KOMIKS: A. Jodorowsky & M. Manara, Borgia

Článek od: Štěpán Jura - 09.02.2014

Epocha renesance byla velmi význačná a divoká část evropských dějin. Tato doba přála dravým a bezskrupulózním lidem, kteří se dokázali prosadit na úkor ostatních. Krásným příkladem toho typu člověka byl Rodrigo Borgia, jenž později proslul jako papež Alexander VI. Kromě bezpočtu historických knih se dostal i do seriálu či pronikl až do fantastiky jako hlavní záporák druhého Assassin's Creedu a AC Bratrstva. Český čtenář si ho nyní může prohlédnout i na stránkách komiksu.

Sledujeme tak Rodrigův vzestup na papežský stolec a jeho svrchovanou vládu nad Římem, kdy město ovládla dekadence a Rodrigovi stoupenci a rodina. Postupně se pak o hlavní roli v příběhu dělí s otcem i jeho dvě děti Cesare a Lucrezie. Kromě nich se v komiksu objeví také spousta dalších historických osobností - i takoví velikáni jako Leonardo da Vinci či Niccolò Machiavelli. Přesto se komiks nedá použít k výuce dějepisu. Ačkoli má Borgia naprosto úžasně zpracovanou atmosféru a duši tehdejší doby, historická přesnost šla stranou příběhu. I když většina událostí je pravdivá, spoustu věcí si Jodorowsky upravil k obrazu svému a v některých případech popustil uzdu fantazie až přespříliš a historii přímo odporuje.

Komiks však není školní pomůcka, a tak se dají ústupky sloužící k lepšímu dojmu prominout - co si budeme povídat, Jodorowského verze historie je ještě poutavější než reálný příběh Borgiů. Děj správně odsýpá a nestačí nudit. Stále se něco děje [někdo umírá/pletichaří/souloží] a není nouze o zvraty. Bohužel valná většina z nich znalce historie nešokuje, protože učebnice dějepisu obsahují k Borgiům spoustu spoilerů.

Avšak více než děj spoustě čtenářů učaruje kresba Mila Manara, ten kreslil mimo jiné i porno. A své zkušenosti z této branže zúročil i zde. Kromě detailních kreseb postav a monumentálních scén tak zvládá podrobně kreslit rovněž nahé lidské tělo a sex, jehož je v komiksu požehnaně. A nebavíme se tu o nějaké lehké erotice a sem tam odhalených prsou, ale o několika stránkách, které by mohly být regulérně v nějakém porno komiksu. Jak se autoři nebáli zobrazit explicitně sex, tak se stejnou měrou zobrazuje i explicitní brutalita a o uřezané údy (v tomto případě mluvíme opravdu o končetinách) není nouze.

Borgia je poutavý příběh z renesance, který trochu jinak představí osobnosti z historie. To vše v krásném grafickém hávu.

Borgia /Borgia/ Jodorowsky, Alexandro - Manara, Milo
Scénář: Alexandro Jodorowsky
Kresba: Milo Manara
Nakladatel: Crew
Překlad: Richard Podaný
Obálka: Milo Manara
Redakce: Jiří Pavlovský, Filip Gotfrid
Rok vydání: 2013
Počet stran: 212
Rozměr: 190 x 260
Provedení: paperback S
Cena: 549

Přidat komentář