KOMIKS: Bloody Mary - Krása Ennisovského stereotypu...

Článek od: Marek Keram Barányi - 19.02.2013

Každý tú hru raz hral. Reč je o drinking game, konkrétne tej seriálovej. Poznáte to. Pozeráte svoj obľúbený seriál a po pár častiach si všimnete, že isté témy a vety/slová sa stále opakujú. Tak sa napijete vždy, keď sa taká repetícia naskytne. Napríklad, napite sa, keď Barney Stinson povie slovo "legendary" (How I Met Your Mother), alebo keď povie Hodor meno "Hodor" (Game Of Thrones), alebo keď Sheldon Cooper trikrát zaklope na dvere (Big Bang Theory). Možností je veľa a platí to aj pri komiksoch. Hlavne tých od Gartha Ennisa. Ten je pri písaní zameraný na pár vecí: skorumpovaná politika, hlavná postava väčšia než život, zelený mozog, zosmiešňovanie archetypov a cirkvi, úchylovia.  Zahráme si malú drinking game. Povieme si niečo o jednom z jeho starších komiksov a keď narazíme na ennisovský stereotyp, napijete sa. Tak, ako vraví amatérsky chiropraktik Bane, "Let the games begin."

V roku tisíc deväťstodeväťdesiatdeväť  začali Francúzi a Nemci spolupracovať a ovládli európsku komunitu. Zrodil sa superštát, ktorého moc sa pomaly začala šíriť po celom svete. Samostatnými veľmocami zostali iba Británia a Amerika. Europrezidentom sa stal Jerome Rochelle a nastolil svoju vlastnú krutovládu, ktorá stála život tridsať miliónov ľudí (napite sa). Vypukla vojna. Zmenila sa doba a s ňou sa musel zmeniť aj spôsob boja. Bežných pešiakov nahradili vojaci vybavení elektronikou a zbraňovými systémami vďaka, ktorým dokázal jeden vojak zostreliť stíhačku, alebo vyhodiť do vzduchu tank. Dokázal vidieť v tme a počuť nepriateľa na míle ďaleko. Táto vojna vylepšených vojakov trvala trinásť rokov a nemala žiadneho istého víťaza. Chcelo to nové riešenie.

S tým prišiel hajzel všetkými hovnami mazaný menom Anderton. Jeho riešením bola vecička, ktorá urobí z bežného pešiaka Hulkovského, nezastaviteľného supervojaka. Cena? Jedna miliarda. O supervojaka prejavili záujem aj Američania, ale nemajú financie. Jediným riešením je Andertona zabiť. A na špinavú prácu majú Amíci tú pravú osobu, ženu zvanú Mary Maloneová. Kedysi totiž s Andertonom slúžila v jednom tíme a tak je viac než kvalifikovaná na jeho likvidáciu (napite sa). Aj prezident Rochelle dostal rovnaký nápad a najal si svojho overeného zabijaka, francúzskeho úchyla, Vatmana, ktorý má rád svoje víno ochutené rozkladajúcimi sa mŕtvolami (napite sa). Lenže ani jedna strana nepočíta s tým, že Anderton sa poistí a použije na seba to, čo ukradol. Absolútny hajzel, plus vec, ktorá ho robí nezabiteľným a nezastaviteľným, rovná sa veľký prúser (napite sa).

Ako môžete vidieť, príbeh je krásnou zbierkou Ennisovských stereotypov. Okrem hlavnej hrdinky, ktorá je drsnejšia než šmirgl papír (napite sa), vystupuje v príbehu aj major zvaný Major, ktorý nevie, kto je, vďaka tomu, že ho strelili počas vojny do hlavy a tvár mu zdobí drsniacka jazva (napite sa). Hlavná antihrdinka pozná a z celého srdca nenávidí muža, ktorého má zabiť (napite sa) a pán prezident je novodobým, britským Adolfom Hitlerom bez ulízanej patky a fúzov pod nosom (napite sa). A tým sa to iba začalo.

Štvordielna miniséria Bloody Mary sa dočkala štvordielneho pokračovania nazvaného Lady Liberty. Mary Maloneová sa vracia do Ameriky a zisťuje, že New York má nového vládcu. Samozvaného spasiteľa, reverenda Achillesa Seagala, ktorý tvrdí, že jeho semeno je požehnané Bohom a musí  ním oplodniť všetky krásne mladé ženy, aby splodili deti, ktoré prežijú blížiaci sa súdny deň (napite sa). Plus, niektoré ľudské svine majú až príliš tuhý korienok (napite sa).

O kresbu sa pri oboch minisériách postaral Španiel Carlos Ezquerra. Ak neviete, kto to je, tak vedzte, že to je ten chlap, ktorý v roku 1977 s Johnom Wagnerom splodil Sudcu Dredda, jeho poldržku a všetko, čo k tomu patrí, vrátane postapokalyptického sveta. O rok neskôr, opäť s Wagnerom, splodili Strontium Doga, mutantského lovcu ľudí. Síce sa podieľal aj na ďalších príbehoch a sériách magazínu 2000AD (Tharg the Mighty, ABC Warriors, Durnham Red, Cursed Earth Koburn) a strihol si príbeh zo sveta Star Wars (nájdete v omnibuse Star Wars: Stíny impéria), ale najčastejšie spolupracoval práve s Garthom Ennisom. Bloody Mary bola iba začiatkom. Nasledovala ročenka série Hitman, preacherovský one-shot, minisérie Adventures in the Rifle Brigade, Just a Pilgrim, príbehy zo života Keva Hawkinsa a vojnové balady zo série Battlefields (bolo vydané BBartom ako Bitevní pole). Prosto, ten chlap je legenda a zaslúži si vašu pozornosť. Miestami vám síce bude jeho kresličský štýl pripadať jednotvárny a počas kludných chvíľ nudný, ale keď sa rozpúta akcia (a verte mi, že v oboch sériách je jej viac než dosť), Ezquerra je vo svojom živle.

Bloody Mary z roku 1996, aj pokračovanie z roku 1998, sú ničím neriedené, brutálne, krvavé, vulgárne, absurdné, militaristické a patriotické príbehy plné hlášok, ktoré kašlú na morálne poučenie z príbehu a majú za úlohu iba pobaviť. Jednoducho: je to krásna ukážka Ennisovského stereotypu. Napite sa na to.

Stránky z komiksu nájdete TU.

Přidat komentář