RECENZE: Robert Holdstock, Les Mytág

Článek od: elho_cid - 21.10.2015

Už je to asi patnáct let, co jsem poprvé vstoupil do příšeří Ryhopského lesa a nechal se uchvátit divokými mytágy. Od prvního vydání uplynula už asi dvojnásobná doba a kniha se stává klasikou žánru. Holdstockův novátorský přístup k magickému realismu přilákal mnoho fanoušků, kteří zaplnili fantasy mnoha kulturními odkazy nebo rovnou nápodobami. Však i u samotného Holdstocka se dá vysledovat určitá inspirace motivy Farmerovy Řeky zmrtvýchvstání.

Kniha je ve svém novém vydání určena jednak mladší generaci čtenářů, kteří se chtějí obeznámit s „klasikou“, za druhé pak vášnivým fanouškům série, kterým se původní brožované vydání už rozpadá a chtějí mít kompletního Holdstocka pěkně vázaného, ve vylepšeném překladu. Těm prvním je určena tato recenze, ti druzí jsou snad uklidněni tím, že na pulty v rychlém sledu přistává Lavondyss a Holdstock tak snad nedopadne jako R.V.S. Redick, jehož sérii Argo v edici Fantastika bohužel pohřbilo bez dokončení.

Román pojednává o muži, obyčejném veteránovi z druhé světové války, který se po zotavení ze zranění po dlouhé době vrací do kraje svého dětství. Tam shledává, že kouzelný les za domem nebyl jen výplodem jeho přebujelé fantazie, ale že opravdu žije jakousi mýtickou magií. Magií, která pohltila jeho otce, stála život jeho matku a právě mu bere jeho jediného sourozence.

Je třeba čtenáře varovat, že se jedná o velmi lyrické dílo, popisné a psané košatým jazykem. Připodobnil bych ten styl skoro až k jazyku, jakým je psán Gormenghast. Je to ten druh knížky, která vás buďto znechutí, nebo totálně okouzlí a pohltí. A že těch lesem pohlcených není málo, je jasným znakem úspěchu.

Autorem předmluvy je Neil Gaiman, letos čerstvý otec a nyní renomovaný spisovatel, který v době prvního vydání Lesa mytág byl ještě děcko, a který se svým způsobem pokouší o podobný styl. Jeho práce jsou lehčí a mělčí, ale motivy podobné. Obyčejný člověk najde průchod do země kouzel a tam se stane hrdinou. Těžko najít vhodnějšího kandidáta.

Kniha je velmi pěkně ilustrovaná, s vylepšeným překladem (neporovnával jsem, ale ani původní překlad, co si tak vzpomínám, nebyl zlý). Kdo nezná a má chuť na trochu netradiční fantasy cyklus, doporučuji si doplnit vzdělání o tohle klasické dílo žánru. Ale pozor, konec je otevřený a vy budete chtít další díl.

Les Mytág
Holdstock, Robert
Nakladatel: Argo