Padouch může být i nekrofil - Obcování se smrtí

Článek od: Hanina - 16.03.2015

V dnešní době letí upíři a vlkodlaci. Jejich rozšklebené tváře (poslední dobou stále častěji spíše spanilé) vídáme na stříbrném plátně i v počítačových hrách a pomrkávají na nás z přebalů knížek. Nebylo tomu tak ale vždy. Kupříkladu přelom středověku a raného novověku byl plný kostlivců, jejichž tance symbolizující marnost lidského bytí nacházíme v řadě dobových rytin a obrazů. Velkým popularizátorem těchto motivů byl jeden švýcarský malíř. Ten, který namaloval slavné podobenství o smrti, o kterém v Dějinách umění bylo napsáno, že je „obscénní“. Dvojici dívky v rozpuku života a stařeny v pokročilém stadiu rozkladu. Na obraze se líbají a jedná se o jednu a tutéž bytost. Možná. Dělí je pouze čas, hlína a červi. Příběh, který malbě předcházel, je však mnohem hlubší. Jesse Bullington jej před námi otvírá list po listu. Jeho hlavním aktérem ale není Niklaus Manuel Deutsch z Bernu, onen malíř a skutečná historická osobnost, ale mouřenínka Awa.

Manuel je žoldák, někdy hrdina, často zbabělec, vždycky umělec a občas také snílek, který se podezřele rád staví do role mučedníka. Nelze se divit, že při této vražedné kombinaci dostává od světa jeden kopanec za druhým. Jestliže ale Manul nemá život jednoduchý, co teprve „černá huba“ Awa. Není to tak dávno, co byli Maurové vyhnáni z Granady. Ani háv jeptišky jí ve válkami zpustošené Evropě nepomůže zakrýt pravou identitu. Jsme svědky, jak se proti své vůli stává nekromantkou, vidíme její dospívání, které je přinejmenším rozpačité a nakonec zjistíme, jestli své noční můry dokáže zúročit.

Ačkoliv autor nastudoval řadu odborných děl, jejichž dlouhý seznam pedanticky uvádí v závěru, Obcování se smrtí není jen historickým spektáklem. Je to „gotický“ román napsaný moderním způsobem. Čili je plný bizarních situací a scén, hovorových výrazů a vulgarismů, perverzností a čtenářských šoků. Rozhodně nedoporučuji knihu slabším náturám a už vůbec ji nečtěte ve vlaku, autobuse nebo kdekoliv jinde, kde se vyskytují gramotní lidé. Naopak vhodným místem je opuštěný hřbitov, případně četba u domácího krbu  (ale radši text neukazujte drahé polovičce). Název s obálkou opravdu nebyly vybrány náhodně. Největší kapky dostane čtenář hned na prvních stránkách. Po prologu, kdy se rozjíždí základní dějová osa, následuje nečekaná řežba, která je obratem vysvětlena a následně jsme seznámeni s chodem velmi skromné domácnosti jednoho starého nekromanta. Postupem času zjistíme, že ona domácnost není až tak skromná a naše seznámení s ní zase naopak tak detailní, až nám to skoro není milé. Jako by chtěl americký autor testovat nejen ubohou Awu, ale také nervy a žaludek ubohého čtenáře. Má-li být účelem knih šokovat, této se to povedlo několikanásobně.

Příběh je jednoduchý a funguje, pouze by prospělo trošku seškrtat Awino putování, nekromancie má svá pravidla a postavy jsou lidské (někdy až příliš lidské). Chybují stejně jako jejich dobové protějšky z masa a kostí a to s takovou měrou, že jedinou opravdu mazanou postavou je ta nejodpornější – mistr nekromant. Tak už to bývá, že padouch nemůže být hloupý.  

Nakladatelství Gorgona se ve své zahraniční řadě snaží překvapit něčím novým. Zatímco s krvavým Souhvězdím kata jim to nevyšlo (kniha, jakkoliv odlišná od toho, co bylo zatím napsáno, prošla víceméně bez povšimnutí) a ani Půlměsíční trůn, orientální fantasy z pera muslimského autora, české čtenáře ze židle nezvedla, s Obcováním se smrtí sáhli na jistotu. Nutno pochválit i práci překladatelky, kniha se čte opravdu sama.  

Pokud vás stejně jako Niklause Manuela Deutsche z Bernu fascinují tance kostlivců a myslíte, že máte dost silný žaludek, tuhle věc nesmíte ve své knihovně postrádat.      

Obcování se smrtí

Autor: Jesse Bullington

Překlad: Lucie Mikolajková

Nakladatelství: Gorgona

Rozměry: 12,5 cm x19,7 cm

Vazba: Brožovaná

Počet stran: 520

Cena: 389 Kč

Rok vydání: 2014

Přidat komentář