RECENZE: Daniel Wallace, Velká ryba: Román mytických rozměrů

Článek od: Martin Stručovský - 08.08.2011

Troufám si tvrdit, že o Velké rybě slyšel každý z nás. A teď výjimečně nemyslím nějaký pojem z oblíbeného vodního sportu.

Ne. Hovořím samozřejmě o známém snímku Tima Burtona, jenž se v kinech objevil v roce 2003 a v němž hrál hlavní roli Evan McGregor. Všichni, kteří se do něj zamilovali, by měli našpicovat uši. Respektive promnout oči. Před nedávnem u nás totiž vyšla stejnojmenná  knižní předloha díky nakladatelství Argo. A osm let od vydání v originále nezbývá než říct: ufffff, tak jsme se přeci jen dočkali.

Knihu napsal autor Daniel Wallace (1959), který je u nás prakticky neznámý. Na svém kontě má čtyři knihy (Ray pozpátku, Melounový král, Pan Sebastian a černošský kouzelník a Velkou rybu, která ho proslavila nejvíce, právě díky onomu filmovému zpracování). Všechny jeho knihy se zabývají společnými tématy jako jsou lidové vypravěčství, magično, osoby postižené či zrůdné.

O čem vlastně Velká ryba je? No, pokud jste měli to štěstí vidět film, pak si příběh určitě pamatujete. Edwardu Bloomovi (narážka na Joyceova Odysea není náhodná), nezbývá už moc života, proto k němu přijede na návštěvu jeho syn, kterému vypráví své životní osudy. Ačkoliv v knize je to uděláno tak fikaně, že vypravěčem je ve skutečnosti syn a otec zastává úlohu hlavního hrdiny.

Příběhy jsou povětšinou krátké a nejvíc se podobají hrdinským vyprávěním, v nichž se Edward dostal do velkého světa, zažil spousty dobrodružství a získal vytoužené vavříny v podobě velkého domu a krásné ženy, o niž musel bojovat s dalšími nápadníky. Čili klasický americký sen o úspěchu jednoho malého prosťáčka.

Všímaví čtenáři jistě postřehnou podobnosti s řeckou mytologií, převážně s bájemi o Herkulovi. Jedním z prvních Edwardových zaměstnání je čištění psích kotců (podobnost s Augiášovými chlévy), či prodej spodního prádla (pás Amazonek) nebo setkání, respektive vyhnání obra Karla (souboj s kyklopem). Jenže na rozdíl od klasických hrdinských příběhů jsou ty Edwardovy často ironizovány jeho synem. Je nutné zdůraznit, že Velká ryba se o fantastiku jen otírá, což vám ale nebude vůbec vadit.

Myslím, že vás určitě zajímá, jak moc se podobají kniha a film. Inu, ani moc ne. Zatímco předloha se zabývá mýty, adaptace je čistě o příbězích a navíc (za což si Burton zaslouží poklonu) není jen rozpohybovanou verzí knihy, ale bere si jen jádro a přichází s řadou vlastních nápadů, čímž se stává samostatným a plnohodnotným dílem, které se odlišuje. Což je podle mě ten nejlepší způsob, jak točit filmy podle knih.

Velké rybě se nedá absolutně nic vytknout. Je psaná nádherným jazykem, hladícím po duši. Pokud zrovna hledáte něco tenkého a zároveň skvělého, u čeho zažijte příjemné čtecí chvilky, pak jste tady na správné adrese.

Velká ryba /Big Fish/
Wallace, Daniel
Nakladatel: Argo