RECENZE: Stanisław Lem, Příběhy pilota Pirxe

Článek od: Monika Hrňová - 18.06.2018

Objevování vesmírných dálek je lákavé a spisovatelsky vděčné téma. Dalo by se očekávát, že v dnešní době intenzivního technického pokroku ztratí žánrová klasika, která u nás vyšla poprvé v roce 1978, své kouzlo a bude mladší generaci připadat zastaralá a mimo mísu. Ovšem Příběhy pilota Pirxe dokazují, že pokud autor umí skvěle psát a dát vyprávění etický a filozofický přesah, dokáže zaujmout i moderního čtenáře.

Polský autor Stanisław Lem se proslavil především románem Solaris, který byl třikrát zfilmován. Pozoruhodná jsou i díla Nepřemožitelný či Návrat z hvězd, zároveň je i zdatný povídkář. Oblíbeným Lemovým námětem je kontakt s mimozemskou civilizací, zvláště pak komplikovanost jeho navázání. A také postoj člověka k technologiím, kdy se zaobírá otázkou zodpovědnosti a nástrahami, které na lidi s příchodem umělé inteligence a automatických strojů nutně čekají.

Postavu pilota Pirxe si oblíbíte hned v první povídce s názvem Test. Zatím je ještě kadet akademie kosmických pilotů a vy už začínáte tušit, že jeho charakter nezapadá do představy oslňujícího hrdiny. Sám sice sní o velkých činech, ale okolí ho vnímá spíše jako trochu nešikovného dobráka. Ovšem právě schopnost snění a útěku z ne vždy veselé reality mu dává poměrně velikou výhodu. Velmi brzy zjistíte, že Pirx se dokáže vymanit ze zajetých kolejí konvenčního myšlení a to mu nejednou zachrání život. Nebo se mu aspoň podaří vyřešit věci, na které je mysl ostatních vesmírných kolegů krátká.

Postupně se Pirx vypracuje na post navigátora a pilota kosmických lodí a spolu s ním prožijete nejednu horkou chvilku. Stává se zkušenějším a otrlejším, až se z něj stane to, co spisovatel František Novotný v doslovu trefně nazval „starý kosmický vlk“. Vakuem ošlehaný a nalétanými hodinami zocelený muž, který dokáže v příhodnou chvíli porušit zásadní pravidla, aby odvrátil katastrofu. Nemá potřebu sáhodlouze diskutovat a prostě koná. Řídí se více svým úsudkem než vědeckými teoriemi, problémy řeší s klidem a elegancí zenového mistra a oddanost práci je mu vlastní.

Pozoruhodné je jeho chování ve vztahu k technickým výdobytkům. Pirx je bere za sobě rovné, což není úplně obvyklé, ostatní vesmírní veteráni jimi buď pohrdají nebo je mají za neomylné a zcela se na ně spoléhají. Ovšem Stanisław Lem prostřednictvím svého hrdiny upozorňuje, že i dokonalé stroje byly stvořeny lidmi a ti dokonalí rozhodně nejsou. Tento konflikt je výborně rozehrán v povídce Albatros. Stejný pohled má i na roboty, kterým rozhodně neupírá právo na lidství a varuje před přílišným nezájmem a nepochopením. Toto je výborně zpracováno v povídkách Terminus, Lov či Neštěstí.

Tempo povídek je víceméně poklidné. I zásadní zvraty se dějí jakoby mimochodem, ale o to tížívější jsou důsledky. Moment, kdy vám dojde, že to je opravdu myšleno vážně, je přímo dusivý. Pokud milujete akční sci-fi, možná vám rozjímavý tón povídek sedět nebude. Ale pokud necháte svou mysl nalodit se na kosmickou loď, kterou má v rukách Pirx, rozhodně nebudete litovat. Chvíli osamělé putování, pak porce pořádného vesmírného dobrodružství a následně dávka filozofických úvah dělá z knihy opravdový zážitek.

I přes desítky let, které uběhly od vzniku povídek, a přes občas úsměvnou zastaralost popisovaných mechanismů, se kniha věnuje tématům, která jsou v dnešní době velmi aktuální. Spolu s perfektně napsanou hlavní postavou se jedná o sbírku, která zanechá dojem a donutí se poohlédnout po dalších Lemových knihách.

Příběhy pilota Pirxe
Stanisław Lem

Nakladatelství: Plus