RECENZE: Karolina Francová, Konstantynův efekt

Článek od: Hanina - 12.08.2016

Arvel je název planety, ale také bytosti, jejíž duše putuje z jedné tělesné schránky do druhé a uchovává si své vzpomínky na předchozí životy. Znovuzrození, prováděné technologií tzv. transferu, má ale svůj háček. Arvelské nevědomí. Propustka do Arvelského centra vám sice ve stáří poskytne šanci na nový život, ale musíte si ten život prožít hezky od začátku. Trvá řadu let – dvacet a více – než si uvědomíte své pravé já. Toho človíčka, jehož duše byla tehdy před lety vložena do vašeho těla s cílem nového života. A jakmile si uvědomíte, kdo doopravdy jste, už nebudete nikdy tíž. Každý Arvel si tím musí projít. Dokonce i Konstantyn Lance, nejstarší Arvel, mající před sebou svůj padesátý životní cyklus. A že se nenarodil do žádné idyly – jeho planeta je zmítána vleklou válkou se sousedními Teritorii, kde vládne železnou rukou diktátor Larsson.

Karolina Francová není na poli fantastiky žádným nováčkem. Kromě několika f/sf románů přispěla také do série JFK a byla oceněna cenou Trifid nakladatelství Triton. V jejích dílech téměř absentují popisné pasáže a je kladen důraz na děj a postavy. Právě ony budují atmosféru. Nenajdeme v nich mnoho typických klaďasů ani vyložené záporáky. I hrdinové tu a tam ukročí z cesty a zlouni působí až podezřele lidsky, zejména když je autorka předtím protáhne peklem. V knihách Karoliny Francové nedostane nikdo nic zadarmo a jen málokdo by se v nich chtěl ocitnout dobrovolně. Všechny jsou pořádně temné, a kdyby existovalo něco jako dark scifiKonstantynův efekt by tam spadal. Vyšel v nakladatelství Brokilon v edici Evropská Space opera, obsahuje poměrně dost akčních scén včetně jedné vesmírné bitvy, ale military scifi rozhodně není. Těžištěm není válečné bojiště, ale spíše to, co se děje v politickém zákulisí. Bezskrupulózní intriky a manipulace, chladnokrevná likvidace protivníků, velmi originální a rafinovaný způsob mučení, mocenské machinace… Ale také geneze konfliktu mezi Arvelským královstvím a Teritorii.

Kromě Konstantyna, který je klíčem otvírajícím Pandořinu skříňku, je tu diktátorův mladý syn Ilya Larsson, jeho rivalka, arvelská královna Reina, tajemný chlapec Tristan, který chlapcem tak úplně není, a jeho despotická matka. Každý z nich má své vlastní démony, nad nimiž bude muset zvítězit. Je tuze zábavné sledovat pokroucený spletenec vztahů mezi nimi. Jen snad těch vedlejších postav se urodilo až příliš mnoho. Pokud se více než čtyř set stránkový text nečte na jeden zátah, pravděpodobně budou jejich jména – ne tak výrazná jako u hlavních postav – pro čtenáře lehce zaměnitelná.

Zpočátku zdánlivě triviální příběh vyústí v drama shakespearovských rozměrů. Karolina Francová před námi rozplétá jeho nitky jako vzácnou tapisérii a nebojí se pokládat otázky, které svou závažností přesahují rámec běžné oddechové literatury. Pro ty, kteří se nespokojí s „krmnou f/sf“ a vyhledávají originálnější kusy, bude Konstantynův efekt učiněnou lahůdkou.

Karolina Francová, Konstantynův efekt

Nakladatel: Brokilon

Obálka: Lukáš Tuma