Recenze: J. R. R. Tolkien, Pán Prstenů: Společenstvo Prstenu (audio)

Článek od: Petr Čapek - 08.08.2014

Knihy J. R. R. Tolkiena bezesporu patří mezi to nejlepší co ve fantastickém žánru můžeme najít. Svědčí o tom nejenom miliony a miliony nadšených čtenářů, bezpočet vydání po celém světě a filmové adaptace, ale například i audioknihy. Jen u nás se jeho knihy dočkali několika audio podob. Od knihy načtené pro nevidomé spoluobčany, přes rozhlasové zpracování až po Supraphon, který vydal zkráceného Hobita i Pána prstenů na několika audio CD. V současné době získalo práva pro nahrání Tolkienových děl vydavatelství Tympanum, které se rozhodlo posluchačům přinést důstojné zpracování těchto legendárních knih.

První ochutnávku jsme si mohli užít již loni na podzim, kdy nám Tympanum přineslo nezkrácenou verzi Hobita v podání Vladimíra Kudly. Mimochodem by se mělo jednat o vůbec první nezkrácenou audio verzi Hobita vydanou u nás. Tympanum však neusnulo na vavřínech a v nastoleném trendu pokračuje i letos, kdy se konečně dočkáváme první části trilogie Pán Prstenů: Společenstvo prstenu. Pojďme tedy prožít neuvěřitelné dobrodružství  Froda Pytlíka a jeho společníků na cestě za zničením Prstenu.

Představovat příběh nejznámějšího Tolkienova díla je asi opravdu zcela zbytečné. Přeci jen většina z nás přišla do styku s velkofilmy Petera Jacksona a tak je děj Pána Prstenů známý asi opravdu všem. Přesto jsou zde menší rozdíly. Filmy se od literární předlohy v pár bodech malinko liší a ti kdo nečetli knihy, mohou být občas trochu překvapení. Ano Tolkien píše rozvláčně a i tempo je oproti filmům daleko pomalejší, přesto a nebo právě proto si můžeme v knize vychutnat tento jedinečný příběh naplno. Audiokniha má v tomto ohledu oproti filmu nespornou výhodu. Věrně se drží literární předlohy a v nezkrácené formě tak dokáže poskytnout posluchačům stejný zážitek, jako při četbě knihy.

Tympanum se oproti Hobitovi rozhodlo vyměnit interpreta. Což je na jednu stranu škoda, bylo by příjemné mít všechny Tolkienovy knihy namluvené jedním narátorem, ovšem na druhou stranu je třeba říci, že obsazení herce a dabéra Aleše Procházky byl opravdu krok kupředu. Ostatně jakékoliv jeho obsazení v audioknižní popřípadě rozhlasové tvorbě dopadá na výbornou a ani v případě Pána Prstenů tomu není jinak. Jeho nezaměnitelný hlas skvěle podtrhuje celý příběh a dokáže svou intonací skvěle podtrhnout jednotlivé scény. Je jedno jestli se zrovna schyluje k útoku skřetů, řeší se vážná věc, nebo prožíváme odlehčenější kousek protkaný rozverností a humorem, všude tam dokáže Procházka dodat vše potřebné a na posluchače tak čeká ničím nerušený zážitek. V porovnání s Vladimírem Kudlou a jeho Hobitem rozhodně posun kupředu.

Jak už si asi většina posluchačů u Tympana zvykla, ani Společenstvo Prstenu není nijak dramatizované. Vše obstarává pouze Aleš Procházka, kterého doplňuje  hudba Jana Koukala.  Stejně jako v Hobitovi je spíše doplňkem, který pomáhá v orientaci v příběhu. Kdo poslouchal Hru o trůny mohl se přesvědčit sám, že tento prvek zde docela chyběl. Přeci jen je příjemnější mít jednotlivé kapitoly oddělené od sebe nějakým podkresem a i když na sebe hudba nestrhává velkou pozornost je příjemným oživením.

Pán Prstenů: Společenstvo Prstenu se v audiu jednoznačně povedl a na posluchače čeká opravdu příjemný zážitek, který jim dá zavzpomínat na jedinečný příběh, který ovlivňuje řadu generací. Pokud se Tympanum nerozhodne pro změnu produkčního týmu, měla by být kvalita zaručena. Dvě věže a Návrat krále by měl navíc vyjít ještě letos, což je rozhodně potěšující zpráva pro všechny fanoušky, kteří si chtějí užít celou cestu do Mordoru co nejdříve.

ukázka:

J. R. R. Tolkien: Pán Prstenů: Společenstvo Prstenu
Čte: Aleš Procházka