RECENZE: Keith R. A. DeCandido, Nová generace 3 - Q - Otázky a odpovědi

Článek od: Petr Simcik - 28.03.2019

Udělal jsem chybu. Velkou chybu, že jsem přeskočil knihu Q otázky a odpovědi a rovnou jsem pokračoval v lovu na borgy, který se táhne přes dalších 6 startrekových knih. Q otázky a odpovědi totiž navazuje na Odpor a odehrává se zdánlivě mimo čas a prostor hlavní příběhové linie - prostě v době, kdy se nic důležitého neděje. Můžeme ho tedy skoro zařadit po bok starých Star Treků, kde skoro nezáleželo, v jakém pořadí je budete číst, protože Enterprise se nacházela tu a zase onde, podle toho, co se autorům hodilo. Jediné, co ho řadí mezi Odpor a Před zneuctěním, je složení posádky - a v tomhle mi upřímně spadla brada, protože tam, kde Peter David popisuje bandu postav, kterým byste nejradši navlíkli červenou uniformu a poslali je na misi bez návratu, Keith R. A. Decandido jim dává charakter, jenž jim chyběl a představuje vám je zcela jinak. Zelik Leyebenzon je tu pořád trochu primitiv a vojenská guma, ale už víme proč a taky to, že takový není vždycky a není problém s ním vyjít, jen musíte vědět jak. T'Lana v Decadidově podání také působí o několik set procent sympatičtěji, protože se nemontuje do vedení, ale dělá svou práci. A Miranda Kadohata má pak v téhle knize takový menší origin, ve kterém se dozvíme t,o co už jsem si sám vydedukoval v dalších knihách. Na téhle navazující trojici knih je zkrátka strašně vidět, jak moc ve Star Treku záleží, kdo píše postavy. Nad nimi totiž na rozdíl od Star Wars nikdo nebdí a nekontroluje kontinuitu.

Ale zpět ke Q. Neviděli jste seriál TNG a Voyager? Případně už si fakt nepamatujete díly s Q? Tak na knihu zapomeňte, tady se nechytnete a běžte si je nejdřív pustit. Postava Q je s nimi hodně provázaná a kniha Q otázky a odpovědi prakticky staví na epizodách, v nichž se Q vyskytl a buď je doplňuje, nebo některé jejich scény používá pro rozvíjení celkového příběhu Q. To je plus i mínus téhle knihy. Decandido napsal poctu. Napsal knížku, která svůj vlastní příběh zatlačuje do pozadí proto, aby zasadila do kontextu a pospojovala epizodky, jenž známe z Nové Generace a ukázala nám, jaký to všechno mělo smysl. Jako pocta a uzavření příběhu Q, i když sám Picard ví, že ho nevidí naposledy. A jde hlavně o výbornou knížku.

Zpočátku, když bude Decandido střídat scény, postavy a období jako ponožky a bude nás tahat každých pár stran na jinou loď, do Kontinua, na nějakou planetu a znovu a zas, tak byste to nejradši zabalili, protože ono to prvních několik desítek stran nebude dávat valný smysl. Ale ve chvíli, kdy se jeho přeskakovací vášeň trochu uklidní a ono to začne do sebe zapadat, budete rádi, že jste vydrželi. Někdy jsem měl pocit, že autor, aby podtrhl význam události, zbytečně zapojuje moc postav, moc variant děje, snaží se událost nafouknout a přitom nevědomky čtenáře trochu otravuje. Například když se jako obvykle protne několik dimenzí do jedné, musíme si protrpět tutéž scénu z pohledu sedmi variant Jean-Luca Picarda a to opakovaně. Asi je to potřeba, ale v téhle chvíli jsem si říkal dál, jen dál. Tohle mě nezajímá, ať se posune děj. Naštěstí se pak opravdu posunul.

Decandido pracuje se spoustou postav, prostředí a časů, musím mu přiznat, že nevytváří až tak velký chaos, jak by mohl, a drží ho poměrně na uzdě. Občas byste rádi přeskočili, protože pohled nezajímavé postavy vás prostě nebere, ale chaos v tom není a zpětně uznáte, že nějaký, byť diskutabilní důvod pro pohled z perspektivy běžného obyvatele vesmíru byl. Q otázky a odpovědi nám ale jako odměnu za občasné zpomalení děje dodá spoustu různých střípků, které oživí nové postavy a pospojují děje mnoha epizod TNG do jednoho smysl dávajícího celku a dodá další rozměr Q Kontinuu a postavě Q. A nalejme si čistého vína, ve skrytu duše máme toho Kontinuálního otravu všichni rádi, takže nikdy neuškodí se o něm dozvědět víc. Zvlášť pokud je součástí dobrého příběhu.

Název: Nová generace 3 - Q - Otázky a odpovědi

Autor: Keith R. A. DeCandido
Nakladatel: Brokilon