RECENZE: Jordi Llobregat, Vesaliovo tajemství

Článek od: Jana Astarael H... - 29.05.2016

Španělský autor Jordi Llobregat ve svém debutovém románu Vesaliovo tajemství přenese čtenáře do Barcelony roku 1888. Celé město vře přípravami na Světovou výstavu, která má ukázat jeho rychlý rozvoj a nadějné vyhlídky. Stavba nových budov a modernizace města je v plném proudu, bohatí obyvatelé se dmou pýchou, tuto idylku však začínají nahlodávat záhadná úmrtí v chudinské čtvrti. Mrtvol přibývá a úplatná policie to již nezvládá tutlat před lačnými novináři. Kdo je sadistickým vrahem mladých dívek? A proč tolik prahne po tajemném Vesaliově rukopisu?

Nesourodou trojici hrdinů, tvořenou Danielem Amatem, novinářem Bernatem Fleixou a studentem medicíny Pau Gilbertem čeká celá řada nebezpečí při odhalování pravdy o záhadných vraždách, ale i o sobě navzájem. Každý z nich totiž něco skrývá. Vývoj postav a postupné odkrývání jejich životních osudů může být hlavním lákadlem příběhu, ovšem na své si přijdou i milovníci honiček v kočárech, nočního plížení po pitevnách či napínavého boje o přežití. O náhlé zvraty není nouze ani pro ostřílené fanoušky detektivního žánru, Llobregatovi se totiž podařilo upříst velmi spletitou pavučinu, jejíž vlákna jen tak někdo nerozmotá.

Detektivní zápletka a thrillerová napínavost dokáží velmi snadno upoutat pozornost, a i když si říkáte, že dočtete kapitolu a jdete spát, najednou zjistíte, že jsou tři ráno a blížíte se k dramatickému závěru. Co ale Vesaliovo tajemství odlišuje od podobných děl a dodává mu kouzlo, jsou postavy a prostředí. I když autor neplýtvá popisnými pasážemi a děj velmi svižně plyne, dokáže navodit kouzelnou atmosféru století páry a roztočit představivost na plné obrátky. Pokud jste fanoušky viktoriánského Londýna a chcete vyzkoušet něco tak trochu exotického v podobném duchu, jistě budete nadšeni. Autor je navíc velkým znalcem historické Barcelony a kulisy příběhu jsou tedy pěkně barvité. Jiné dobové reálie a zvyklosti ale (na rozdíl od mrtvol) příliš nepitvá, což je škoda.

Český překlad i provedení knihy lze jen pochválit. Již na první pohled zaujme obálkou, která souzní s historickým a současně tak trochu morbidním duchem celého příběhu. Potěší také vkusná grafická úprava a prakticky žádné chyby v textu.

Jordi Llobregat: Vesaliovo tajemství

Překlad: Lada Hazaiová

Nakladatelství: Host