RECENZE: Vladimír Šlechta, Emma z umírajícího města

Článek od: Jan Žlebek - 08.10.2013

Sex a násilí.

Nač si lhát do kapsy, většinou mi k životu a ke štěstí při čtení stačí tohle. A pokud značná část knih Vladimíra Šlechty obsahuje obého požehnaně, tak Emminy eskapády v ruinách civilizace jedenadvacátého století představují destilát výše zmíněné olympské ambrózie. Jen místo limetky má v sobě tenhle koktejl pořádný kus postapokalyptické science fiction.

Sex, násilí a postapo – nač si lhát do kapsy, tohle mi stačí vrchovatě.

Emma Richter žije ve Městě, jež se oprávněně pyšní kapitálkou na začátku – zůstává totiž posledním, které v totální válkou zbídačené Evropě stále ještě funguje. Nečekejte zázraky, ale internet a umělé oplodňování ještě pohrobci věku zázraků zvládnou. Minimálně to druhé potřebují k životu a ke štěstí víc než sex, násilí a postapo. Město totiž sužuje syndrom mužské neplodnosti a asi tucet dalších trablů, které provázejí civilizaci na technologické úrovni přelomu 20. a 21. století situovanou na kontinentu oscilujícím civilizační úrovní kdesi mezi pravěkem a středověkem. Na kontinentu, po kterém o nějakých sedmdesát let později vykročí noha kyborgizovaného majora Oggerda z Šlechtova oggerdovského cyklu.

Emma z umírajícího města představuje samostatný soubor volně provázaných povídek spojených protagonistkou a původem povětšinou v 90. letech minulého století. Sám autor v doslovu zmiňuje, že jedním z původních impulsů ke zrození dívky v botách speciálních oddílů byla snaha najít hranice přijatelného v literární tvorbě. Proto se texty neobejdou bez explicitního a často pouze jednostranně dobrovolného sexu. Ale je třeba přiznat, že doba přece jen pokročila a děj povídek dnes asi těžko bude působit dívkám mdloby a jinochům ruměnec ve tvářích. Noo... těm slušně vychovaným možná přece jen ano.

Hned úvodní Replay nabízí ideální ochutnávku Emminých dobrodružství. V zásadě jednoduchý příběh z prostředí hraní počítačových stříleček naživo a ostrými zatáhne do napínavého děje a zaháčkuje samotným nápadem in-live her. Příjemně také překvapí to, že dozvuky hrdinčiny kariéry ve službách herního gangu se v knize ještě párkrát objeví.

Emma číslo minus jedna se už naplno točí kolem problému neplodnosti a jeho více než trochu svérázného řešení. Emma pověsila in-live hraní na hřebík a od tohoto příběhu pomáhá a chrání ve službách poslední metropole. Detektivní pátrání po původu hybridních dětí prokládá akce na divoké periferii Města, kde se naplno projevuje talent novopečené policajtky na hledání průserů. Žádný systém nemá rád, když někdo šťourá do problémů zametených pod koberec, a zdá se, že ani celosvětová apokalypsa nijak zvlášť nezměnila chování mocných.

Protože žádný dobrý skutek nesmí uniknout trestu, je Emma nasazena v Elfinkách a orcích na případ odkrývající pár divných nesrovnalostí ve fungování Města. Povídka zaujme i pobaví narážkami na současné onlajnovky a prohloubí obraz postapokalyptické společnosti o pár zajímavých detailů. A jakkoliv působí střet s hackerskými Metuzalémy místy velice vtipně, neobejde se bez krve a naprosto vážného umírání.

Policejní špinavé prádlo a intriky kolem umělého oplodňování se Emma rozhodne proprat v příběhu s názvem Rodinná záležitost. Bohužel tentokrát až příliš úřaduje náhoda a propletenec záhad se vyřeší skoro sám od sebe bez přičinění holky ve vojenských botách. Výsledný rozpačitý dojem příliš mnoha nití, které se nedaří udržet pohromadě, nezachrání ani charakteristicky drsné představení šlechtovského venkova, z nějž by Božena Němcová plakala. Nebo hledala střelnou zbraň.

Kolem rozmnožovaní se točí i závěrečný Rituál, který Emmu zastihne ve chvíli, kdy se jí naplno ozvou biologické hodiny. A poněvadž od městských mužů se jí použitelného semene nedostane, vyrazí na lov do divočiny. Což se zvrtne a vše nasvědčuje tomu, že hrdinku čeká iniciační rituál odkoukaný z pornovidea. Do slova a do písmene. Nechybí ani typicky richterovské šťourání v skřípající historii postapokalyptické metropole a několik trefných etnografických postřehů Vladimíra Šlechty.

Silnou stránkou všech autorových knih a této povídkové sbírky obzvláště je představení uvažování postav ve světle primitivní logiky a základních pudů. Právo silnějšího, zákon smečky – tohle vše najdete mezi řádky či si vyslechnete z úst hrdinů Šlechtových příběhů a dlužno říci, že k postapu to sedne jak na zakázku šité boty. Holt v poválečné Evropě mají gentlemani a ženská práva životnost papírové vlaštovky při požáru školky. A v našich krajích těžko najít někoho, kdo by dokázal vylíčit svět základních instinktů lépe než Vladimír Šlechta.

Protože po sloupnutí tenkého civilizačního nátěru nakonec všichni chceme jen dvě věci.

Sex a násilí.

Vladimír Šlechta: Emma z umírajícího města