RECENZE: Dan Simmons, Páté srdce

Článek od: Jana Astarael H... - 02.01.2017

Co byste řekli na Sherlocka v Americe? Protože přesně tam jej Dan Simmons v tomto osobitě pojatém románu posílá.

Píše se rok 1893, blíží se světová výstava v Chicagu a Holmes v jednom ze svých mistrných převleků společně s „novým Watsonem“, spisovatelem Henrym Jamesem, odjíždí do Ameriky, aby zde vyšetřil záhadné úmrtí Clover Addamsové. Jak souvisí údajná sebevražda této melancholické členky spolku Srdcové pětky, spáchaná před sedmi lety, a anarchistické spiknutí, které začíná být čím dál větší hrozbou? Jakou roli v tom všem hraje Napoleon zločinu, dr. Moriarty? A co stará známá femme fatale Irene Adlerová?

Pro fanoušky Sherlocka od BBC ideální způsob, jak si ukrátit čekání na další sérii, zdálo by se. Ale pokud vám chybí oblíbený hrdina, měli byste se připravit na to, že tenhle Holmes je dost odlišný ode všech, které jste zatím poznali, ať už v původních knihách, nebo v seriálových a filmových zpracováních.

Páté srdce se ani nesnaží působit dobově autenticky, autor mluví cíleně k současnému čtenáři, a dokonce si s ním – z pozice sebe samého, tedy Dana Simmonse – občas i povídá a zajímavě tak nabourává klasické postupy psaní, na které jsme zvyklí např. u původního Sherlocka.

Z každé stránky je také cítit, že dopodrobna zná jak tehdejší Ameriku a její reálie, tak původní holmesovské příběhy. Stejně jako sám jejich autor Doyle je ale poněkud znevažuje. A zachází ještě dál, ústy svých postav (nezřídka Sherlocka samotného) přímo kritizuje jejich nedostatky a nelogičnosti.

Počítejte s neustálými popisy, jak to či ono v Sherlockově době fungovalo, a odkazy na životy a díla spisovatelů, politiků a dalších osobností, se kterými se přímo v knize setkáváme. Napínavá detektivní práce a pouliční bitky jsou upozaděny a ve středu spisovatelova zájmu stojí právě líčení dobové Ameriky, což ale nemusí být vůbec špatné, pokud vás tyhle věci zajímají.

Setkáváme se také s velmi existenciálními momenty, protože Holmes usoudil, že je literární postava, která neexistuje mimo své případy, a frustraci z těchto úvah a života obecně zahání drogami v ještě větší míře, než na jakou je zvyklý čtenář původního kánonu (fascinován je zejména novým heroinem, jehož přípravě a aplikaci věnuje Simmons hodně prostoru, stejně jako pohoršeným reakcím Holmesova společníka).

Autor se předlohou spíše volně inspiruje. Postavu Sherlocka Holmese chápe po svém a staví ji do úplně jiného světla a prostředí, než na jaké jsme zvyklí. Pokud se chcete něco dozvědět o historii amerického kontinentu a chtěli byste nahlédnout pod povrch Sherlockovy osobnosti, je tato kniha něco pro vás. Pokud hledáte napínavou detektivku, asi se budete u četných popisných pasáží spíš nudit.

Páté srdce
Dan Simmons

Nakladatel: Mystery Press