RECENZE: Marek Hladký - Jitka Hladká, Causa mortis

Článek od: Hanina - 08.02.2018

„Kriminální příběh s prvky hororu objevuje pro českou literaturu dosud neznámé prostředí. Ústav soudního lékařství kdesi v Praze,“ láká čtenáře anotace prosincové novinky nakladatelství Epocha. Zapomeňte! Causa mortis není klasická detektivka a s hororovými tématy nakládá velmi civilně. To ale nijak neubírá na faktu, že je to geniální kniha. Obálka Žanety Kortusové vystihuje mrazivou atmosféru prestižního „patologického“ pracoviště i mráz panující v duši Judity Markové, která je čtenářovou průvodkyní šerosvitnou říší Smrti. Nečekejte ale umrlce, vstávající ze svých boxů a beroucí ústav ztečí, byť i taková díla česká literatura zná. Causa mortis je psychologický thriller o tom učinit rozhodnutí – ať už dobré, nebo špatné.

Judita Marková nastupuje na post přednostky Ústavu soudního lékařství. Slibnou kariéru však zastiňují nejméně dvě skutečnosti: Na novém pracovišti ji nezná nikdo kromě Adriany Nollové, která Juditu do funkce navrhla a celý ústav fakticky řídí. Judita tak musí čelit averzi a pohrdání kolegů, jakož i faktu, že je na Adrianě závislá. A pak je tu kostlivec, schovaný v jedné a té samé skříni spolu s Juditiným svědomím a vzpomínkou na věc, kterou by bylo lepší zapomenout.

Adriana Nollová… Děsivě schopná, atraktivní žena s tajemstvím smrdutým jako otevřený starý hrob. Z vedlejších postav nejvýraznější charakter knihy. Budete ji nenávidět a snad i obdivovat, tak jako Judita, a možná ji pochopíte. Je dáno povahou věci, že Juditino nové působiště je sbírkou podivných individuí. Za zmínku stojí i profesor Arnold Donne, cynický pamětník několika šéfů ústavu a režimů… A důkaz toho, jak těžké je „mezi vlky“ si zachovat pevný charakter.

Spolu s Juditou projíždíte celým pandemoniem ústavu (doslova, hrdinka je od autonehody připoutána na invalidní vozík). Zajímá-li vás, co vše se při pitvě děje, budete plně saturováni. Zbytečné morbidnosti si autoři odpustili, vše je vylíčeno věcným stylem doktorky Judity.

Dvě stě stránek čtivě napsaného textu se dá přečíst i za jediný večer. Vypravování je v er-formě, místy v retrospektivě, ale ta je dávkována v množství přiměřeném. Srovnám-li po stránce slohu a stylu knihu se současnou českou fantasy a sci-fi produkcí, uvízne v paměti hodně vysoko nad šedým průměrem. Nutno pochválit i redakční práci Libora Hlaváčka.

Prostředí mocné státní instituce je vylíčeno věrohodně. Ale stejně jako uleželá mrtvola, i Causa mortis má své mouchy. Pokus udělat zajímavý, šokující děj vyústil v nečekaný konec. Ne každý s ním bude spokojen, ale originalitu mu upřít nelze. Po všech finálních zvratech ale zůstane pár nezodpovězených otázek, část skládanky na své místo dosedne zprudka, jestli vůbec… Zjistíme, že máme v ruce příběh, kde sem tam něco chybí a občas přebývá. Přesto je to ale příběh strhující a je dost možné, že kdyby skládanka zapadla bezchybně, snížilo by to její originalitu a tajemnost.

Máte-li rádi morbidní témata a/nebo vás namlsala obálka, sledujete českou literaturu a čtete rádi stylově vybroušené texty, jste v cílové skupině. Čekáte-li však strašidelnou jízdu plnou nechutností, mohli byste se nedočkat. Totéž platí v případě, že se těšíte na dobrou detektivku. Ne že by detektivní zápletka zcela chyběla, ale není tím hlavním. Doporučuji nečíst anotaci uvnitř knihy. Vyzradí část děje a ten pak ztrácí tempo. Ale nevhodná volba anotací u nás přesahuje rámec recenze a recept existuje: Nečíst je. Výstižná ukázka na obálce Causy mortis o obsahu knihy vypovídá až dost.

Causa mortis
Marek Hladký, Jitka Hladká

Nakladatel: Epocha