Anketa: Který díl Harryho Pottera máte nejraději? A proč?

Článek od: Redakce - 22.09.2016

České vydání Prokletého dítěte se nezadržitelně blíží. Harry Potter si za léta svého čarování stačil získat miliony nadšených čtenářů. Ale které jeho knižní dobrodružství se těší největší oblibě? Oslovili jsme několik respondentů, kteří nám odpověděli na to, které dobrodružství Harryho Pottera mají nejradši právě oni. 

Jednoznačně pátý díl, Fénixův řád. Naprosto brilantním způsobem popisuje totalitu a diktaturu. Dolores Umbridgeová je ztělesněním veškerého zla (kam se hrabe Voldemort). Ve škole vládne strach, prakticky všichni se bojí. Nikdo si nemůže být jistý, že by nemohl být udán. Ta kniha je čirá deprese, má jen minimum naděje. Právě proto je nejlepší. Dětem do deseti let bych to určitě nedoporučoval, každopádně smekám před Rowlingovou, že měla odvahu takový díl vůbec napsat. (Jaroslav Vávra)

Harry Potter a Ohnivý pohár, protože tam dochází asi k největšímu vývoji postavy, má to pěkný spád a Harry definitivně přestává být malý kluk. (Olga Xaverová)

Nejradši mám Fénixův řád, protože představuje takový ten moment těsně před bouří, kdy blesky křižují nebe, několikrát už zahřmělo, ale stále není jasné, jak moc velká pohroma z toho bude. Oproti Ohnivému poháru je tu méně vnější akce, ale zase se toho hodně děje v rovině psychologické a konec knihy mi tehdy ve 12 letech na pěkných pár týdnů sebral vůli žít. Tak silné to bylo. (Adél Kupková)

Jednoznačne 3. Pretože Sirius - temný bes a zároveň výborný krstný otec, to je niečo pre mňa. Pretože sa začala viac odhaľovať história Harryho rodičov. Pretože ultimátna sila priateľstva. Pretože už bolo cítiť prechod medzi vyložene detskou knižkou - celý príbeh potemnel. Lebo Harry je prvý raz na veľa vecí sám... (Eva Piarová)

3. díl – Vězeň z Azkabanu. Už to není tak naivní jako předchozí dva díly, a autorka ještě není tolik ve vleku vědomí své popularity a existence filmových adaptací. (Alena Prokopová)

Ten nej… s obtížemi jsem výběr zúžil na třetí, čtvrtý a šestý a porovnal důvody, proč tyhle tři. Nakonec jsem se rozhodl pro Prince dvojí krve. Nejvýznamnější důvodem je, že tady se všecko spojuje. Vzpomínky v myslánce, viteály, předměty zakladatelů. Tohle mi ve filmu strašně chybělo. Harry se konečně připravuje na střet. A příběh opravdu dospívá, je temnější. A má hutnější – drastický – konec. (Tomáš Kratochvíl)

Mezi můj oblíbený díl ze série Harry Potter patří Harry Potter a Vězeň z Azkabanu. Na knize mám ráda celé vyznění děje, které začíná být víc vážnější, zvláště s popisem Azkabanu a mozkomorů. Asi nejraději mám okamžik, kdy vyjde najevo celá pravda o Pobertech. Kniha se mi líbí ještě z mnoha a mnoha důvodů, ale tyto jsou takové nejhlavnější.  (Lenka Peroutková)

Je to těžké rozhodnutí, každý má něco. Ale nakonec asi vždy zvítězí Vězeň z Azkabanu. Do kouzelnického světa přibudou Prasinky, objeví se moje nejoblíbenější rekvizita - Pobertův plánek a na scénu přichází Sirius. Co víc si přát. (Marta Novotná)

Asi pátý díl (knižně), protože jsou Bradavice poprvé v opravdu velkých potížích. Je to díl který je temný, má atmosféru a přečetl jsem ho ze všech dílů snad nejvíckrát.  (Vojtěch Hamerský)

