FILM: Čtyřlístek ve službách krále

Článek od: Anonym - 25.02.2013

Recenze: Čtyřlístek ve službách krále - 40%

Kvarteto z Třeskoprsk si zajede na pražský hrad, kde v hrobce objeví (živého) Rudolfa II a jeho lva. Rudolf za nimi přicestoval časem, protože jen oni ho mohou zachránit před zlým magistrem Kelleyem a zimním strašidlem Zimozelem, které je s ním spřažené. Čtyřlístek totiž má u sebe doma Kámen mudrců a neví o tom!

Zajímalo mě, zda bude CGI celovečerní Čtyřlístek jen podívanou pro dnešní caparty, nebo něco pro dnešní čtyřicetileté, kteří na něm kdysi vyrůstali, a očekávají cosi tripovitějšího (viz např. Speed Racer).

Celovečerní Čtyřlístek je místy dost tripovitý, ale obávám se, že nikoliv záměrně. A je to škoda, protože  na rozdíl od některých (většiny) nedávných českých pohádek v něm jsou věci, které mi připadaly skutečně podařené!

Například hudba Ondřeje Soukupa je nejlepší, jakou jsem za poslední nejméně rok slyšel v JAKÉMKOLIV českém filmu

Kdyby mi někdo tvrdil, že to je nějaký raný Danny Elfman, klidně bych mu to věřil!

Kromě toho je ve filmu několik krátkých scén (blázinec, policejní výjezdy) a drobností, které mají příjemnou absurdní poetiku. ("Kdybyste něco potřebovali Rudolfovi II, zavolejte mu na Ludolfovo číslo.")

Nemám ani problém s grafickou podobou filmu. Mezi docela povedené vizuální nápady patří i to, že padouch Zimozel je inspirován tímto Arcimboldovým obrazem. Nemám problémy s občasnými vedlejšími postavami, které jsou 2D kresby (nikoliv 3D modely), a s tím, že obrysové linky 3D postav občas divně mizí a znovu se objevují (prostě standardní cel shading filtr). Dejme tomu, že je to všechno na grafické úrovni lepší PS3 hry (která by ovšem byla vykreslována v reálném čase a mohli byste ji ovládat).

Myslím ovšem TECHNICKY na úrovni PS3 hry. Z filmového hlediska je to o něco horší. Kamera se přespříliš často a nepříjemně chaoticky pohybuje (protože jezdit s kamerou je v CGI filmu přece tak jednoduché) a je značný problém s emocemi hrdinů - často není z jejich obličejového výrazu moc jasné, jakou emoci mají právě cítit, a občas je to dokonce v rozporu s tím, jakým tónem zrovna mluví. Strašidelné mrtvé Pinďovy oči se vám zavrtají až do hlubin duše...

Doslova epický pak je způsob, jakým je ve filmu použit product placement. Jedním ze sponzorů je například Pribináček, tudíž ve filmu vystupuje tento kocour jako poměrně významná postava, která pouze rozváží Pribináčky (viz začátek traileru)!

A jak si nejlépe ochočíte lva? Samozřejmě mu dáte lízátko Chupa Chups. Jak si připijete s králem? Samozřejmě Robby Bubble. Proč je ve filmu tolikrát Česká pošta a její logo? Protože! Vpodstatě celé náměstí Třeskoprsk pozůstává pouze z jednoho product placementu vedle druhého (možná s výjimkou policejní služebny, ale nejsem si jistý, jestli sponzoring České policie nespočívá v tom, že scenáristu nezavřeli za zločiny proti lidskosti). Je otázka, co taková reklama udělá s dětskými hlavičkami, ale mě to jakýmsi velmi absurdním způsobem docela bavilo.

Bohužel, bohužel, bohužel, námět/scénář je naprosto strašný. Jak už jsem psal výše, občasná izolovaná scénka je OK nebo dokonce více než OK, ale způsob, jakým je z toho splácán celovečerní film, je neskutečně diletantský a dává tušit, že se při natáčení dělo cosi dramatického (první presskit například mluvil o Bruncvíkově lvu a Karlově mostu, přičemž v hotovém filmu ani jedno z toho není).

Nejen, že není jasné, o co vlastně padouchům jde, ale i kladné postavy udělají občas nějakou strašnou pitominu / sviňárnu, aniž by bylo nějak vysvětlováno, proč to udělaly a proč se tomu následně nikdo nediví. Například "Máme mít doma Kámen mudrců, ale nevíme kde, tak pojeďme k rybníku, nasbírat tam co nejvíc normálních kamenů."

Kromě hlavní zápletky je ve filmu ještě podzápletka se zloději, kteří ukradnou zlaté cihly z banky. U té jsem přes značnou snahu nedokázal odhalit, jak má souviset se Čtyřlístkem a se zbytkem filmu (zjevně s ní nějak souviset měla a šlo tam o nějakou záměnu zlatých cihel). Přiznám se, že v některých chvílích jsem opravdu nechápal, jestli se zrovna nacházíme ve středověku nebo v současnosti (respektive která z postav se nachází kde).

Kromě toho:

  • Kamene mudrců se nesmí nikdo dotknout holou rukou, protože by se mu změnila ve zlato. Což je hlavním hrdinům řečeno POTÉ, co ho Fifinka držela v holé ruce a nic se jí nestalo.
  • Následně se Kámen mudrců rozdělí na "kámen" a "antikámen", z nichž každý má nějaké speciální schopnosti (změna lva na létající slepici, obdaření lva inteligencí a řečí, zrušení doby ledové, cestování v čase), které si tvůrci vycucávají z prstu naprosto náhodně.
  • Král Rudolf dostane k narozeninám obraz, má radost z jeho originality, o pár desítek sekund někdo vyjde ze sálu do chodby, kde tentýž obraz visí mezi jinými na zdi!
  • Pražský orloj se nachází ve věži Pražského hradu.
  • Nemůže se někdo aspoň symbolicky pozastavit nad tím, že Myšpulín normálním současným mobilem telefonuje někomu do středověku? (Např. "Naštěstí se mi podařilo právě dokončit můj nejnovější vynález, s jehož pomocí blablabla...")
  • Stejné auto na stejné polní cestě je v různých záběrech z různých úhlů různě velké vzhledem ke stopám pneumatik, vyježděným v té cestě.
  • Do lednice je uložen velký dort (což je významné pro děj), při přístím otevření lednice v ní není, při přespříštím opět ano.

P.S: Full frontal ve filmu není, ale je tam několik upskirt záběrů. Fifinka má bílé krajkové kalhotky, paní televizní reportérka nemá žádné kalhotky (ani ochlupení ani otvor).

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.name. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

Komentáře

Nevím kolik kreslených čtyřlístků měl autor recenze v ruce, ale moje zkušenost je taková, že logika tohoto vcelku povedeného filmu se nijak propastně neliší od zápletek těch sešitových. A pak si myslím, že děti s tímhle filmem žádný problém nemají.

Přidat komentář