RECENZE: Daniel Tučka, Pelyněk, II.

Článek od: Monika Hrňová - 23.02.2018

Oblohu brázdí vzducholodě, podmořské hlubiny zase ponorky navigované mořskými pannami. Elektřina existuje jen v bájích a dřevo a knihy mají cenu zlata. V Archipelagu bojují dělníci za svá práva a v Raabu naopak procitají bohové. Oblaka páry a vůně magického pelyňku vás uhranou podruhé!

Druhý díl navazuje na knihu první. Adelaide se po cestě do jižních zemí s velkou slávou vrací do Nového Kapitolu, cestovatelské zážitky jí otevírají dveře do šlechtických kruhů a ona se stává jednou z nejmocnějších žen v zemi. To s sebou ovšem nese nebezpečí zneužití ze strany těch, kteří se cestou k vlastním cílům nezaleknou té nejhorší zrady. Pod Novým Kapitolem hoří doutnák a hrozí výbuch, který nenávratně změní společenské prostředí. Kromě toho je na spadnutí válka se Schwaabským císařstvím a raabským šáhem. Do toho se zamotají nadpřirozené bytosti spjaté s pelyňkem a je tak jasné, že nezůstane kámen na kameni. A aby toho nebylo málo, z jižních zemí se vrací Nicolas a Christian, kteří světu přináší úžasnou elektřinu.

„Dřevěná loď versus bitevník – používáte snad nějaká kouzla?“
„Tak nějak. Částečně elektřinu, pane.“
„Schwaab má stroje bez uhlí a páry. Potápí naše lodě zpod mořské hladiny. Posílá na nás raabské démony. A vy přijdete s tím nesmyslem, s elektřinou! Což se svět zbláznil?“

Že se vám ze shrnutí děje zamotala hlava? Nezoufejte, ačkoli je kniha nabitá událostmi, je děj mnohem přímočařejší než v knize první. Zhruba první dvě třetiny knihy se odehrávají v Archipelagu, převážně v Novém Kapitolu, kde sledujete neohroženou Adelaide, její sestru, prostitutku Frídu a řadu dalších. Jednotlivá revoluční hnutí se snaží přijít k moci, a tak si užijete dostatek intrik, tajných plánů, taktizování i nečekaných zvratů. Daniel Tučka se nebojí řešit sociální otázky a není divu, že atmosféra je tak třaskavá.

Jakmile opustíme revoluční vír v Archipelagu, najíždí vyprávění na dobrodružnou notu, Nicolas s vynálezcem Christianem se vrací domů a jejich zážitky převracejí naruby veškeré dosavadní vědecké znalosti. Také se ke slovu dostávají nadpřirozené bytosti jako třeba mořské panny, démoni a dokonce i samotní bohové. Ti, kdo si v prvním díle oblíbili nekalého záporáka Felixe Monteze či profesora Spinaliho, budou ovšem možná malinko zklamaní, neboť zmínění se v příběhu téměř neobjeví.

Druhý díl je vyzrálejší a konzistentnější než kniha první. Následujete známé postavy ve známém prostředí a odpadá tak potřeba se nejdřív ve všem zorientovat. Vplujete do příběhu rovnýma nohama a vůbec nevadí, že jste první díl četli měsíce zpátky, protože v úvodu je vše patřičně shrnuto. Zároveň autor zůstává věren svému stylu. Vypráví poklidně, vyjadřování je precizní, bohaté, opět mile starosvětské. I přes většinou vzletné vyjadřování postav nemá problém jim do úst vložit vtip v obalu sžíravé ironie. Čtení se tak stává opravdovou lahůdkou, obzvláště pro ty, kdo dokáží ocenit působivé finesy českého jazyka.

Daniel Tučka i ve druhém díle Pelyňku dokazuje, že český steampunkový román může být velmi poutavé čtení. Dle anotace třetího dílu se dá předpokládat, že nás čeká strhující finále, které nakladatelství Straky na vrbě chystá na rok 2018. Nu, nezbývá nic jiného, než se začít pořádně těšit.

Pelyněk, II.
Daniel Tučka

Nakladatelství: Straky na vrbě