RECENZE: Jiří W. Procházka, Hvězdní honáci

Článek od: K. W. S. - 31.05.2014

Nevíte, co od Hvězdných honáků čekat? Představte si typický western a kovboje, kteří s kolty proklatě nízko křižují se svými stády prérie. Vzpomeňte na Hvězdné války, plné gigantických vesmírných lodí a křižníků, blasterů a nejrůznějších technických vychytávek. Dále kyberpunk, tedy kybernetiku, kyber-implantáty a kyber-myslící kyber-stroje. Biopunk a s ním obrovské organické stroje/formy života, které dokáží cestovat hyperprostorem, které dokáží ničit celé hvězdy a planety a které lidé využívají jako živoucí přepravní vagóny. A teď si ještě představte Jirku W. Procházku, jak se vám směje, že jste z tohoto mixu celí na větvi, a bude to kompletní!

Hvězdní Honáci jsou opravdu hodně zajímavý mix. První slova ultrahlubokého hlasu Jiřího Klema, který zní jako jemné drnčení na superstruny, vás vcucnou jako supermasivní černá díra, rozloží vás na kvarky a škvarky, protáhnou vaše částice časoprostorem, dojde i na podprostor a hyperprostor, cestou vám omlátí o hlavu všechny možné (i nemožné) westernové rodokapsy, zazní nespočet odkazů a parodií na popkulturu, bezpočet výstřelů těžkých laserových a plasmových děl – zkrátka a dobře, uslyšíte neslyšené, prožijete neprožité. A to vše ve stylu Walkera & Volfa – na plný pecky.

Jiří Klem, který tuto knihu načetl, pro mě byl obrovským překvapením. Nevěděl, jsem, co od něj čekat; dosud jsem od něj neslyšel žádnou audioknihu. Dramatický, ve správných chvílích procítěný, vždy příjemný a hluboký hlas ale k Honákům opravdu sedl. Říká se, že správný hlas zněkolikanásobí prožitek z knihy. V tomto případě dojem spíš umocnil.

JWP jsem měl zařazeného, po přečtení knihy Druhý krok nikam, jako naturalistického drsňáka, který se s romantikou moc nepáře, tedy na poličce spolu s KulhánkemKopřivouKotletou a Žambochem. Obrovským překvapením pro mě tedy bylo, když v první třetině knihy došlo na romantiku. První polibek, jeho atmosféra, pocity a vše, co k tomu patří… Né, že bych si na to ve fantastice potrpěl, ale tohle bylo sakra hezky napsaný!

Na Honácích se mi spolu s hlasem, stylem psaní a příběhem líbí především hra se slovy. Každé jméno, jakákoliv zmínka o čemkoliv, může být narážka nebo odkaz na něco, co jsme už četli nebo viděli, slyšeli nebo prožili. Honáci jsou těmito malými dárečky doslova ověšení, což posouvá prožitek z knihy do trochu jiné dimenze. Udělalo na mě dojem, že si s tím JWP tolik pohrál a že nic není úplně nahodilé. S pečlivostí švýcarských mistrů poskládaná ozubená kolečka do sebe zapadají, celý stroj funguje hladce, na plné obrátky. Tak, jak to má být.

Co víc říct? Mohl bych říct něco jako: „Je to prostě pecka! Honáci mají hodně zvláštní, westernovou atmosféru. Nikdy bych si nemyslel, že v jednom příběhu může koexistovat kyberpunk, biopunk a western tak harmonicky, že to ani nepůsobí přeplácaně,“ ale já radši řeknu: „Upalujte si to koupit, haranti!!“

Jiří Walker Procházka, Hvězdní honáci
Čte: Jiří Klem
Vydal: Audiovydavatelství Walker & Volf