohromadě, a vypráví příběh, ale má i všechny vlastnosti dobré literatury. Je to impozantní počin, a jistě i pocta, kterou by si leckterý autor po své smrti přál.

Světy naše, světy kouzelné, světy strašidelné nabízejí pak převážně fantasy, vesměs v docela temném hávu. Kromě Války s goky a Crashtestu, které máme ještě celkem čerstvě v paměti, se tu vyskytuje i famózní Kronika obce Strašna. JWP prostě vzal záznamy ze staré kroniky a jen je obohatil o některé prvky. A voilà - z nudných zápisů je geniální příběh.

Oddíl Svět lidí, svět krys, svět varanů, svět sám o sobě obsahuje „jen“ Krysy: Pitoreskní symfonickou novelu o třech větách, která však sama vydá hutností a literárním uměním za kvalitní tlustopis. Toto surrealistické dílo v barvách si jistě pamatuje každý, ať už na něho narazil před jakkoliv dlouhou dobou, protože (stejně jako Procházkův cyberpunk) nemá u nás obdoby. A jsou tací, co se domnívají, že je to vůbec první urban fantasy v Čechách. A já bych dodala, že je to zároveň i důkaz, že fantastika nejenže může být, ale že i je plnohodnotnou uměleckou literaturou. Tak až vám příště někdo vmete do tváře, že je fantastika brak, můžete kontrovat nejen Čapkem, ale i Procházkou.

Samostatnou kapitolou je povídání autora o tom, jak povídky vznikly, které si můžete vychutnat na začátku každého oddílu. Velmi fundovaný, ale zároveň i plný citu k Procházkově mistrovství je doslov Jiřího Popiolka, který dokonale doplňuje medailonek Martina Fajkuse vedený ve stejném duchu.

Sbírka Druhý krok nikam je po všech stránkách nádherný a dokonalý počin a taky pořádná, reprezentativní bichle. Procházkovi znalci sice už spoustu povídek z této knihy někde četli, ale to nevadí. Autor patří k formátům, které je vždycky dobře si připomenout, a až uvidíte zpracování knihy a uhrančivě snivou obálku Jana Patrika Krásného, už ji nikdy nebudete ochotni dát z rukou. Za tohle umělecké dílo patří Brokilonu velký dík.

Když pohlédnete níže na obsah knihy, zjistíte, že jsem to vzala skutečně hopem. Ale měli byste mi za to blahořečit. Ano, mohla bych na každou povídku sepsat několikastránkový elaborát, tak bohatá je Procházkova tvorba na myšlenky, odkazy a černý humor. Mám však za to, že uděláte lépe, když si rovnou přečtete ony povídky.

Náš enfant terrible opět více než dostál své mohutné pověsti. A když se konečně proberete z toho dlouhého tripu, zase si jednou budete moct říct, jak jste rádi, že jste Češi. Asimova, Sapkowského i Miévilla totiž můžete číst v překladu. Ale k Procházkovi byste se jako cizinci asi nedostali. A to by byla obrovská škoda.

Obsah:

Světy nahoře, světy kosmické, světy technologické

• Druhý krok Neila Armstronga