RECENZE: Mike Resnick, Santiago - Mýtus daleké budoucnosti

Článek od: Lucie Koucká - 15.10.2013

Černý Orfeus hraje na loutnu a zpívá svou baladu, aby nemusel myslet na bouři zuřící v chlornaté atmosféře hned za uzavřenou kopulí lidské kolonie na planetě Voorhite XIV. Je Homérem pro pět stovek světů, bardem, který se rozhodl sepisovat nekonečnou epickou píseň o různých zajímavých vyděděncích a ztroskotancích Vnitřní Hranice, světa mimo Demokracii.

Zlatobýl, Stříbroazur, Svatá Jana, Valkýrie, Ranchero, Mínotaurus, Théseus, Bezpečný Přístav… to jsou názvy světů, evokující nejrůznější představy. Ovšem nejzajímavější ve skládačce Santiagova života je Vzpomínka, tam příběh začíná, žije tam totiž Sebastian Nightingale Cain, všeobecně známý jako Pěvec. Tato přezdívka zazní v románu mnohokrát a on ji z duše nenávidí, není žádný zpěvák, je lovec skalpů. Cain není spokojený se svým druhým jménem, se svým povoláním ani se svým životem – a to nikoli nevyhnutelně v uvedeném pořadí. Mnohokrát už bojoval za dobrou věc a nikdy nevyhrál. Není toho mnoho, co by ho mohlo vzrušit a překvapit, a přesto je mu souzeno sehrát významnou úlohu v legendě zvané Santiago. Právě Santiaga je Pěvec rozhodnutý vystopovat a zabít. Ovšem nehledá ho jen on, a tak začíná hon na nejvíce hledaného psance v celém vesmíru.

Děj je přímočarý, postavy, s nimiž se hlavní hrdina setkává, se náhle vynořují a zase mizí, málokterá dojde až na konec příběhu. Například Měsíční Záře, Sargasová Růže, Altair z Altairu, Bodrý Překupník, Tichá Annie, Panenská Královna, Chudák Yorick, Jen-jednou Charlie, Lamželezo Bates či Anděl jsou nejen pozoruhodná jména, ale i charaktery, a každého z nich uvede do příběhu čtyřverší z velkého Orfeova opusu. Nesluší se zapomenout ani na mimozemšťany, jako například Velký Národ Siouxů a jejich vůdce Sedícího Býka z planety humanoidních tvorů Morioth II.

Sympatické je, že si Mike Resnick na nic nahraje a kniha se netváří jako velká literatura. Autor si nedělá hlavu s vědou a neřeší technologii, která umožňuje cestování vesmírem, ani sociologii odlišných bytostí, ale píše dobrodružnou knížku, která by mohla být obyčejnou kovbojkou. Ona i tak působí, proto vždy při čtení překvapí závan sci-fi například v podobě holoprojekce místo drahého zařízení nebo lodě, kterou ovládá v ní uvězněná mysl. V současných space operách je to běžné, ale kniha přece jen vyšla v osmdesátých letech, což je znát na některých autorem použitých termínech, jako je magnetofon čí videopáska.

Pokud máte rádi čtení pro odpočinek a zábavu, pak je Santiago - Mýtus daleké budoucnosti tím pravým. Je to jednoduše dobrodružný, lehce plynoucí příběh se spoustou dobré konverzace. Ke čtenářskému zážitku přispívá také kvalitní překlad a, na rozdíl od prvního českého vydání, dobrá redakční práce.

Mike Resnick: Santiago - Mýtus daleké budoucnosti
/Santiago: A Myth of the Far Future/

Nakladatel: Argo