RECENZE: Stephen King, Právo nálezce

Článek od: Renata Staurovská - 24.02.2016

Šedý dvanáctiválcový Mercedes, masakr u Městského centra a policista ve výslužbě Bill Hodges. Vzpomínáte? Loni jsme vám představili knihu Pan Mercedes, detektivní thriller z pera mistra hororu Stephena Kinga. Tehdy jsme ale ještě netušili, že kromě samostatného románu se můžeme těšit i na jeho volné pokračování – a to prosím pěkně ne na jednu, ale rovnou dvě knihy! King tak dává vzniknout své další, zbrusu nové sérii s označením Bill Hodges, a my vám dnes představíme její druhý díl, Právo nálezce.

Čtenář se ihned po otevření knihy ocitá v roli pozorovatele a napjatě sleduje přepadení věhlasného spisovatele Johna Rothsteina přímo u něj doma. Je vidět, že tentokrát si King nebere absolutně žádné servítky a hází čtenáře do centra dění okamžitě, bez jakéhokoliv představení postav nebo jejich motivací. Moc dobře ovšem ví, co dělá – takový úvod, který čtenáře ke knize doslova přišpendlí, se jen tak nevidí. Rothstein umírá a pachatel Morris Bellamy utíká i s cennou kořistí – jeho doposud nevydanými rukopisy. Ovšem dlouho se ze svého úlovku radovat nemůže, sotva stačí deníky ukrýt, je zatčen a odsouzen na doživotí pro zločin, který si ani pořádně nepamatuje. Po více než třiceti letech nachází jeho kořist mladý Peter Saubers, a rozhodne s ní naložit po svém. Jenže jeho radost netrvá dlouho, Bellamy je z vězení propuštěn a začne se domáhat toho, co mu podle jeho názoru právem náleží…

Na Billa Hodgese tedy i v Právu nálezce čeká nelehký úkol, tentokrát musí pomoci nešťastnému Peterovi, který se zapletl do hry dalece přesahující jeho nejdivočejší představy. Kromě vysloužilého policisty, nyní detektiva na volné noze, se v příběhu objeví i další staří známí z Pana Mercedese – počítačový génius Holly, nebojácný Jerome, jeho sestra Barbara a další. Hlavní hrdinové nejsou ale ani zdaleka tím jediným, co Právo nálezce s předchozím dílem propojuje, namátkou je to také (kromě mnoha dalšího) popis událostí u Městského centra z trochu jiné perspektivy a jejich dopad na hlavní postavy.

V porovnání s Panem Mercedesem je Právo nálezce výrazně méně tísnivé a psychologické, nutno také zmínit, že Bellamy jako záporák nesahá šílenému Bradovi Hartsfieldovi z předchozího dílu ani po kotníky. Na druhou stranu nabízí druhý díl plánované trilogie mnohem rychlejší rozjezd a kromě jiného i velice věrohodný náhled do mysli mladého chlapce, postaveného před problémy světa dospělých a bezradného v jejich řešení. Dokazuje jaké, jakou sílu mají stíny minulosti a že zbavit se jich není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Stručně a jasně, Stephen King opět dokazuje, že kromě horroru a psychologických thrillerů zvládá i thrillery detektivní, a to více než bravurně. Právo nálezce chytne a nepustí, počáteční napětí neustává a naopak graduje až do samotného konce, který je, oproti předchozími dílu, mistrovský… A nám nezbývá než čekat na vydání posledního dílu. My se těšíme, a věříme, že i vy.

Právo nálezce

Autor: Stephen King

Nakladatel: BETA - Dobrovský