RECENZE: P. C. a Kristin Cast, Probuzená (Škola noci 8)

Článek od: Hanina - 26.04.2012

Nastavovaná kaše nebo další trhák?

"Je přeupírováno," řekla mi paní v antikvariátu, když jsem se jí pokoušela vnutit jednu nejmenovanou upírštinu. "A fantasy nechceme," dodala vzápětí. Nakladatelé si to ale nemyslí. Český trh je zaplaven milostnými ságami ve stylu Stmívání, v nichž jednotlivé páry místo vína popíjí krev, nejrůznějšími "upířími deníky" a drsnými lovkyněmi krásných (i méně krásných) zubatců.

Cyklus Škola noci sem plně zapadá – jedná se o telenovelu o pohledné a talentované upírské slečně Zoey Redbirdové, která má na svůj věk mimořádné schopnosti a musí čelit mimořádnému nebezpečí. "Ech, to už tu bylo, a ne jednou," řeknete si, ale věřte, nevěřte – ono to funguje. Proč vymýšlet pořád a pořád nové náměty, třeskutě originální témata á la new weird a nepůvodní světy, když klišé jako "prostředí jako to naše", "krásná, nadaná" a "záchrana světa" při vhodné kombinaci bývají často zárukami čtivosti?

Spojení "při vhodné kombinaci" ale myslím doslova. Z čeho se dá vytěžit maximum, lze stejně dobře také úžasně zmršit – záleží na umu autora a vkusu (leckdy i toleranci) čtenáře.

Svět paní a slečny Castových je jako ten náš, má stejnou historii a kulturu, jeho hrdinové také pijí colu a cpou se brambůrky (!), dívají se na stejné seriály a řeší stejné problémy – kromě té záchrany světa. Ta se neřešila už skoro padesát let.

Zatímco vše předchozí zvládají, ona "záchrana" se jim nějak nedaří. Což je dobře, protože jinak by cyklus musel nutně skončit. Díky relativně přímočaré dějové linii čtenář může sledovat jednotlivé postavy, jejich peripetie, vzájemné vztahy a případný posun na ose dobra a zla.

Je možno mluvit o vztahové fantasy pro mládež? Podle mne ano. S oblíbenými kulisami krvesajů a několika dalších nezbytných fantasy rekvisit. To je asi největší plus knihy a důvod, proč se Škola noci stala tak oblíbenou. Dalším pozitivem je svižný jazyk a povedený překlad, který má vzestupnou tendenci. Při rychlém čtení si toho možná nevšimneme, ale stačí trochu šlápnout na brzdu a najednou si to začnete vychutnávat.

A teď k negativům. Jde o jeden díl z celku, počtem osmý, a v tomto případě nelze jeho samostatné čtení doporučit. Dalším stínem, který na knize leží, je fakt, že po předchozích kouscích, které bylo lze zhltnout jedním dechem, patří Probuzená mezi slabší díly. Kniha bohužel trpí syndromem posledních Harry Potterů – rychlý rozjezd, hromada balastu, dějový závěr – a v kontextu celého příběhu je jen jakýmsi delším vyplněním, kde občas zazní zmatečná a dále nerozvíjená informace (například existence víl nebo výraznější zásah do děje skotskou upírkou válečnicí). Naopak některá notoricky omílaná témata odpadají – například rituál bohyně Nyx a poměr jedna Zoe a spousta nápadníků se také trochu snížil. I když ne natrvalo. Kdo to ale pěkně rozparádí, je arcizlounka Neferet. A její mazlík Kalona se také začíná vybarvovat. A Zoeyna první láska Heath není definitivně vyřízený. Jeho sok Stark však opět zažije krušné chvíle – ale až v dalším díle, na který si budeme muset počkat.

Probuzená /Awakened/
Cast, P. C. - Cast, Kristin

Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub