RECENZE: Roman Bureš, Propast času 2, Císařovna

Článek od: Lucie Koucká - 18.01.2017

Vítejte zpět v novém světě, který se zbláznil, je rozbitý nejen čas, ale porouchalo se i počasí.

<--break->Roman Bureš si nechal na konci prvního dílu Propast času otevřená vrátka. A úspěch u čtenářů ho motivoval, spolu s hlavní hrdinkou, jimi projít. Českobudějovická rodačka Antonie se s námi rozloučila ve chvíli, kdy, coby augusta, stanula v čele Nového Říma. Pro ženu z naší přecivilizované společnosti není lehké v roli vládce obstát a nejedná se jen o neznalost mentality a zvyků doby dávno minulé. Zvlášť když je naše mladičká studentka plna ideálů a touží vybudovat nový, spravedlivý řád zbavený otroctví. Naštěstí jí nechybí inteligence a selský rozum. Sama by pozici neudržela, silnou oporou je jí Serena, Toňi osobní „Šílený Max“ a k dispozici má i živou Wikipedii.

Po přečtení úvodního dílu už víme, že po zhroucení časoprostoru (které je v prvním díle vysvětleno) se může stát úplně cokoli, autor má tak prostor nechat se volně unášet fantazií a míchat kartami osudu, jak je libo; a to také s chutí činí. V druhém díle Roman Bureš téměř každou stránku vyplnil akcí, takže ta trocha červené knihovny z prvního dílu ani nemá místo. Více než romantiky (a i té nebylo v prvním díle mnoho) se čtenářům dostává bojů a intrik. Připravte se na hony na čarodějnice, protože katolická inkvizice, stejně jako čert, nikdy nespí. Nezahálejí ani radikální stoupenci islámského náboženského práva šaríja. Jedno horší než druhé. No řekněte, nezní vám název Německý islámský stát, ďábelsky (a reálně)? Moc urve ten rychlejší – jestli ji také udrží je druhá věc. Potoky krve se valí, na čtenáře čekají kruté, velice realisticky vytvořené scény, že i člověk na leccos zvyklý má problém je vstřebat (jako přípravu doporučuji skvělé Burešovo Peklo).

Propast času 2, Císařovna se splétá z několika linií vyprávění, a protože všechny cesty vedou do Říma, centrem dění pochopitelně zůstává toto věčné město. Druhé století, doba vlády císaře Marka Aurelia, je zjevně autorovo oblíbené historické období, vždyť i děj svých předešlých románů Legionář Zuřící lev zasadil právě sem.

Příběh Císařovny sledujeme vyprávěný v minulém čase prostřednictvím několika charismatických postav; ať už je to vyjímečná Toňa, všeho schopný kardinál Marano, neméně všeho schopný chalífa Jusuf, či prostě jen schopný římský senátor Severus nebo méně schopný plukovník Laudon. A nesmím zapomenout ani na nezničitelnou psychopatickou černou bytost jménem Viktor (oblíbené to jméno netvorů) z budoucnosti. Všichni výše jmenovaní jednají logicky a z uvěřitelných pohnutek, snad jen některá rozhodnutí černého muže se zdají nepochopitelná.

První díl byl příjemným překvapením a stojím si za označením žánrová „kniha roku“, druhý už namlsané čtenáře ničím výrazně nepřekvapí – častý to úděl pokračování veleúspěšných pecek. Propast času 2, Císařovna je nekomplikované čtení plné akce, dějových zvratů a vzhledem k pomíchání historických období, je doslova čtením pro každého, stejně jako tomu bylo u prvního dílu. Celou knihou se jako ústřední téma nese konfrontace všeho se vším a soupeření starého s ještě starším. Ve třetím, závěrečném díle Impérium se snad dočkáme bojů nového s ještě novějším a potkáme se s budoucností.

A zatímco generál Laudon jede skrz vesnici… s podivně vystrojenými legionáři – trup obepíná římské brnění, přes rameno mají indické útočné pušky nebo německé samopaly, na zápěstích hodinky, na očích sluneční brýle a místo těžkých přileb praktické černé kevlarové – v Novém Římě zasedají římští senátoři k prostřenému stolu a pochutnávají si na hranolkách s kečupem…

Nový svět se prostě zbláznil!

Roman Bureš, Propast času 2 - Císařovna

Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub