RECENZE: Stephen King, Pan Mercedes

Článek od: Renata Staurovská - 07.07.2015

Stephen King je již dlouhou řadu let považován za skutečného klasika ve svém oboru, za mistra hororu. V průběhu své spisovatelské kariéry nám však stále více dokazuje, že není ani zdaleka tímto žánrem omezen, a že jeho spisovatelské schopnosti mají mnohem širší záběr. Odkazuji tím například na jeho dílo Lunapark nebo známou sérii Temná věž. U obou je možné najít hororové prvky, přesto jsou díla tématicky jinde. A stejně tak tomu je i u knihy Pan Mercedes.

Je chladné, mlhavé ráno a u Městského centra se již od brzkých hodin tvoří fronta žadatelů o práci. Přicházejí další a další lidé s vidinou získání jednoho z tisíce míst, které nabízí První výroční městský veletrh práce. Naděje a plány do budoucna některých z nich jsou však během několika málo vteřin nenávratně zničeny, když se z mlhy vyřítí šedý dvanáctiválcový Mercedes – Benz a zamíří přímo na ně. Neznámý pachatel s klaunskou maskou se chechtá, zatímco lidé ve frontě panikaří a nemají kam utéct, jsou v pasti. Výsledek? Osm mrtvých, včetně mladé matky s novorozenětem, a patnáct zraněných.

Jak vidíte, rozjezd má Pan Mercedes skvělý. Po úvodní tragédii dostane čtenář možnost nahlédnout do života hlavního hrdiny Billa Hodgese, tou dobou policisty ve výslužbě, který tráví veškerý volný čas u televize pasivním sledováním „kvalitních“ televizních pořadů. Právě jemu pošle mercedesový vrah dopis, snad aby se podělil o pocity ze svého činu, snad aby policistu podpořil v jeho sebevražedných tendencích – kdo ví? I pro Hodgese jsou jeho motivace záhadou. Pustí se tedy do pátrání na vlastní pěst, aby uzavřel jeden z mála případů, který mu v době jeho působení u policie uniknul. Začne si s vrahem chatovat Pod Debbiiným modrým deštníkem a postupem času se jeho snaha chytit „bachatele“ stává stále více osobní... a nepřestává až do úplného konce.

Z výše zmíněného je patrné, že tentokrát si pro nás Stephen King nachystal detektivku, a podle samotného autora se jedná o jeho „první hardboiled detektivku“. Tento literární žánr, do češtiny překládaný jako "americká drsná škola" je typický, kromě spojitosti s kriminálním a detektivním žánrem také důrazem na emoce, hlavně pocity obavy a hrůzy, a je zde zároveň také často přítomný cynismus hlavního hrdiny vůči těmto pocitům. Jedná se zde o detektivní příběh, ve kterém se policista v penzi snaží chytit vraha, který mu dříve unikl – zápletka ne příliš originální. Avšak Pan Mercedes je ve skutečnosti mnohem víc než jen to. Proměna hlavního hrdiny a jeho života je vykreslená na jedničku, stejně tak jeho bezradnost, má-li mít co do činění s moderní technikou, což krásně demonstruje vzniklý generační konflikt mezi vysloužilým policistou a mladým vrahem. Nesmím zapomenout vyzdvihnout genialitu, s níž je představena a popsána svým způsobem výjimečná mysl šílence – ať už mluvíme o jeho zvrácených představách, stínech z minulosti, schopnostech manipulovat s lidmi (a způsobech jakými si to užívá) nebo třeba oidipovském komplexu, který v tomto případě naprosto perfektně dokresluje chorou mysl.

Pan Mercedes je velice napínavá kniha z pera mistra (nejen) hororu, která se čte jedním dechem a čím více se čtenář blíží ke konci, tím těžší je knihu odložit – posledních sto stránek představuje neskutečnou jízdu. Samotné zakončení sice neurazí, ale bohužel ani nanedchne – ale to už je spíše na osobních preferencích každého čtenáře. Za sebe mohu říci, že Stephen King opět nezklamal, každá stránka stála za přečtení. Příběh má spád a je poutavý, zvraty nečekané a nápadité, tísnivá atmosféra by se dala krájet a hlavní postavy si čtenář zanedlouho oblíbí natolik, že v některých situacích samým napětím ani nedýchá, jak si přeje, aby vše dobře dopadlo. Skutečně se nemusíte obávat poklesu kvality - je to sice detektivka, ale jméno Stephena Kinga je zárukou kvality i v tomto žánru.

Stephen King

Pan Mercedes

Nakladatel: BETA - Dobrovský