Mým nejoblíbenějším dílem byl Vězeň z Azbakanu kvůli tomu že se tam poprvé objevil Sirius Black, se kterým to bylo hned takové zajímavější a k tomu záchrana Klofana pomocí obraceče času, naprosto skvělé. Proto jsem tu knihu přečetl nejvíc krát ze všech. (Milan Ambrůžek)

Harry Potter a Ohnivý pohár. - excelentní spojení všeho pohádkového, co máme na Bradavicích rádi, s povyrostlejšími hrdiny a s atmosférou, nad níž si čtenář říkal, že to postaršování postav je prostě super. Zatažením dalších dvou kouzelnických škol do děje ubyl prostor k autorčinu patlání se v tom, jak je Nebelvír geniální a neomylný, Voldy nevyznívá jako naprostý idiot a kouzelnický svět naposledy drží pohromadě, než se začne skládat pod tíhou "A tohle myslí Rowlingová vážně?". (Jana Poláčková)

 

Druhý díl – když jsem ho četla, stále jsem čekala na svůj dopis z Bradavic. Zároveň jsem se ale děsila toho tajemství, které útroby hradu skrývaly a co ještě jiného, nevyřčeného mohou skrývat, částečně mi to tedy pomohlo od touhy po dopise. Kniha mě také oslovila formou, kdy děj byl částečně akční a temný, ale na druhou stranu i stále pohádkový s dobrým koncem. Je pro mne jakýmsi mezníkem mezi „dospělým“ Harrym a dětským, pohádkovým. Nejoblíbenější je pro mne také pro výskyt magických zvířat, i pro hru minulosti s přítomností, kdy jsme odhalili skryté hlubiny hlavní záporné postavy. Za každým zlem je zkrátka jiné zlo, které nemusíme hledat v kouzlech, ale spíše v nepochopení a netoleranci…(Petra Mandelíčková)

 

A který díl Harryho Pottera máte nejradši vy? Neváhejte a pochlubte se nám v diskuzi. 

 

Komentáře

Tretí – a v tesnom slede za ním piaty. Tretí diel príjemne a plynule rozvíjal motívy prvého a druhého, pričom však ešte neskĺzol do prekomplikovanosti štvrtého. Páčila sa mi najmä tajomná postava Siriusa Blacka a všetky záhady okolo neho, príjemné mrazenie zo znamení, ktoré mali údajne zvestovať Harryho smrť, Harryho útek z domu, tajné výlety do Rokwillu, hodiny veštenia, cestovanie v čase, odkrývanie minulosti Harryho otca a celkove odhaľovanie sveta. A vo veku, v ktorom som tretí diel čítala, som ocenila aj to, že v treťom dieli sa ako poslednom ešte nezačali prepierať ľúbostné peripetie hlavných postáv, ktorými sú dostatočne preplnené iné žánre a diela.

Piaty mal tiež dobrú atmosféru a tajomnosť, stále prekvapoval, rozvíjal príbeh a zobrazil Siriusovu smrť naozaj silno.

Tretí – a v tesnom slede za ním piaty. Tretí diel príjemne a plynule rozvíjal motívy prvého a druhého, pričom však ešte neskĺzol do prekomplikovanosti štvrtého. Páčila sa mi najmä tajomná postava Siriusa Blacka a všetky záhady okolo neho, príjemné mrazenie zo znamení, ktoré mali údajne zvestovať Harryho smrť, Harryho útek z domu, tajné výlety do Rokwillu, hodiny veštenia, cestovanie v čase, odkrývanie minulosti Harryho otca a celkove odhaľovanie sveta. A vo veku, v ktorom som tretí diel čítala, som ocenila aj to, že v treťom dieli sa ako poslednom ešte nezačali prepierať ľúbostné peripetie hlavných postáv, ktorými sú dostatočne preplnené iné žánre a diela.

Přidat komentář