KOMIKS: Ghost in the shell 1,5

Článek od: Petr Simcik - 22.11.2018

Ghost in the shell nejde upřít jedno - retro nádech osmdesátkové budoucnosti (což je s podivem, protože v době prvního vydání už byl kyberpunk těžce oldschool). A na rozdíl od hodně chaotické dvojky ho tady dostanete formou zábavnou a snadno přístupnou. Tedy ocamcaď-pocamcaď.

Sekce 9 je zpět, dalo by se říct konečně, protože dříve vydaná dvojka se točila kolem kyberprostoru a s jedničkou neměla společného prakticky vůbec nic. To díl s číslem 1,5 je o hodně konzervativnější. Opět dostáváme do hledáčku sekci 9, tentokrát bohužel bez Motoko, a budeme sledovat poctivou kriminalistickou práci. A že je na co koukat. Sice jsme zase v reálném světě a o kyberprostor naštěstí nezavadíme, ale témata jednotlivých pátrání jsou poměrně různorodá i bizarní. Už první případ, kdy mají v Sekci 9 rozhodnout, jestli je sledovaný subjekt naživu, nebo jde o mrtvolu, se kterou chodí nanoroboti, nás přinutí k zamyšlení. Ale připleteme se i k obyčejnějším věcem, jako je mezinárodní spiknutí nebo prodej zbraní. A abych nekecal, Motoko se taky na chvíli objeví, i když ne jako členka devítky. 

Shirow Masamune je na autora mangy strašlivě ukecaný. Ghost se přímo hemží poznámkami pod čarou a i v díle 1,5 to není jinak. Ovšem na rozdíl od jedničky a dvojky, tady mám pocit že si těmi komentáři ještě víc pomáhá tam, kde nechce nebo nemůže informaci nějak narvat do samotné mangy. Vesměs jde o informace, které mají docela význam a je dobré je nepřeskakovat, protože vám řeknou proč a jak se co vyšetřuje, jak se stalo to, co se stalo mezi touto a následnující stránkou, tedy věci, které potřebujete vědět k samotnému pochopení příběhu. A já si říkám, jestli to bylo opravdu nutné, ale to teď s odstupem času nevyřešíme a za mě jde o malé bezvýznamné mínus, protože je to prostě nouzové řešení - a teď jde o to, jestli nedostatku prostoru nebo lenosti. Spíš bych tipnul to první a to pak jde omluvit.

Kresba si prakticky celou sérií (tedy 14 let) drží svou konzistenci. Silné stránky Masamuneho stylu jsou technika, biotechnika a naopak zapadlé uličky a slumy. Co už je horší a docela trpí, je přehlednost a to prakticky v jakékoli fázi, ať už jde o akci, nebo jen o obyčejné popojíždění po městě. Chvilka nepozornosti a vlastně nevíte, kde jste a jak se tam ten či onen hrdina dostal, případně proč a kde se potkali a kdo je ten divnej chlápek, co stojí vedle něj. Dost to má společného také s poznámkami pod čarou, které jsou mnohdy použité právě k účelu nápravy ztráty orientace. Atmosféru ale kresba rozhodně má a občas se vyplatí se jen tak kochat detaily.  

Ghost in the shell 1,5 je náplast na bolístku, kterou způsobila dvojka svým úplně jiným pojetím. Rozšiřuje celý ten úžasný kyberpunkový svět o nové technologie, hračky a zločiny a jelikož jde hlavně o rozšíření jedničky, nemusíte se bát toho frustrujícího pocitu, který občas navozovala dvojka. Tedy jestli je magor autor, nebo k vám podlahou / stěnou / stropem proniká nějaký těžký halucinogen od souseda. Celkově jde o důstojné zakončení zajímavé a kvalitativně fluktující série, jíž dopomohl ke kultovnímu statusu hlavně anime film. Přesto má i ve formě papíru hodně co nabídnout.

Název: Ghost in the Shell 1,5: Human error processor

Autor: Masamune Shirow  
Nakladatel: Crew
Překlad: Anna Křivánková 
Vazba: brožovaná
Počet stran: 180
Rozměry: 14,7 × 21,5 cm
Cena: 299 Kč

Přidat komentář