RECENZE: Jo Nesbø, Žízeň, HH 11

Článek od: Marek - 30.07.2017

Geniální kriminalista s problémy s alkoholem, který si většinu svých myšlenkových pochodů nechává pro sebe, žijící posedlostí po výzvě při hledání vrahů, vampyrista a nesnáze byrokracie? To může být jedině Cumberbatchův Sherlock Holmes nebo Harry Hole. A vzhledem k rudému přebalu knihy a obligátnímu nápisu "Jo Nesbo", který je jako vždy větší než samotný název knihy (značka prodává!) je jasné, že v hlavní roli bude jmenovec slavného čaroděje (říkal někdo 20. výročí?).
Žízeň nepřímo navazuje na předchozí díl Policie. Pro nejlepší zážitek a pochopení všelijakých narážek je tak rozhodně dobrý nápad přečíst si ji přečíst ještě těsně před Žízní, aby měl čtenář vše čerstvě v paměti.
V Oslu je nalezeno mrtvé tělo dívky s prokousnutým hrdlem. Kromě úchylného a brutálního způsobu vraždy je navíc s narůstajícím počtem obětí jasné, že se jedná o sériového vraha. Pro tisk je pak skvělým tématem do titulků taková směs hesel, jako třeba "železené zuby, jedna vražda každy den, psycholog nás varoval a nikdo ho neposlouchal!". Tlak ctižádostivých novinářů je neúprosný, společnost propadá panice, jednooký náčelník Bellman je bezradný a nezbývá  mu nic jiného, než povolat do služby bývalého geniálního kriminalistu Haryho Hollea, jehož však nemá moc v lásce a Harry zase nechce spadnout zpět do kolotoče vyšetřování. Nečestné vydírání jej nakonec přiměje vrátit se do služby. Ale je to opravdu ten hlavní důvod? Nic neprozradím, když uvedu, že se opět setkáme s Valentinem Gjertsenem. Hlavním prvkem zápletky je jeho rozpolcenost osobnosti vraha, který potřebuje být viděn. Stejně tak se nabízí jeho posedlost Harrym Hollem, který Gjertsena považuje za svou nemesis. Abych řekl pravdu, nemohl jsem se ubránit paralele s Batmanem a Jokerem. Klaďas a záporák, které nikdo pořádně nechápe, a kteří spolu hrají hru kdo s koho. Harry zase bere Valentinovo (ne)dopadení za osobní urážku na cti a egu, které však odsouvají na druhou kolej osobní život a přinášejí oběti. A že po svatbě s Ráchel Faukeovou hraje o vysoké sázky, a to ať o její bezpečí, tak i o bezpečí jejich vztahu, který může s každou další prolomenou bariérou slibů, že se již ke kriminalistice nevrátí, silně utrpět.
Kniha je napsána čtivě, ale občas se člověk neubrání pocitu, že některé reakce hlavních postav jsou minimálně podivné.Říkáte si "Kriminalista s takovou praxí a udělá takovou zjevnou blbost". Samozřejmě, člověk si nemůže představit stresovou situaci, těžké podmínky atd. atd., ale stejně se mi zdálo, že sem tam Nesbo odebral svým postavám na krátkou dobu kus mozkové kůry.
Je tady ještě jedna věc, která může pro někoho trochu kazit atmosféru knihy, pro druhého naopak chtěně gradovat napětí. V příběhu je jeden velký zvrat, který přichází po části, která by standardně byla v každé jiné Nesboovce vyvrcholením, jenže jím samozřejmě není. A to je ten problém. Když jen něco málo po půlce knihy dojdete k takovéto pasáži, bude vám jasné, že jde vlastně jen o malou rybu, hlavní chod, který se rázem přetransformuje v slabý předkrm. Tak nějak mi bylo jasné, že s takovou náloží stránek před sebou přeci ještě nemůžu vydechnout. Nepočítaje to, že dané rozuzlení a vyřešení problému je na Nesbeho až moc slabé a pohodlné. Žádný spěch, jenom umělé navození pocitu chvátání a napětí za použití civilních účastníků. Mám rád, když mě autor z mých teorií vyvede a ještě mě nakonec přelstí, což se bohužel nestalo. Zápletku jsem tušil/napůl věděl již od zmíněné poloviny knihy, přičemž typ na hlavního záporáka jsem si s sebou nesl od prvních stránek, škoda. Je však možné, že jsou tací, kteří nebudou ani chtít sami hledat možné viníky, ale jenom si nechávat autorem servírovat příběh kousek po kousku a užívat si jej bez předchozího samospoilerování, kdy by nad knihou přemýšleli dopředu.
Žízeň je dle mého názoru velice povedeným dílem s dobře strukturovaným stylem vyprávění a svižným odsýpáním bez zbytečných okecávek okolo. Zápletka a způsoby provedení trestných činů jsou poutavé a u knihy jsem se ani na chvíli nenudil, naopak, hltal jsem ji plnými doušky. Líbí se mi odkazování na předchozí díly, které však nenutí čtenáře k jejich čtení, spíše je jemně nalákává a nasměrovává. Mnou vypsané výtky jsem si částečně zavinil i sám tím, že jsem se snažil stát po boku vyšetřovatelů a chtěl jsem na vše přijít ještě předtím, než mi autor odhalí zápletku sám.
Knihu doporučuji všem, kteří mají rádi suchý a uvěřitelný styl severských krimi, pro Nesbeho čtenáře pak považuji Žízeň za povinnost. Když člověk přehlédne mé připomínky, o nichž si sám uvědomuji, že nemusí nutně vadit všem a jsou spíše drobnými vadami na kráse velice povedené knížky, pak si ji zcela určitě užije a vtáhne jej do skvěle vybudovaného knižního prostředí norské policie.

Žízeň
Jo Nesbø

Přeložila: Kateřina Krištůfková