RECENZE: Pavel Bareš, Projekt Kronos

Článek od: Monika Hrňová - 27.04.2017

Budoucnost, které se děsíme, ale přece nás možná čeká. Hrdinové, kteří ve jménu vyššího dobra žonglují s pojmy, jako je čest, morálka a správné rozhodnutí. A šachová partie mocných, ve které nelze vyhrát.

Píše se rok 2052, třetí světovou válku a jaderné útoky přežilo pouhých sedm měst. Jedním z nich je Attiona City, kde bohatí žijí v okázalém Centru v blahobytu a iluzi bezpečného světa, a ti, kterým osud nebyl příliš nakloněn, živoří pod Plošinou v části zvané Downtown. Downtown je temné místo, kde vládne drogová mafie, šíří se nebezpečná nákaza a kde i ty poslední zbytky lidské důstojnosti vzaly za své. Tady žije Jason Blake, obyčejný kluk s neobyčejnými schopnostmi, který se po vzoru svých oblíbených komiksových hrdinů plíží v kostýmu Dawnera, aby potíral zlo.

Zato nad Plošinou má veškerou faktickou moc v ruce Institut, který se svými tajnými agenty a operačními jednotkami zajišťuje bezpečí lidstva. Jeho součástí je také výcvikové centrum pro agenty Sirotčinec, kde končí svůj výcvik Nataly, Peter a Thomas. Mezi ně se dostává nováček Luco, kluk bez oka, co tají svou minulost. Náročný trénink a trávení veškerého času pospolu nutně vede k navázání vztahů, jak přátelských, tak nenávistných. Teprve akce v terénu ukáže, jak moc na spolupráci a vzájemné souhře záleží. Attiona City je organismus, který je nakažený zlem a bídou a který zoufale volá o pomoc. Mladí hrdinové vyráží své město zachránit, ovšem cena, kterou musí zaplatit, se zdá být příliš vysoká.

Projekt Kronos je literární prvotinou českého autora Pavla Bareše, a to prvotinou více než zdařilou. V budoucnosti natolik blízké, aby se klidně mohla stát realitou, rozehrává dokonalý příběh o lidské morálce, důstojnosti a o tom, co ze z lidí stane, když zaprodají duši. Mocenské boje, ve kterých nejde ani tak o slávu a bohatství jako spíše o přežití, intriky a skryté machinace uvnitř tajných institucí jsou základem, kolem kterého se odvíjí veškerá akce.

Pavlu Barešovi se velmi přesvědčivě podařilo vylíčit zoufalost a beznaděj Downtownerů, kteří se topí v bahně, ze kterého se nemají šanci vyhrabat. Šíří se mezi nimi děsivá infekce, násilí je zde na denním pořádku a občanům v Centru, kteří si lebedí v luxusu, je to jedno. Svět pod Plošinou doutná a hrozí každou chvíli vybuchnout a spálit Attionu v ohni občanské války, která by mohla být fatální pro celé lidstvo. Naději autor vložil do stvoření sehirů, což jsou jedinci nadaní schopností komunikovat s městem a vládnou uměním přestavět je k obrazu svému a do příběhu tak vnášejí fantaskní motiv.

Kniha je nesmírně čtivá, tempo je svižné, děj odsýpá, zápletka je velmi dovedně vystavěna. Hlavní síla ovšem spočívá v postavách. Jejich vnitřní pochody, pochyby a chyby z nich dělají uvěřitelné osoby, které si s přehledem získají čtenářovy sympatie. Zákulisí operací tajných agentů a drogového byznysu je atraktivní a skýtá nekonečné možnosti lstivých manévrů. Atmosféra knihy je dost neutěšená a temná, víra v lidstvo a dobro padá s každou další odhalenou zradou a vylíčenou hrůzou. Plynulost vyprávění je občas přerušená skoky do minulosti, které vhodně doplňují momentální dění a také výstřižky z novin, které dovysvětlují historické a společenské souvislosti.

Přes všechna pozitiva se najde i pár vad na kráse této jinak vynikající knihy. Závěr by po stoupajícím napětí a pečlivém rozehrání děje mohl být klidně údernější a více příběh uzavírat. Na druhou stranu nechává prostor pro případné pokračování. Také některé vedlejší postavy jsou poněkud nedořešené a jejich význam pro příběh nejasný.

Projekt Kronos pootevírá dveře, které lákají do zcela nového světa, který je sice poněkud neutěšený, ale pozoruhodným způsobem dokáže ve čtenáři vyvolat touhu uchopit ho všemi smysly. Nezbývá tedy než doufat, že Pavel Bareš tyto dveře otevře dokořán a vyslouží si tak vstup mezi legendy české fantastiky. Našlápnuto má zatím dobře.

Projekt Kronos
Pavel Bareš

Nakladatelství: Host