RECENZE: Robert Jordan, Kolo času I: Oko světa

Článek od: Štěpán Jura - 14.09.2012

Už to bude dvacet dva let, co americký spisovatel a veterán Vietnamu Robert Jordan napsal Oko světa, první díl fantasy ságy Kolo času. O rok později byl román nominován na Locus award v kategorii fantasy románů a získal pouhé šesté místo. Nikoho asi tenkrát nenapadlo, že se zrodila jedna z klasik high fantasy, která přežila i svého autora. Po 14 letech od svého prvního českého vydání se vrací na pulty knihkupectví v tvrdé vazbě a s novým překladem i obálkou.

Ze začátku je i těžké uvěřit, že má člověk v rukou epickou fantasy. Hlavní hrdina Rand al'Thor je naprosto obyčejný mladý muž žijící svůj nudný a bezvýznamný život v zapadlé vesničce uprostřed ničeho. Je tedy s podivem, že se v ní objeví čarodějka se svým osobním strážcem. Ve vesnici se ale moc neohřejí, protože se zde objeví skřetům podobní trollokové a uspořádají ilegální barbeque párty. Naštěstí čarodějka zachrání den, avšak musí odejít. I spolu s Randem a jeho přáteli, kteří můžou být klíčem k poražení Temného Pána, a stejně tak k jeho osvobození z okovů. Zformovaná družina se vydá na pouť do bezpečí, pronásledována trolloky vedenými temnými přízraky, cestou se rozpadá a zase spojuje a celkově vám bude možná základní linka příběhu něco připomínat.

Jordan  přebírá některé Tolkienovské propriety, které pozměnil (Prstenové přízraky, Entové, skřeti, Morie), využívá tradiční fantasy prvky jako magie či pouť a přidává i vlastní elementy ve fantasy příliš nevídané (kdy jste naposled v high fantasy narazili na Cikány?). Díky tomu vše dobře funguje a není to pouhé opisování jako je kupříkladu v Eragonovi.

Ovšem "klasičnost" Oka světa se jako zápor brát nedá - spousta lidí si v tom jistě bude libovat, protože tu máme krystalicky čistou klasickou fantasy, které není nikdy dost. Nad čím se už brblat dá, je Jordanův styl psaní s monstrózními popisy, jež někdy už spíše obtěžují a většinou jsou i docela zbytečné a hlavně kvůli nim kniha působí nebetyčně roztahaná a je ve výsledku vcelku objemnou cihličkou. Není sice ještě tak tlustá, jako například jednotlivé díly Martinovi Písně ledu a ohně, které mají o něco menší rozměry - mít stejný formát jako Oko světa, třeba by nebyl rozdíl tak markantní. Velikost bohužel úměrně nekoresponduje s kvalitou textu. Zatímco Martinovi by člověk do knih klidně sto, dvě stě stránek přidal, Oku světa by malá odtučňovací kůra mohla jen prospět.

Kdo má rád epickou fantasy ze staré školy a nevadí mu číst příběh o několika tisících stran, nemá nad čím váhat. Pokud vás nekonečné čekání na další díly nudí či máte rádi rychle ubíhající děj, radši sáhněte jinam. Ač má Oko světa relativně uzavřený děj, po jeho přečtení si jenom s ním nevystačíte a bude chtít hltat další díl. A nebo se na ten konec ani nedostanete. Přijde mi, že existují pouze dva čtenářské extrémy. Bud si Kolo času zamilujete a plně se do něj ponoříte a nebo ho v půli první knihy s odporem odložíte.

Kolo času I: Oko světa /The Wheel of Time I: The Eye of the World/ (Ukázka)
Jordan, Robert
Nakladatel: Fantom Print