RECENZE: Vilma Kadlečková, O snovačce a přemyslovi

Článek od: Jan Žlebek - 28.01.2016

O čem to je? O třech dcerách Krokových. O ženách a mužích. O národních dějinách – smyšlených a skutečných. O národní identitě. O Praze a o Brně. O moci slov. O archetypech, mýtech, legendách, příbězích, lžích, marketingu a PR. O okouzlení cizostí i o češství. O roli českých zemí v minulosti a v budoucnosti. O Libuši, Kazi i Tetě.

O snovačce a přemyslovi.

Postmoderní převyprávění příběhu tří dcer vojvody Kroka z pera Vilmy Kadlečkové se odehrává v blízké budoucnosti, kdy naše země čelí ohrožení ze strany rozlézavé globalizace a neméně expanzivního islámu. Vláda se v tajném projektu pokouší pomocí technologie virtuálu posílit české vlastenectví v jakémsi druhém národním obrození – a ráda by k tomu využila osvědčený silný příběh o kněžně věštící tisíciletou slávu Praze. Jen netuší, že její šachové figurky mají vlastní hlavu i pravidla hry. A moc přetvářet skutečnost.

Právě pojetí magie dávající vzniknout snivotvarům a čarování splétáním slovních řetězců patří k nejkrásnějším nápadům celkově velmi myšlenkově bohaté novely O snovačce a přemyslovi. Není to čarování triviální a spektakulární, jak vrhání zelených blesků očima, ale svěže originální, křehké a zároveň možná proto skutečnější než mnohé jiné stezky kouzel. Snovačské souboje patří k vrcholům knihy, avšak mají především jednoho vítěze – samotnou autorku, jejíž hrátky s jazykem, místopisnými názvy a nakonec i se čtenáři nepostrádají vtip ani napětí. Využití prostředí a městského názvosloví potěší skalní Prahofily i zavilé Brnorády, stejně jako každého, kdo obě města alespoň trochu zná. A nebyla by to Kadlečková, aby při té příležitosti nevyužila trošku hantecu – a tam, kde se to hodí, i angličtinu či obrozenecké archaismy. Stejně jako Libuše, Kazi a Teta i spisovatelka volí slova s precizností brusiče diamantů a příběh snová pozorně, takže nic nechybí ani nepřebývá.

Podobně jako u sci-fi série Mycelium také zde můžete potkat nejednoznačné a složité charaktery. Žádnou z postav si okamžitě nezamilujete nějakou bezpodmínečnou láskou, ačkoliv ústřední mocenský triumvirát dokáže přitahovat řadou způsobů. Moderní Libuše nezná soucit a od jiných ho nečeká; tahle kněžna stojí jen na svých nohou a hodlá to tak ponechat... Protože muž, jehož potřebuje, aby byla celá (ona i země česká) ji zradil. A čím víc se snaží dcery Krokovy vymanit ze svých legend a nosočistoplenitelských snů, čím víc se chtějí změnit, tím víc jungovsky zůstávají stejné. A kročeje sudby už jim šlapou na paty. Dokonale neúprosné, neúprosně dokonalé.

O snovačce a přemyslovi vychází již podruhé, jako samostatná kniha však poprvé. Majitelé předchozí inkarnace z vyprodané antologie Imperium Bohemorum dostanou coby bonus několik stránek navíc a doslov Joanny Czaplińské, jež zevrubně probírá kulturně-historické využití postavy bájné kněžny. Nabízí rovněž několik postřehů k četbě a k detailům, které méně erudovaný či pozorný čtenář může snadno přehlédnout. A nakonec – ačkoliv v neposlední řadě – je záhodno připomenout také vkusnou a nápaditou obálku, za niž vděčí kniha dvornímu malíři Vilmy Kadlečkové Tomáši Kučerovskému. Motiv snování slov se dostal i sem a představuje hezký bonus. Co už bohužel tak hezké není, je cena štíhle knihy – respektive její poměr k počtu stran.

Autorka s grácií sobě vlastní ukazuje, že nepotřebuje pětidílnou ságu o vesmírných houbách, aby dokázala zahrát velké divadlo a že, aniž by psala apriorně zábavnou literaturu, umí zabavit prvotřídně. Vilmě Kadlečkové může většina českých žánrových autorů závidět vyzrálost a duševní bohatství, s nímž dokáže skloubit moderní fantasy se sci-fi a české dějiny s českou budoucností. O tom to totiž je.

O tom a o snovačce a přemyslovi.

Vilma Kadlečková, O snovačce a přemyslovi

Nakladatel: Argo