RECENZE: Roger Zelazny, Nesmrtelný

Článek od: Jan Žlebek - 15.07.2014

Válka, která ukončila všechny války. Tak by se dalo říkat Třídenní – střetnutí, jež učinilo ze zbytků pozemské civilizace ostrovní kulturu a z vesmírných kolonií lidstva paběrkující příjemce humanitární pomoci ze strany mimozemských Veganů. Mohli nás zničit, mohli nás nechat zemřít – místo toho se ale rozhodli využít ekonomické převahy a postavit si na troskách Země postapokalyptický Disneyland plný historických atrakcí a monumentů připomínajících marnost lidského bytí. A právě na výpravu za památkami vyráží mladý Vegan, jemuž je donucen dělat průvodce hlavní hrdina. Nebo snad stojí za modrákovou cestou Středomořím něco víc?

Roger Zelazny patří ke klasikům fantastiky – přičemž rozlišení mezi sci-fi a fantasy jsem se vyhnul záměrně, neboť Zelazny nikdy nebyl ortodoxní zástupce jediného žánru a svébytné míchání se nese napříč jeho texty – od Jacka, Pána stínů po Divomága. V Nesmrtelném nechává v kulisách postapa ožívat starořeckou mytologii a zahrává si se čtenářem, jemuž ani na okamžik nedává jistotu stoprocentního vysvětlení. Pokud na jeho hru přistoupíte, ve svižném krátkém románu vás pozve na vyhlídkovou jízdu světem antických odkazů i postkatastrofických zázraků.

Pravda - zpočátku to Zelazny čtenáři vůbec neulehčuje a vrhá ho po hlavě do hlubin vzniklých mezerami v klasickém vzdělání i netriviálními zákonitostmi světa po Třídenní, takže prvních pár desítek stran naplní snaha udržet se nad hladinou a neutonout v textu. Nezjednoduší to ani poněkud obtížně rozlišitelné postavy, protože krom emzáka a jeho průvodce jsou hrdinové spíše jen načrtnuti, než vykresleni v detailu. Přitom napětí mezi lidmi, kteří se k výpravě přidali se záměry tajemnějšími než hrad v Karpatech, dává směr významné části příběhu a rozkrývání toho, kdo má v této uzavřené skupince cestovatelů co do činění s kým, spolehlivě získá a udrží vaši pozornost.

Body navíc získává autor myšlenkami, jimž půlstoletí od napsání neubralo ani gram aktuálnosti. Ba možná právě naopak – využití síly tvrdé měny k měkké okupaci a proměnu méně konkurenceschopné civilizace v turistickou atrakci můžeme vidět ve výkladní skříni kterékoliv cestovní kanceláře.

Ve stručném příběhu máte možnost poznat vypravěčský um jednoho z nejzajímavějších autorů fantastiky 20. století. Nesmrtelný nabízí ochutnávku stylu i nápadů v uzavřeném příběhu a v okulibém jednotném zpracování, v němž Straky na vrbě vysílají knihy Rogera Zelazneho do světa. Autor dokáže v jedné větě přejít od citování egyptské Knihy mrtvých k cynickému humoru, aniž by jedno či druhé jakkoliv shodil a nápady z tohoto krátkého románu by leckterý ságopisec využil na slušnou pentalogii. Pakliže hledáte osvěžení od okoukaných témat a provařených zápletek či vás jen zajímá příběh bez vaty, Nesmrtelný je vaše volba. A i kdyby vám příběh nepřinesl nic jiného, přinejmenším se z něj dozvíte, jak moc můžete důvěřovat řeckým rodným listům.

Zelazny, Roger
Nesmrtelný

This Immortal