RECENZE: Petra Slováková, Střípky času

Článek od: Jana Astarael H... - 08.05.2019

Mysleli jste si, že Ostrava je město jako každé jiné? Co když se ve starých vilách a továrních budovách schovává magie a za řadou zločinů stojí čarodějové prahnoucí po moci? Takovou ji ve svém novém románu ukáže Petra Slováková.

Hrdinka příběhu Jana se přenáší časem a bere starožitné drobnosti. Prodává je, aby měla z čeho uživit sebe a svou matku, závislou na alkoholu. Má to ale háček - kdykoli něco odnese, jdou po ní bytosti, kterým říká dozorci. Jednou ji štěstěna opustí a zdá se, že jejich pronásledování neunikne, zachrání ji však záhadný vysoký muž. Je to David, policista  pracující v tajném oddělení pro vyšetřování paranormálních zločinů.

Oproti jiným příběhům young adult žánru to není mladý hezoun, zázračně zamilovaný do hrdinky na první pohled. David připomíná noirového detektiva. Muž ve středním věku s cigaretou v koutku, pracuje v malé zatuchlé kanceláři a určitě má někde v šuplíku schovanou whisky. Je na Janu dost naštvaný, protože svými krádežemi mohla porušit časové kontinuum, ale nabídne jí prominutí trestu, pokud pro něj začně pracovat.

Na oddělení potká několik zajímavých, magicky obdařených kolegů. Kousavá Monika otevírá brány mezi prostorem, sekretářka Klára cítí emoce lidí, Adam ovládá led a Bartoloměj dokáže způsobit výbuchy. Jako první jim má Jana pomoct vyřešit záhadu několika zmizelých studentek. Zdánlivě jednoduchý případ pro obyčejnou policii se rychle zvrhne v boj o život, protože jak nás učí Lovecraft, kde je ve hře černá magie, hororové scény na sebe nenechají dlouho čekat.

Uprostřed jedné z nich nám Střípky času konečně dopřejí setkání se záhadným zelenookým blonďákem. Ano, je to ten, do kterého se zamiluje hlavní hrdinka. Ale moment – nestojí on na špatné straně, po boku Mabroka, úhlavního nepřítele policie? A proč se na ni dívá, jako by ji dávno znal?

Při čtení potkáte opravdu široký arzenál postav, kterým se v knize dostává různého prostoru. Je možné, že se v nich budete minimálně ze začátku trochu ztrácet. Po pár kapitolách se to ale zlepší a společně s hlavní hrdinkou je začnete lépe poznávat a  pomalu budovat vztahy, rozhodně nekončící prvním dílem plánované trilogie.

Stejně jako uvěřitelné postavy si užijete i líčení bojových scén plných magických triků a odkazy na historii i současnost Ostravy. Po tolikrát zpracované Americe nebo Anglii je to příjemná změna a nemusíte město ani dokonale znát, aby vás zaujala atmosféra popisovaných míst.

Střípky času jsou rozhodně jiné než autorčin předchozí steampunkový román Démon z East Endu. Děj je přímočařejší, popisů méně. Když odhlédneme od existence magie, postavy řeší běžné problémy a žijí podobné životy jako každý z nás. Nečekejte nadměrnou složitost a pokud máte odpor k fantasy pro mladé dospělé, nejspíš kniha nebude pro vás. Je to však zajímavě vystavěný a dobře zpracovaný příběh s dostatkem akce a se sympatickou hlavní hrdinkou, na rozdíl od mnohých reálně vykreslenou. Díky tomu a ostravským reáliím jako třešničkou na dortu má kniha určitě potenciál zaujmout čtenáře napříč věkovým spektrem.

Petra Slováková, Střípky času
Vydavatelství: Host
Rok vydání: 2019