RECENZE: Naomi Noviková, V zajetí zimy

Článek od: Eylonwai - 20.03.2020

Naomi Noviková se pustila do další pohádkové fantasy. Zbaštíme jí to stejně jako minule?

V zajetí zimy není pokračování Ve stínu hvozdu (ač by se to díky podobně klišovitým překladům názvu mohlo zdát), ale v mnohém na něj navazuje – vhodnější by bylo říct, že se s ním proplétá. Nemusíte znát předchozí knihu, ale pokud ji už máte za sebou, pravděpodobně víte, na co se těšit. Noviková nás opět okouzlí motivy ze slovanských pohádek, které splétá do umného vzoru.

Naomi Noviková je americká autorka s polskými a litevskými kořeny a to se ve svých nejnovějších kouscích rozhodla využít. Zatímco minule jsme bloudili pseudopolským hvozdem, nyní nás zve do nepřirozené zimy litevského fantasy středověku. Základní kostra zůstává až nápadně stejná, respektive pohádková – náctiletá hlavní hrdinka je zdánlivě obyčejná dívka, která se navzdory všem očekáváním postaví zlu, které sužuje zemi. Jenže tak jednoduché to samozřejmě není…

Mirjem je dcera židovského lichváře. Lichváře, který je na svoje řemeslo až příliš laskavý a nemá povahu na to, aby z lidí mámil dluhy. A tak se Mirjem jednoho dne rozhodne, že nebudou dál žít v chudobě a začne domy obcházet sama. Ocitne se ve svém živlu; stříbro se najednou sype ze všech stran. Jenže to nestačí, Mirjem se na popud svého bohatého dědečka rozhodne proměnit stříbro ve zlato – a dokáže to. Za všechno se ovšem platí, lichvářův domek začne obcházet král Staryků, tajemného plemena zimních lidí, kterým patří les a kteří baží po zlatu. Třikrát mu Mirjem prokáže svou schopnost a on si ji za to odvede do zimní hory, kde z ní učiní svou královnu. Nutno dodat, že proti vůli jak její, tak své.

To vévodova dcera Irina má jiné problémy: nikdy nebyla dostatečně krásná, aby na ni byl otec pyšný a dokázal ji vhodně vdát. To se však změní, když vévoda od Mirjem koupí starycké stříbro proměněné ve šperky, které okouzlí každého, kdo na ně pohlédne. Irina se tím pádem ocitne před oltářem se samotným carem a rázem je z ní carevna. Proč se ale zdá, že na cara šperky pranic nepůsobí? Proč se chová tak zvláštně, jako by snad… byl posedlý démonem?

A ještě jiného druhu jsou trable, které celý život provázejí Wandu. Její otec je opilec a násilník, a když jeho manželka zemře, začne si zlost vylévat na Wandě a jejích dvou bratrech. A proto když Mirjem přijme Wandinu službu jako splátku za dluh jejího otce, je jí chudá dívka nesmírně vděčná. Tak moc, že by pro ni udělala cokoliv.

Osudy tří dívek se neustále kříží; někdy mají společnou cestu, jindy jdou proti sobě. Každá je jiná, osobitá a jinak sympatická. A pozor – žádná z nich není taková hrdinka, kterých jsou tradiční pohádky a young adult plné. Každá má svůj cíl a své přesvědčení, kterému obětují vše, co je potřeba. Pakliže při tom někdo bude trpět, nu, s tím se nedá nic dělat. Proto se může stát, že nebudou mít na výběr a budou muset zkřížit zbraně mezi sebou. A čtenář je rozpolcen, protože moc dobře chápe motivace všech tří (a pár dalších postav navrch), a zároveň je tím uchvácen.

Zdálo by se, že Noviková vsadila na klasický pohádkový koktejl – víc byste se však mýlit nemohli. Čtete a během první třetiny si neustále říkáte, že no jo, to je jasné, kam tohle povede. Jenže ouha, cesty k cíli jsou spletité a plné zákrut a křižovatek, na kterých se děj najednou vydá úplně jiným směrem, než byste čekali. Možná že nakonec se k tomu předpovídanému závěru přeci jen dopracuje, ale podle zcela odlišné mapy.

Přesto si V zajetí zimy uchovává pohádkové podhoubí, konkrétně slovanské, ve kterém je zdejší čtenářstvo jako doma. Můžete se při čtení bavit tím, kolik motivů z vašich oblíbených vyprávěnek poznáte. Jsou jich tam mraky, zároveň je to však ucelené a konzistentní. Vzhledem k rozsahu knihy je pohádkový nádech kolísavý, nejsilnější je asi na začátku a na konci, prostřední část snadno sklouzává spíše k „pravé“ young adult fantasy – ale pozor, to není výčitka, tahle kombinace funguje výborně a Noviková to moc dobře ví a dokáže s tím pracovat.

V zajetí zimy je mistrovsky napsaná kniha, která s lehkostí vypráví pohádkově laděný, ale nikoli pohádkový příběh odehrávající se v kouzelně vykresleném světě. Je to příběh o tom, jak se trojice dívek rozhodne nenechat se dál vláčet nelítostným osudem, postavit se mu hezky zpříma a bojovat s ním vlastníma rukama. Je to příběh o slibech a dluzích, o daném slovu a přísahách, které sahají hlouběji, než se zdá. Je to příběh, do kterého se můžete ponořit a zapomenout na všechno okolo a který vás zároveň může něco naučit o tom, kdo jsme a kdo bychom chtěli být. Ať už je vám kolik chce, ať jste jakéhokoli pohlaví a přesvědčení, je to příběh pro vás.

Naomi Noviková
V zajetí zimy

Rok: 2020