RECENZE: Štěpán Kopřiva - Asfalt I. Poslední tři týdny

Článek od: Petr Čapek - 11.07.2014

Když v roce 2009 představil Štěpán Kopřiva svůj Asfalt, způsobil s ním menší poprask. I když menší je v tomhle případě hodně relativní pojem. Přeci jen 640 stran sado-masochistického humoru je dost velká porce i pro ty největší psychopaty. Za těch pár let, co je Asfalt na trhu, se z něj stal prakticky kult a právě v těchto dnech nastává správná chvíle na oprášení satanistických příruček a talismanů, abyste si mohli opět naplno užít vyasfaltovanou jízdu peklem, tentokrát pod taktovkou audio vydavatelství Walker & Volf.

Zalovíte-li trochu v paměti, jistě si vzpomenete na Nitro těžkne glycerínem, dnes již kultovní komiks, kterým se Štěpán Kopřiva nesmazatelně zapsal do podvědomí fanoušků. Jelikož je ale komiks přeci jen, co se týče prostoru, omezenější, přesedlal Kopřiva na klasické spisovatelské řemeslo a už svojí prvotinou Zabíjení ukázal, že mu krev, vyhřezlá střeva a psychopati nejsou vůbec cizí. Kdyby o tom někdo pochyboval, stačí se začíst právě do Asfaltu, a jestli vám zůstanou vlasy na hlavě, můžete si gratulovat.

Zatímco jste si v autorověprvotině užívali psychopatického masového vraha, v Asfaltu trochu přitvrzuje. Pokud vám přišel jeden šílenec málo, mám dobrou zprávu, tady si jich užijete dosytosti. Jen v hlavních rolích jich na vás čeká celkem pět a to nepočítám všechny ty pochybné existence okolo. A že jich bude, protože Kuffenbach a jeho komando se shodou okolností ocitají v pekle, a věřte nebo ne, tady to opravdu na čaj o páté zrovna nevypadá.

Hlavní hrdinové jsou opravdu výkvět za všechny prachy. Martin Kuffenbach kromě toho, že velmi dlouho dělá téhle partičce individuí velitele, taky dost dlouho pil (přímo chlastal), má vymakanou mimiku asi jako Terminátor po mrtvici a ani toho moc nenamluví. Ostranski je tak trochu specialista na trhaviny a mimo jiné nemůže absolutně vystát nejnovějšího člena party, mladíčka Lamberta, který se sem dostal vlastně omylem místo svého zabitého táty. Zbytek týmu tvoří Holofaust, který si stihnul na černém trhu vydobýt značnou pověst při obchodu s lidskými orgány, a tloustnoucí profesionál kapitán Vorošilov.

Při vymýšlení Asfaltu si Kopřiva asi řekl, že to vezme pěkně od konce, protože začíná tam, kde ostatní končí, a to smrtí hlavních hrdinů. No a jelikož tahle banda nájemných zabijáků nejsou žádní svatoušci, můžou skončit jen na jednom místě. V Pekle. Tady pozor, rovnou zapomeňte na pohádková pekla s kotli a vidlemi, realita je totiž mnohem, mnohem horší. Autor stvořil něco naprosto šíleného, co obyčejného člověka nemůže za normálních okolností nikdy napadnout, přesto to ale skvěle funguje. Takže můžete očekávat hektolitry červené a trochu toho masa k semletí, které doplňuje všudypřítomný více či méně černý humor, asi tak miliarda hlášek a sem tam nějaký ten odkaz na film, knihu nebo osobnost.

Dost ale o knize, tu už jistojistě znáte. Proč se tedy vracet k Asfaltu? Legenda české fantastiky Jiří Walker Procházka dostal jednoho dne geniální nápad (jaký taky jiný že). Přizval k sobě Radka Volfa a společně založili audio vydavatelství. O tom už jste možná taky slyšeli, a jestli jste ještě nepřišli do styku s jejich předchozími počiny Hvězdní honáci a Líheň I., tak to rozhodně napravte. A tím se dostávám k jádru pudla. Jejich třetí audioknihou, kterou přináší, je právě Kopřivův Asfalt.

Zatímco Líheň přijali někteří posluchači rozpačitě kvůli hlasu Lucie Šternerové, u Asfaltu se něčeho podobného bát rozhodně nemusíte. Radek Volf měl opravdu šťastnou ruku, a tak vás po Hvězdných honácích čeká další opravdu skvělý posluchačský zážitek. Načtení se tentokrát zhostil herec Ludvík Král. Jeho temný hlas skvěle podkresluje celkovou hororovou atmosféru tohoto příběhu. Sice se v prvních chvílích může zdát, že místy dělá až zbytečné pauzy mezi jednotlivými větami, je to však jeho osobitý podpis k tomuto dílu, na který si po chvíli zvyknete a ve výsledku jistě i oceníte. Protože díky tomu skvěle vyniknou akční scény, ve kterých Král přidá na tempu i razanci a můžete tak prožívat akci naplno s hlavními hrdiny.

Jelikož má Asfalt 640 stran, což není rozhodně málo, rozhodlo se duo W & V rozdělit audioknihu na dvě části. První je již v prodeji pod názvem Asfalt I. Poslední tři týdny a obsahuje více než osmnáct hodin skutečně brutálního poslechu. A tím se vlastně dostáváme i k hlavnímu záporu této audioknihy, a tím je prostý fakt, že prostě končí v nejlepším. Naštěstí fanoušci nemusí moc zoufat, druhý díl Asfalt II. Efektivní brutalita vyjde již 21. července a dokončí tak tento brutálně-satirický horor, který bude mít ve výsledku víc než dvaatřicet hodin k poslechu.

Štěpán Kopřiva, Asfalt I. Poslední tři týdny

Čte: Ludvík Král

Vydal: Audiovydavatelství Walker & Volf