RECENZE: Mark Lawrence, Trnový císař

Článek od: Hanina - 14.12.2016

Střeste se Jorga Ankrata! Svou kariéru zahájil jako princ, záhy se stal členem lupičské bandy, prznitelem panen, málem tím, kdo kompletně vyhladil lidskou rasu z povrchu zemského a nakonec králem, který pomrkává po císařském trůnu. V krví potřísněných rukou držet celou Roztříštěnou říši, toť výzva hodná „trnového prince“! Ale kdo vůbec je ten mladíček? Představte si Ramsay Boltona z populárního seriálu Hra o trůny, když se zmocnil Hrůzova a teď z něj vládne. Jenomže náš protagonista je Jorg Ankrat, místo Ramsayho oblíbených psů má své „bratry“ a jeho „Hrůzov“ se jmenuje Strašidlov. A pokud neznáte Boltony,  stačí představit si libovolného záporného šílence, se kterým se rozhodně žádný hrdina netouží setkat. Mohlo by to být pro hrdinu setkání velmi bolestivé a nejspíš konečné.

Trnový císař završuje Lawrencovu trilogii Roztříštěná říše. Jedná se o dark fantasy, která kulisami připomíná rytířský středověk. Liší se však řadou odkazů na naši současnost i minulost, což je dáno tím, že vše se odehrává po jaderné katastrofě, která postihla Zemi. Díky tomu tu existuje například radiací silně postižená rasa leukrót anebo oblasti, kde se můžete pohybovat jen s ochrannými medikamenty. Narazit lze i na duchy minulosti, jimiž Jorgovi současníci říkají stavitelé. Jsou to počítačové projekce lidí, kteří tu žili ještě před katastrofou. Autor se kromě psaní podílel také na výzkumu umělé inteligence a zde také nejspíš načerpal inspiraci při tvorbě nehmotných „stavitelů“. Lawrencův svérázný mix scifi a fantasy funguje překvapivě dobře. Třeba moderní pistole – v Jorgových rukou dokáže s čestným rytířským soubojem udělat divy.

Sám Jorg vám nebude sympatický, a pokud ano, tak je něco zatraceně špatně. Ale pravděpodobně vás bude bavit a o to tu jde. Jeho vtipné hlášky i zvrácená filosofie jsou hostinou pro otrlého čtenáře. Jorg ale není zlý bezdůvodně. Každé rozhodnutí v jeho krátkém krvavém životě, každá mrtvola zanechaná u cesty mají své opodstatnění, které se nachází v Jorgově minulosti. Lawrence čtenáře nešetří a otvírá ji před ním jako Pandořinu skřínku. Stejně jako v předchozích dílech nás kromě retrospektivy čekají dvě samostatné dějové linie a nově přibude ještě několik pasáží v er formě z pohledu další nehrdinské postavy, což závěr příběhu pikantně koření.

Na scénu se vrací Jorgova stará známá, nekromantka Chela, objeví se rovněž žena, kterou je přímo posedlý – snová čarodějka Kateřina, a také jeho mladičká manželka Miana. Tu si v předchozím díle čtenáři oblíbili hlavně pro její vyřídilku.

Trnový císař netrpí vadami druhého dílu, který i přes nepopiratelnou čtivost místy působil tak trochu jako nastavovaná kaše, ani prvního dílu. Tam byl naopak pro řadu čtenářů nestravitelný hrdina, což se v dalších dílech o dost zlepšilo. Trojka si vzala z každé z předchozích knih to lepší a autorovi se podařilo dokončit Jorgův temný příběh, jak nejlépe to jen šlo. Velkým plusem je stručné shrnutí děje předchozích dvou knih na začátku té poslední. Pochvalu věnuji i velmi zdařilému překladu Petra Bočka a jazykové úpravě Elišky Pospíšilové.

Lawrence má do budoucna čtenářům co nabídnout a nakladatelství Talpress chystá další cyklus z Roztříštěné říše, z kterého zatím vydali první díl, Princ bláznů.

Mark Lawrence – Trnový císař

Nakladatel: Talpress