RECENZE: Pavel Mandys (ed.), Praha Noir

Článek od: veronikamah - 03.12.2016

Jedno město. Čtrnáct povídek. Jeden žánr. To je antologie Praha Noir.

Praha se může hrdě poklepat na pomyslné rameno. Zařadila se po bok dalších osmdesát světových měst, které si americké nezávislé nakladatelství Akashic Books vybralo pro vydání sborníku noir povídek. Řada, jejíž první výtisk, Brooklyn Noir, spatřil světlo světa už v roce 2003, zavítala i k nám. Pražskou antologii si pod křídla vzalo nakladatelství Paseka a nelehký úkol vybrat ty vhodné autory padl na Pavla Mandyse. Ten je mimo jiné spoluorganizátorem knižních cen Magnesia Litera. Jak se popral s přípravou sbírky v žánru, který v českých luzích a hájích teprve hledá své místo?

Praha Noir je rozdělena do 4 oddílů, které sdružují povídky s podobnou tématikou. Celou knihu a zároveň sekci Ostří hoši otevírá příběh Martina Goffy Tři mušketýři. Temná atmosféra, staré křivdy, které vypluly na povrch a vyřizování účtů. Lepší otevření si Praha Noir nemohla přát. Vysoce nasazenou laťku drží bez problémů i Štěpán Kopřiva, který v kousku Amatéři na příkladu vietnamských pěstíren marihuany dokazuje, že neo-noir mu prostě sedí. Rychlopalba hlášek zaručena. Miloš Urban pak v povídce Mizení na mostě ukáže, jaké zločiny se mohou nečekaně objevit, když se zlenivělý policajt potká s možnostmi moderních technologií. První část sborníku uzavírá Jiří W. Procházka a jeho hrdina, kterého známe už z románu Mrtvá Šelma, Robert Štolba. Za mě vrchol celé antologie.

Po vrcholu a absolutním nadšení však přišel pomalý sestup. Ne, že by zbylých deset povídek bylo špatných. Ale už v předmluvě Pavel Mandys píše, že se rozhodl oslovit i spisovatele, kteří autory detektivek jako takových nejsou. Nebojí se však ve své tvorbě využívat její prvky a postupy. To se vyplatilo v případě Miloše Urbana, který však už mimo jiné na kontě jeden čistokrevný noir román, Přišla z moře, má. Ale co ten zbytek?

Druhá část sborníku nesoucí titul Praha magická si pohrává s židovskou tématikou. Za zmínku a vychválení do nebes zde stojí povídka Kabinet sedmi probodnutých knih Petra Stančíka. Těm, kteří četli jeho román Mlýn na mumie, zaplesá srdce - detektiv Durman je zpět. Ačkoli je hlavním hrdinou policejní komisař, což v noir nebývá zvykem, jeho cesta za vyšetřením vraždy skrze židovské ghetto plné zločinců a ztroskotalých existencí, je pro čtenáře opravdu magická. Jasnovidci jsou pak už jen příjemným bonusem. Chaim Cigan i Ondřej Neff se svými příspěvky více než subžánru noir, blíží klasické detektivce. Je to ale právě ono židovské prostředí, golemové a další záhady, díky kterým autorům odklon od původního záměru milerádi odpustíte.

Stíny minulosti, třetí část Prahy noir, se nese v duchu dob minulých a vzpomínání na ně. Kateřina Tučková, která je pro české čtenáře známá především jako autorka Žítkovských bohyň, se vrací do minulosti a k nešťasnému konci fiktivního rodu Mautniců. Korupce sice za komunistických dob bujela, kde se dalo, ale v příběhu Tučkové funguje pouze jako vedlejší faktor - ničící život hlavní hrdinky. Pátrání, vyšetřování ani detektivní zápletku nečekejte. Povídka Všechny starý převleky od Markéty Pilátové o restitučním sporu mezi mladým žralokem a starým průmyslníkem je sice vybroušená do posledního detailu, ale s noir toho nemá moc společného. Třetí část Prahy noir pak uzavírá Michal Sýkora a jeho Percy Thrillington, který je výborným detektivním příběhem.

Prahu noir uzavírá soubor povídek schovaných pod titulem V ohrožení, kde se realizovali Michaela Klevisová, Petra Soukupová, Irena Hejdová a Petr Šabach. Čtyři příběhy, které toho nemají s žánrem noir nic moc společného. Když se ale oprostíte od onoho slovíčka noir a všech očekávání s tím spojených, povídky si užijete.

Jestli si za něco sborník zaslouží sto bodů ze sta, pak je to grafické zpracování. Na zadní straně přebalu najdete umístění jednotlivých příběhů na mapu Prahy. Každý text je uveden samostatnou stránkou v černo-červených barvách podtrhujích temnou atmosféru příběhů. Nehledě na to, že se v knize pak velice dobře listuje a hledají se začátky povídek.

Praha Noir je rozmanitý sborník. Nelze říci, že by v ní byla nějaká špatná povídka. Právě naopak. Všechny jsou dobré. Čtivé. Poutavé. Výborné. A zvláště, pokud žijete v Praze, si je užijete ještě o něco víc. Vždyť místy, kam autoři své povídky zasadili, mnohdy procházíte. Bohužel ani ne polovina naplňuje noir jako subžánr. Některé se nevejdou ani do detektivních kolejí. To ale neznamená, že byste knihu měli minout. Byla by to obrovská chyba.

A nám fanouškům drsné americké školy nezbývá, než doufat, že spolu s vydáním Praha noir se na českém poli blýská na lepší časy.

Praha noir

Pavel Mandys