RECENZE: Ursula Poznanski, Erebos - Hra, která zabijí!

Článek od: frankie - 17.02.2013

Paříte rádi počítačové hry? Okolí vás na nich považuje za závisláky? Žádná hra však nevtáhne tolik jako tajemná hra Erebos! Naštěstí jen v knize. Nebo ne?

Hlavním hrdinou je sedmnáctiletý Nick Dunmore, který žije v Londýně, chodí do basketbalového oddílu, ve škole má spoustu přátel, ale jen pár opravdových, chce se stát lékařem a snaží se neflákat školu. Vše však změní zásadní událost. Zjistí totiž, že se najednou ve škole začíná šířit jakési cédéčko, kohokoli se ale zeptá, ten mlčí. Zákonitě mu to vrtá hlavou a cítí se být vyčleněn z kolektivu, jeho kamarádi se s ním přestávají bavit, zvyšuje se jejich absence ve škole. Něco tuší i učitelé.

Pak se na něj usměje štěstí, i jemu je nabídnuta hra Erebos. Pln očekávání odsouhlasí všechny podmínky hry a začíná hrát a v ten moment se Nick začíná měnit.

Děj se odehrává z velké části ve virtuálním světě, který se záhy začne prolínat s realitou. Školáky zachvacuje herní šílenství, objevuje se ale i skupinka, která se snaží hru zlikvidovat a přijít celé věci na kloub. Kdo za vším stojí, co je to za hru, která ovládá hráče a nutí je k nezákonnostem? Nakonec už jde o život, nejen jim.

Autorka Ursula Poznanski velice dobře vykreslila psychologii hlavního hrdiny, jeho postupné propadávání závislosti, a pracuje i s jeho vnitřním svědomím. Při četbě ani neudiví, že má za sebou také milostný román pro teenagery, byť se totiž jedná o thriller, můžeme zde sledovat patrnou dějovou linku plnou romantiky a postupného sbližování dvou mladých lidí.

Více o knize, autorce, další recenze, ukázku z knihy si můžete zjistit na www.ereboszabiji.cz. V knize samotné se vyskytuje i posmrtný odkaz, umělá inteligence s jediným cílem – zabít! Doporučený věk četby je až od 13 let, o obrovské popularitě mezi teenagery svědčí přes 75 000 prodaných výtisků v Německu, kde byla také kniha oceněna na knižním veletrhu ve Frankfurtu a porota složená z dětských čtenářů nominovala titul na Německou literární cenu v kategorii literatury pro mládež. Prodána byla též práva na film, amatérské video od fanoušků knihy lze nalézt na youtube. Kniha neobsahuje naprosto žádné ilustrace a je to jen a jen dobře, alespoň může fantazie čtenáře pracovat bez jakýchkoli mantinelů.

Pamatujte!

„Vstup. Nebo se vrať. Toto je Erebos.“ Rozhodně stojí za přečtení.

Erebos – Hra, která zabíjí